Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн
Обновена: 25 юли 2019 16:35 | 25 юли 2019 16:10, Камелия Цветанова
211
Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Снимка: Reuters, архив

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България.

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
151
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 168..Какво намесваш Русия и Украйна бе?????? Кажи ни ние с какво можем??? И не цитирай държави!!!
150
2
 
5
 
! Отговори
MEN преди 4 години
До ЧовекЕ хубаво де от човек на човек, само че те прекъснаха връзките между поколенията. Разпарчатосаха ни.
149
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хора, ние ще сме! Време е да повярваме в себе си!И да не правим голфации, скоро други ще дойдат. Трудът в централна Европа подкъпва и ще започнат да се ориентират към периферията - ние, румънци, сърби...В Украйна и Русия не се произвежда качествено и държат някакви заводи само заради местния пазар.
148
1
 
14
 
! Отговори
Човек преди 4 години
Така не става. Още век да си седим няма да прогресираме. А всички несъмнено искаме държавата да се оправи.Но ние разчитаме на това някой друг да ни оправи. Няма кой да защитава интересите на хората, никой няма да го направи. Управляващите мислят само за себе си, не за прогреса на България.Не, НИЕ трябва да осъзнаем, че имаме силата да променим статуквото. Трябва да стане верижна реакция.От човек на човек, всички трябва да разберат:НАРОДЪТ е държавата, не група избрани хора,именно НИЕ ги избираме
147
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Акде да разриват кремиковци и да ги почваме Шкодарините!!!Ще правим Октавийки за чудо и приказ.
146
2
 
2
 
! Отговори
? преди 4 години
До АнонименМочо емигрантите единствено носят валута, всичко друго влачи навьн.
145
1
 
1
 
! Отговори
републикански банан преди 4 години
НаправихмЕ грешка да гледаме и ядемЕ прасета, изостанали сме от тенденциите, Тайпи е по-напред, не им дава да ядат свинско, затова имат желание да е там.
144
2
 
3
 
! Отговори
УЕФА - мафия преди 4 години
Голям зор за арабойчландските Шкоди. Няма да дойдат тюрбаните и чаршафите в БълXapия.
143
4
 
2
 
! Отговори
еврейски бройлер преди 4 години
Имайте малко вяра бе хора. Борбата още не е приключила, не е направена първата копка на дупката, където ще го строят. Може да се осъзнаят какво изпускат тука, как хубаво ще ги строимЕ, с магьосници, тогава ще се върнат при нас, обаче молейки се да инвестират. Такаа ч еспокойно, в добри раце сме.
142
7
 
5
 
! Отговори
Сандо преди 4 години
ти се луди ако верно инвестират в държава с неясна политическа визия която се движи на ръба на диктатурата ... е, кво - най-много да подарят един завод на турците
141
6
 
11
 
! Отговори
привет от Германия преди 4 години
България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение,..............Ами как няма да е на последно място след като всеки втори или трети българин е с висше образование ,купени дипломи като дипломата на султан Ердоган ! В България всеки ,който влезе във ВУЗ се дипломира по един или друг начин ,но в никакъв случай с учене !
140
9
 
8
 
! Отговори
Рейтинг “ боклук “ преди 4 години
Всички инвеститори се изтеглят от Турция понеже рейтинга им е junk (б.оклук) - неинвестиционен рейтинг, само VW се е засилило да инвестира там !? Нали е пределно ясно, че това няма как да стане ...... На големи фирми от мащаба на VW им е забранено да инвестират в държави с рейтинг junk .............
139
2
 
6
 
! Отговори
българин преди 4 години
До 154..Много си прав да знаеш! Един ден ще приемем за нормално.Щатите със своят военен блок НАТО..Да си се прибира в Америка И ЧАС ПО СКОРО СЕ ИЗНЕСЕ ОТ ЕВРОПА! Просто ще се събуди Европа.Че Америка никого не "пази" А следва интересите на Америка! Европейска армия ни е нужна! А не Американска! Един "континент" Да "пази" друг такъв? Това освен в Европа никъде го няма!! Европейска армия да "пази" САЩ? Не си го представяте нали? И няма как!!! -:) Събуди се Европа!!!
138
1
 
11
 
! Отговори
българин преди 4 години
до 151..Ами достоен за съжаление БОЙКОФИЛ Си бе човек! -:) Какво да ти кажа повече? Освен.Да се научите Да мислите с тия глави! А не да ги носите като кашони за "равновесие"на раменете си! КОй разбрал разбрал! Никого не искам да обидя!!!!
137
2
 
6
 
! Отговори
българин преди 4 години
БОЙКОФИЛИЗМА В БЪЛГАРИЯ>ВЕЧЕ НЯМА ПОЧВА БЕ БЪЛГАРИНО!-:) Събуди се вече!
136
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До българинПак ще гласуваме за него!
135
5
 
12
 
! Отговори
Много странно преди 4 години
САЩ налагат санкции на Турция заради С-400 , ЕС налагат санкции на Турция заради нерегламентирани сондажи в Кипърски води, а VW ще инвестира милиарди евро в санкционирана държава ?! Няма да стане ! Всичко е игра за по-добри условия в България !
134
4
 
14
 
! Отговори
българин преди 4 години
Елементарни са нещата бе българино! Не си струва да се напъваш Па да ги разбереш! Колко милиона са Турция? А колко останахме ние? Един огромен пазар като Турция.Ние дали сме за предпочитаме? -:) ИЗОБЩО НЯМАХМЕ ШАНС! И как пак Банкянският ви заблуди? То бяха "газови хъбове" Какво ли още не.Сега пък ви пързули и Че коли ще "правим и продаваме"! -:) Събуди се българино! Време МУ Е ДА СИ ХОДИ В БАНКЯ ТОЗИ ДЪРТ ТЪРТЕЙ!Идват избори и вземи вече правилното решение!!!!
133
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Заводът е наш.Споко.
132
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Турция е една инфлационна дупка. Само една година след тази "инвестиция" ФВ ще си хапят задните части.