Със заплата, но и с пенсия - 6382 чиновници, а съкращават едва 1600

Само за година администрацията се е увеличила с 1645 бройки
Обновена: 6 фев 2019 09:41 | 6 фев 2019 07:00, Камелия Цветанова
170
Със заплата, но и с пенсия - 6382 чиновници, а съкращават едва 1600
Снимка: Pixabay

Общо 6382 са чиновниците пенсионери и тези, които са придобили право на пенсия, но продължават да работят в държавната администрация, сочи справка, предоставена на "Монитор“ от МС.

Още по темата
Данните, отнасящите се за състоянието на администрацията към началото на 2018 година сочат, че от тези близо 6400 държавни служители, 5629 са се пенсионирали и след това са били назначени на длъжност в администрацията. В края на миналата година МФ предложи текст в Закона за бюджета за 2019 година, предвиждащ да отпадне възможността да се назначават пенсионери за чиновници. Именно тогава стана ясно, че към онзи момент хората, които взимат едновременно заплата и пенсия, намаляват драстично. Тази разпоредба от бюджета обаче бе обжалвана пред КС, който тепърва трябва да се произнесе. В същото време в доклад на МС за администрацията е посочено, че преобладаващата част от чиновниците са на възраст между 30 и 59 години, като младежите са едва 10 000, а служителите над 60 години са над 9700.

Само преди няколко дни вицепремиерът Томислав Дончев обясни, че ще бъдат съкратени общо 1600 щатни бройки, като това е първата вълна в опит да се оптимизира работата на държавната администрация, а след това ще бъде направен всеобхватен анализ, който ще бъде готов през април. В него трябва да се набележат мерки за закриване, сливане или преструктуриране на администрации и звена, където има препокриване на дейностите. До цифрата се стигна след писмо на Дончев до всички министри с искане да дадат сами предложения за съкращения на чиновниците в поверените им ведомства и подопечни агенции. Оказва се обаче, че само 10 от общо 17-те министерства, както и администрацията на МС са изпратили такъв анализ, посочващ от колко щата ще мога да се лишат.

Най-много съкращения на чиновници ще има в министерствата на земеделието и храните, на икономиката и на вътрешните работи.

От МЗХ пък обясниха, че са направили подробен анализ и била установена възможност за намаляване на числеността, като се предвиждало преструктуриране. За тази цел обаче били нужни промени в нормативна уредба, които предстояло да бъдат инициирани. На свой ред от икономическото министерство разясниха, че администрацията им е 1890 щатни бройки, което било малко в сравнение с други ведомства. Всички структури били с оптимална численост и по-нататъшното намаляване можело да доведе до невъзможност за качествено изпълнение на икономическите приоритети.

Въпреки това щял да направи анализ, за да се прецени какви са възможностите за преструктуриране, включително на второстепенните разпоредители към ведомството. Едва след това щели да се преценят възможностите за реални съкращения чрез извеждане на структури извън бюджетното финансиране. Обмислял се и вариантът за "трансформирането им в друга юридическа форма“. Именно така щели да се съкратят щатни бройки и едновременно с това да се подобрят услугите за бизнеса. От МИ припомниха също така, че повечето второстепенни разпоредители са активни икономически оператори и ежедневно обслужват фирмите. Такива били например Българският институт по метрология, Изпълнителната агенция "Българска служба за акредитация", Патентно ведомство. Между 250- 300 служители в администрацията на МВР също ще бъдат съкратени догодина, защото вече са пенсионери и получават пенсия и заплата в едно.

От енергийното министерство пък планират редуцирането на едва 7 щатни бройки. Предишната оптимизация в рамките на ведомството е била през 2016 година, когато щатът е намален с 10% от 221 на 191 бройки. В тази връзка с оглед нормалното функциониране министър Теменужка Петкова е предложила следващата оптимизация да не надвишава 3% от общия брой, което се равнява именно на 7 места, отчетоха от ведомството. В същото време във външно министерство ще бъдат съкратени 38 щата. Това са бройки, които са отпуснати в допълнение на МВнР във връзка с функциите на БГ председателството на Съвета на ЕС. Щатът на министерството не е променян от 2010 година и наброява 1344 души.

Преместване на служители между администрациите пък е предложено както от МЗХ, така и от администрацията на МС, поясняват от "Дондуков“ 1. И допълват, че съкращенията няма да костват допълнителен ресурс и ще са в рамките на разходите за персонал по бюджетите на ведомствата за 2019 година. Иначе щатните бройки в администрацията към момента наброявали близо 140 000, като незаетите места в нея били 8405, което представлява свиване, тъй като данните за 2017 показват, че празните места са близо 10 800.

