Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн
Обновена: 25 юли 2019 16:35 | 25 юли 2019 16:10, Камелия Цветанова
211
Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Снимка: Reuters, архив

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България.

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
131
9
 
10
 
! Отговори
VW избира преди 4 години
VW вече три пъти отлага решението за новия завод, ако беше избрал Турция вече щеше да съобщи ОФИЦИАЛНО ! Но засега твърди, че още избира ! Нещо ги спира в Турция и май наистина ще изберат накрая България за ужас на повечето коментиращи антибългари тук .....
130
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
България е една бездънна дупка в която само Герберите и техните журналистически *** живеят добре.
129
6
 
15
 
! Отговори
Р Плевнелиев преди 4 години
--Нищо още не е предрешено ! Ще има завод и то в България - Ако няма -се заклевам пак да стана ирландска пастирка и да напусна Банова и да чета прогнозите за времето по радиото до края на живота си
128
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ХА-ХА-ХА-ХААААААААААФ 16 ще изберем.
127
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ХА-ХА-ХА-ХААААААААААВ Пазарджик.
126
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако имаш два милиарда и искаш да инвестираш в Пазарджик, ще намериш в какво и как да ги вложиш.А ако просто искаш да спечелиш максимума, това е друга задача.
125
1
 
14
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 4 години
Баце Бойко, прочете ли статията? Със сигурност твоите "ушенца" в нета са я прочели, но -пусти страх да ти я преразкажат, поне. Не им се вика "Царят е гол!"......
124
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Основавам нова държава Пърдистан. без данъци. Питате се как ще успеем? С ***, пардон, с газ
123
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
бат ви Шефа говори с Ото фон Швабен. Виж ся, ша струити тука завод, ама ми дайти ес класа.Ото: Другарю, ама ние сме фолксваген, на правим с класибат ви: абе я не ми са праи бе, кат ти кажа и с класи ще праите ве, еди си пърди в Турция ко *** занимаваш тука ве нациста шваба такаваОто пръдна тихо и си тръгна със завода
122
5
 
23
 
! Отговори
странно преди 4 години
Преди 1989 никой не е инвестирал нито стотинка, нито цент или копейка в България, а тогава бяхме на 27 място в света по индустриализация и икономическо развитие, много странно...
121
9
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Престане ЕТА да омаловажавате държавата си продажни хора...,Гордейте се ,че сте българи...И така ще стигнем това ,което са били нашите прадеди...Уважавай себе си ,за да те уважават и враговете ти...
120
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Инвестиция е, когато Германия купи от България осем 50 годишни модернизирани български автобуса "Чавдар" за 800 милиона евро, платени предварително а ние ги доставяме след 2025 г., ако го има още завода, а и да го няма за тия пари ще го построим и ще им произведем осем модернизирани автобуса. А Фолксваген отиват в Турция защото там ще им работят по-евтино.
119
1
 
12
 
! Отговори
popa ot razgrad преди 4 години
горчивата истина...
118
2
 
20
 
! Отговори
nikonik преди 4 години
Защото за Турция има вече евтин газ от Русия, а за нас скъп втечнен американсщи, препродаден от Гърция. Ако бяхме направили Южен поток, не VW, ми Fiat и Даймлер,барабар с тях щяха да строят заводи!!
117
6
 
19
 
! Отговори
Дидо преди 4 години
Преди 2г. работих в Турция 3г във Форд. Турция я очаква много добро бъдеще следващите 10-20г.
116
8
 
1
 
! Отговори
до 117 преди 4 години
абе тебе какво краварско посолство те гони по цял ден ? виждаш ли често да кацат летящи чинии, вечер в градинката зад блока ?
115
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Сичките преси ге чета Още не са решили къде ще е завода .Просто , подход при воденето на преговори за постигане на максимално добри условия .Пускаш слухове че ще избираш конкурента, за да сваля цени и тнт.
114
2
 
15
 
! Отговори
До 121 VW в Българи преди 4 години
Май не четеш чуждата преса ! Вече са избрали в Измир.
113
5
 
17
 
! Отговори
pipo преди 4 години
До VW в БългарияТурция ни бие по всички показатели. Тук няма с какво да ги привлечем. Нито хора имаме, нито нищо друго което турците имат.
112
21
 
8
 
! Отговори
VW в България преди 4 години
VW още не са решили къде ще инвестират, но май няма да е в Турция иначе щяха вече да решат ! Искат да е там, но нещо ги спира и накрая ще изберат България !