Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн
Обновена: 25 юли 2019 16:35 | 25 юли 2019 16:10, Камелия Цветанова
211
Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Снимка: Reuters, архив

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България.

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
111
5
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
че кой иска да инвестира в държавата на Тиквите и мутрите? Където няма закони, няма правосъдие и няма платежоспособни клиенти, които да ти купят продукта?
110
5
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Гламавите българи,чакат завод да отидат да работят за да изхранват търтеи и техните.....!!!!Глупав народ,ако запали парламента с цялата сбирщина там бързо ще се оправи но страххххххх!!!!
109
9
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На нас не ни трябват такива инвеститори. Така или иначе това е масовка. Нека бачкат Турците. За нас е достатъчно, да им произвеждаме малки и скъпи възли, които да влагат в автомобилите си. Тогава и кадрите и мощностите ни ще ни са по размер.Не зная защо се създава такава суматоха. А индустриалците са длъжници на род и родина. За толкоз години, не постигнаха нищо с това което заграбиха. Българина е грамотен технически, и скоро тенденцията ще се обърне. Уви, тези сегашните, ще бъдат прескочени.
108
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Когато Краварското посолство нареди нещо в поредната вреда за България,по евтините медии по цял ден се изреждат всякакви "компетентни експерти по всичко"...... Сега нямало работници????Иначе всички разбират от самолети и цени и ни обесняват колко е евтино по милиард на парче....хахаххахахх
107
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ердоган им е по на сърцето! Инвесторът иска Ердогански режим и честната султанска дума, а туй лигавите демокрации са за наивници и хич не ги бръснат за...
106
23
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Завода ще е в БГ . VW ще го обявят официално след 3 седмици.
105
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тази Галиани ,нали щеше да се бори с фалшивите новини?!?!Кога ще арестува *** че излъга хората за завода?????Не че не лъже постоянно де!!!
104
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
От Евро солидарност отказахме Грипените,сега чакайте Европа да се съобразява с подметката в която е превърна Гроб;!!
103
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Малък пазар, скъпи енергоносители и като капак корупция и рекет.
102
1
 
12
 
! Отговори
Хихихи преди 4 години
Германците ще ни дадат една част от работата,да помним гумите :))).за една гума 0,20 стотинки.
101
10
 
4
 
! Отговори
БГ преди 4 години
Да ходят където си искат VW Гледат къде искат да им го построят и къде ще получат най много бонуси !И да не забравяме ,че такъв тип коли които те искат да сглобяват може и 2030 да не може се произвеждат и продават в ЕС
100
2
 
11
 
! Отговори
хакер преди 4 години
Защото ни е много добро образованието, нищо, следващия път ще го отворят при нас
99
4
 
28
 
! Отговори
Йово преди 4 години
За VW не е проблем да намери 5000 работници в България, защото немците спокойно могат да дадат по ? 700-800 заплата която е 4-5 пъти по ниска отколкото на германски специалист. Но за Българина 1500 лв. заплата си е добра. Не могат да намерят кадри само българските пишман работодатели, защото за 500-600 лв. на месец никой няма да им работи.
98
2
 
29
 
! Отговори
Винету преди 4 години
Защото в Турция управлява Ердоган, а в България - аз, Хидролога, Шиши, Цаци и Ваньо Гештапото.
97
3
 
23
 
! Отговори
Голям глад преди 4 години
Бизнесът се плаши от корупция, която не може да се наяде с 40 тона суджук.
96
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Завода ще проработи след 2022г?!?!!Достатъчно време да се обучат кадри!!!Но проблема е в вечно надупеният!!!!Не става само с ***!!!!Да не мислете че в Измир има 5000 обучени инженери ?!?!!!!Сега ще ги обучат!!!!Ердо с едната ръка дава с другата взима!!!!!
95
6
 
13
 
! Отговори
НЕбългарин преди 4 години
По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България--------А иначе на лаф мухаббет пред блока в компанията на пакетче семки Турция е изостанала държава! Налъ тъй момковци?
94
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
То "Булгартабак" имаше над 2000работника с хубави заплати но питайте Кратуната защо го закри?!?!!?!Примери много а за животновъдството ......!???Сега се надявайте ***...на пиян......!!!!Тъпо племе!!!
93
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защото за 2017-та само в Тракийския унивирситет в Одрин е имало 47 000 студента...Затова.
92
2
 
34
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА !!! преди 4 години
Защото никой не иска да прави бизнес в условията на мутро-милиционерски държавен рекет, корупция, далавери....