През миналата година пък администрацията се увеличила с 1645 бройки, като 921 от тях трябвало да бъдат наети заради новото звено към АПИ, отговарящо тол системата, а 724 заради Националния институт по метеорология, преминал от БАН към МОН. Очаква се докладът с най-актуалните данни за администрацията да бъде готов през март.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


170
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
101
2
 
12
 
! Отговори
iceblast88 преди 5 години
До 105Говорим за частни фирми, а не държавни или на държавни дотации.В истински частни фирми няма такива глупости, поради простата причина, че те са от по 10 човека или ако са по големи няма как да си позволят такива глупости (за да станат по големи, то никога не е имало такива простотии).Не бъркай реалните частни фирми където собственика работи наравно с работниците си и това което вие разбирате под "бизнесмени" които са бивши БКП и са стартирали с бюджет повече от 100г. оборот на малка фирма
100
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 97В частната фирма администрация няма. Частникът е към някоя счетоводна кантора, която му обработва документите и плаща на тая кантора такса. Не плаща заплати и осигуровки администраторки.Таксата за административната дейност не е голяма, защото има много счетоводни кантори, които се конкурират помежду си и привличат клиенти с ниски цени на услугите. Пиша за средния и малък бизнес. Където има чиновници във фирмите, те съвместяват няколко длъжности. И са много натоварени.
99
2
 
13
 
! Отговори
iceblast88 преди 5 години
До 97При минимална заплата от 510 лева на месец:Общо разходи на работодателя 607 лева, от които 211,25 осигуровки (40%+60% всички заработени от работника).607 - 211,25 = 395,75 лева реално получени - 79,15 (20% ДДС) = 316,6 лева реално изхарчени от работника за негови неща и 290,4 прибрани от държавата като преки данъци. Това е без акцизи за цигари, алкохол, гориво и тн. , без винетки, ГО, данъци върху имущество, актове, такси за лични документи, обслужване в държавни институции и тн.
98
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До iceblast88 60Забравил си да "качиш" на гърба на работника и "кучетата" на шефа- интригантите, доносниците, роднините и приятелите, които е назначил, щото са "свои" хора, но не работят или не работят на 100%. Забравил си и шефа и цялото му семейство, които чакат от работника.
97
2
 
14
 
! Отговори
iceblast88 преди 5 години
До 98И това е така, защото в частните фирми някои трябва да заработи заплатите на администрацията, няма как производителите (тези които заработват парите на фирмата) да са по малко от администрацията. В държавата не е така, защото държавата си има агънца за стригане. И затова данъчната тежест на работещ в частния сектор е почти 60% от заработката му. 40% от осигуровките от работника + 60 % от работодателя (заработени от работника) + 20% върху остатъчната сума ДДС и това са само преки данъци!
96
4
 
22
 
! Отговори
Solar Power преди 5 години
Е нали софиянци трябва да се хранят. Половината София сигурно е администрация :)Да не се жегне някой сега....
95
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Турция държавен чиновник пенсионира ли се,на секундата изчезва от работа!На секундата!А в частна фирма да работи ако ще до гроб!
94
4
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Реалист 43По колко години ще обучавате младите чиновници? 5г? 10г? Има законно установен срок за обучение- 6 месеца. Ако се справяш през това време- постоянен ТД. Не се ли справиш- чао!В частния сектор няма лесна и проста работа, макар да считат труда за нискоквалифициран. И знаеш ли колко време обучават новоназначените- ЕДИН ден! На втория ден им казват- "Норма 600 бройки. Газ!" Не се ли справят, на втория месец ги пращат у дома. И се учат сами под стрес.С перце ги галите тия чиновници.
93
3
 
26
 
! Отговори
iceblast88 преди 5 години
До 98Да ама в една частна фирма никои няма да наеме лична листоподавачка на администратор 1 и лична асистентка на администратор 2. В частните фирми администрацията се брой на пръсти и е сведена до абсолютно необходимия минимум. В държавната не е така! *** пример: Преди няколко дена ходих в КАТ да взема протокол за ПТП - индивида които ги раздава е 300 кила, сам едвам се движи и са наели една лелка да му носи тетрадките и листите с протоколите! Такова нещо в частна фирма никога няма да има!
92
4
 
