Математиката е най-сложният предмет за учениците, смятат ли я за полезна?

За по-малките трудни са и история и география, за по-големите - физика и химия
171
Математиката е най-сложният предмет за учениците, смятат ли я за полезна?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Математиката е най-трудният предмет за учениците от 5. до 10. клас. По-малките определят като сложни също история и география, а по-големите – физика и химия. Това показват резултатите от електронната анкета сред учениците, организирана от Министерството на образованието и науката (МОН) във връзка с прегледа на учебните програми от I до X клас.

В проучването на доброволен принцип и анонимно участваха 5200 деца. Част от тях - 2184 ученици, бяха достигнати чрез директна кореспонденция с ученическите съвети в училищата. 3016 ученици се включиха благодарение на Националния съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето.

Учениците изразиха мнението си за отделните предмети по степента на трудност за научаване, необходимостта и смисъла от придобитото знание, практическата приложимост и метода на преподаване.

Като най-смислена петокласниците и шестокласниците възприемат дисциплината „Човекът и природата“. Независимо че определят за най-сложна математиката, те смятат, че тя развива мисленето. Въпреки това не са убедени, че ще им е полезна в живота.

Децата от V и VI клас трудно приемат прехода от „Човекът и обществото“ към двата отделни учебни предмета „География“ и „История“. Очевидна е необходимостта от засилване на синхрона в учебните програми между двете дисциплини в тези класове. Подобен проблем има и в VII клас при разделянето на „Човекът и природата“ на „Химия“ и „Физика“. Инвестициите в създаване на STEM кабинети, проектното обучение и работата в групи биха помогнали за преодоляване на тези трудности.

Гимназистите (VIII-X клас) масово не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика. Те намират за важни и полезни географията и чуждите езици. Учениците с успех под много добър 5.20 по-трудно разбират смисъла на изучаваното в училище.

Учениците от първи гимназиален етап най-често искат материалът да бъде разглеждан чрез практически примери и реални житейски ситуации, необходимо им е и повече време за упражнения, особено по математика.

Гимназистите признават опитите на своите учители да представят учебния материал по разнообразен начин, за да бъде възприет по-добре, включително чрез използване на образователни платформи. Едновременно с това, също като по-малките, те отчитат като сериозен дефицит липсата на работа в групи и недостатъчното време за разбиране и затвърждаване на новите знания. Учениците рядко са ангажирани в проектни дейности по предмети с голям брой часове като  български език и литература и математика.  Почти всички отчитат необходимостта от повече упражнения.

Работни групи към МОН преглеждат учебните програми по всички общообразователни предмети, изучавани от I до X клас. Част от този процес са проучванията на мненията на учители, ученици и родители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
93
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз математика знам до четвърти клас. Мога да намирам лице на квадрат, правоъгълник и триъгълник.
92
5
 
22
 
! Отговори
Софийски ученик преди 1 година
Моята уччотелка по математика ме съблазняваше. В крайна сметка само се целувахме, но пак бях много щастлив! Много е яка!!!
91
2
 
2
 
! Отговори
Кольо Мольо преди 1 година
Решени задачи имай предвид вместо правилни!
90
2
 
11
 
! Отговори
Кольо Мольо преди 1 година
И относно математиката в училище - голяма част от учителите не могат да преподават изобщо! Имал съм учителка преди 15-16 години, която правилни задачи решаваше грешно, освен това беше и адски скучно!
89
0
 
6
 
! Отговори
До 122 преди 1 година
Това е много поучителен коментар. БРАВО!
88
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
За математиката се иска да можеш да мислиш, а не всеки го може
87
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз обичам математиката, физиката, химията и природознанието!
86
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Една наука става наука, когато се изразяват езика на математиката.
85
2
 
4
 
! Отговори
355 преди 1 година
Не е само математиката, а и граматиката!Май всичко им е трудно.
84
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На мен математиката ми беше най-лесният предмет в училище и в института, когато бях ученик и студент. Хората са различни.
83
3
 
6
 
! Отговори
Кольо Мольо преди 1 година
До Анонимен 112: То като гледам и нашите сайтове колко адекватно са направени и защитени... Няма защо! Бранша ще е умрял, то като всеки иска да става програмист, а кой ще прави другото? Питай едно дете от голям град какво иска да работи като порасне и 85% шанс има да каже програмист! От толкова програмисти кел файда!
82
3
 
9
 
! Отговори
Жоро преди 1 година
Математиката развива мозъка, има доста проучвания по въпроса. И не се изучава защото е практична, а защото е полезна за развитието на мозъка.
81
3
 
11
 
! Отговори
11 преди 1 година
Математиката описва света и природата. Който разбрал, разбрал ...
80
3
 
11
 
! Отговори
хентелегентен преди 1 година
Математиката изисква интелигентност, докато други науки изискват предимно наизустяване (т.нар. зубрене).Българските ученици са едни от най-добрите в света (9-о място по брой златни медали на Международната олимпиада по математика) и тази традиция трябва да се пази!
79
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Българска народна поговорка: Разбрала св. ин. я от кладенчова вода. А в Библията пише: Който има очи да вижда, да види. Т.е. за да се оцени каквото и да било, трябва предварително да има развити сетива, развити умения, развито разбиране. Иначе си просто плюскатор.
78
8
 
11
 
! Отговори
Кольо Мольо преди 1 година
Много хора си мисля, че за да станете програмисти ви е нужна висша математика, но това (в много от случаите) е далеч от истината. Другото, което забелязах, че се пише е това, че програмистите са най - добри платените и всеки трябва да става програмист, но забравяте, че само с програмисти не става! Сега програмисти се търсят и са високо платени, ама след 10-15 години ще са една от най - ниско платените работи и ще се търсят водопроводчици и строители . Това поколение нищо освен компютри не знае!
77
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тезата "това няма да ми трябва в живота" е, най-меко казано, повече от неудачна. 1. Ученето в училище е най-вече с цел да разшири възможно най-много кръгозора на човека, за да може той да осъзнае света и себе си; 2. Ученето е процес на развиване на мозъка и поддържането му в добро функционално състояние. Деца на човеци, отгледани от вълци, (има такива) не се научават даже да говорят човешки, т.е. даденостите не се развиват.3. На човек няма как да "му трябва" нещо, което не умее да ползва...
76
8
 
5
 
! Отговори
Христо преди 1 година
Лекари, физици, химици и биолози са на нивото на математиците. Говоря за всички останали завършили измислени специалности като право, международни отношения, психология, икономика, социология, администрация и тем подобни глупости. Да ходят да бършат масите в ресторанта или да продават в кауфланд.
75
13
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Никаква стойност няма. Казвам го като човек учил няколко висиши математики.За логическо мислене учи програмиране ве, този.
74
1
 
8
 
! Отговори
СМГ преди 1 година
Математиката учи на логическо мислене, нещо, което 90 % от поколението на демокрацията го няма. Приемете , че една задача, дали алгебрична , или геометрична е пъзел, дадени са ви няколко неща, да намерите другите. Мога да го кажа с нещо, което ще го разберете по-добре ..примерно Trine играта, или Sokoban. Никой не ви кара да помните след години синус и косинус, теорама на коши и ли пък да докажете питагоровата теорема (колко от вас могат да я докажат ?). Хайде, че ще пускам Running Wild, лек ден

Спонсорирани публикации