11
 
! Отговори
iceblast88 преди 5 години
До До ice...88Ако беше толкова просветен щеше да го докажеш, а не да бръщолевиш празни приказки! Но за теб надежда няма! Държавен *** на държавна издръжка паразитиращ на гърбът на работещите, цял живот кърлеж и така ще си отидеш! Жалко, че не си на свободния пазар да видиш какво е работа, ама с този твой мозъчен капацитет освен за чистач няма какво друго да те вземат. Елементарни неща не ти стига разума да разбереш! Давам ти примери, ти не! Обеснявам ти пътя на парите, ти не!
91
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Имам чувството, че почти всички пишещи тук са под фуражка и не виждат по-далеч от фуражката си.Народът отдавна го е казал: Ум под фуражка не вирее.
90
18
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А бе хора, като си нямате понятие какво прави администрацията, защо се опитвате да блеснете. Примерно частна фирма, тя също има администрация, която на практика не се различава от администрацията в държавната форма. Като искате да се уволни половината администрация в държавните фирми, реално вие искате същото и за частната фирма. Защо ли всяка фирма частна или държавна и всяка държава си има администрация? Ако слушаха вас, държавите щяха да са без администрация.
89
4
 
8
 
! Отговори
Solar Power преди 5 години
До 96: ICE е напълно прав. Тук НЯМА свободен пазар. Ако имаше то цената на тока щеше да падне вместо да се качи. И знаеш ли защо ? Защото можем да произвеждаме повече и особено пролет/есен и лято. Ако има свободен пазар мариците първи ще "артисат". И какво ще ги прави държавата 10 хиляди миньора :) ?
88
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Чиновник 54Ти трябва да си първият в списъка за съкращение. Цял ден си във форума от сутрин до вечер. Кога работиш, чиновнико? Под всяка статия все твоя ник и коментари.Или си щатен *** и ти плащат за генериране на постове в подкрепа на ГЕРБ?!
87
4
 
4
 
! Отговори
До ice...88 преди 5 години
Какво се опитваш да доказваш? Всичко, което си написал е невярно, но не е тук мястото да те просвещавам. По-добре си признай, че пак си сбъркал. Така поне ще се види, че има някаква надежда за теб.
86
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
50% от администрацията трябва да бъде съкратена.Да отиват да работят в частния сектор! Там има глад за кадри.Както хората без връзки и партийна протекция могат да работят по 12 часа, 6 дена в седмицата, на МРЗ, така и чиновника може да се научи да работи яко и да си заслужи професията. Да не са галеници на съдбата, че цял живот ще получават заплати и осигуровки наготово, а други ще се гърчат от работа? Ама са връзкари и никой не смее да ги пипне.
85
3
 
12
 
! Отговори
Solar Power преди 5 години
Преди време минах на свободния пазар. Всичко беше точно. Обаче изведнъж на нас свободняците ни въведоха една такса задължение към обществото от 20%. Тази такса другите които не са свободняци я нямат. И така цената стана същата като на фиксирания пазар :) Смешно и тъжно. Комунизма никога не си е отивал от България. Затова минах офгрид и сега да го "мацкат" всичките :) Една НУЛА от мен.
84
3
 
9
 
! Отговори
iceblast88 преди 5 години
До До ice...88Ако бяха наистина частни, то щяха да са на свободен пазар и тогава ще умрат за няма и месец!Ти от къде би си купил ток и защо? От АЕЦ-а нали? Защото там е най евтин, по евтин е от които и да е ТЕЦ!Ама държавата не ти дава нали?И защо така?Защото не е свободен пазар и защото са държавни предприятия и трябва да се издържат от нас данъкоплатците!ТЕЦ Марица Изток 2 е собственост на БЕХ, която е каква?Държавна фирма!Която всяка година е на загуба!И как съществува тогава?От данъците ни!
83
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Плащат си по 50-100лв. на месец на началника, да ги държи , могат да си го позволят .. Такава е практиката в държавната администрация..
82
6
 
28
 
! Отговори
Поли преди 5 години
Държането на пенсионери не само по служебно но и по трудово правоотношение в държавните ведомства е абсолютна несправедливост, не стига, че не се дава възможност на младите да заемат тези бройки, ами и заплатите им с огромния процент клас който трупат с всяка изминала година стават нереално високи на фона на останалите.да не говорим, че заради грамадния клас разни секретарки пенсионерки взимат повече от вишисти с много по-голяма квалификация.Срамота