Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн
Обновена: 25 юли 2019 16:35 | 25 юли 2019 16:10, Камелия Цветанова
211
Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Снимка: Reuters, архив

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България.

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
91
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
как ще е проблем?! само от столипиново ще наберат поне 50 000 работници! сега е момента германия да покаже как се интегрира ром!
90
2
 
14
 
! Отговори
Боко Тиквата преди 4 години
Орешарски ги изгони.
89
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тука Пеевски като нищо ще им открадне фирмата, и бизнеса, и всичко
88
3
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Отиват в Турция, където ще плащат двойно по-големи заплати и въпреки това отиват там!!!! Помислете, колко сме зле?
87
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Каква пътна инфраструктура, бе?! Тази, герберастката ли, на която месец-два след пускането в експлоатация започвате да й правите ремонт?! И ремонт на ремонта? Мерси от такъв асфалт! Там колко пари изядохте и нищо не свършихте, ваш'та кожа герберастка...... Мислите, че големите концерни това не го виждат ли?
86
2
 
39
 
! Отговори
i'm преди 4 години
Защото в Бълагрия държавното управление краде безочливо. Защото в България държавната администрация е трагедия. Защото в България законодателната и изпълнителна власт са преди всичко хрантутняци и нескопосници.
85
3
 
28
 
! Отговори
Аз преди 4 години
това за работната ръка са пълни глупости ;) проблема е в мафиотската държава , политиците които си искат хонорарче(а турките дават не искат) , умопомрачаващата бюрокрация , искат мерцедеси да купуват не волцвагени държавните хрантулници.
84
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абе Пич главата слуша ли те?
83
15
 
7
 
! Отговори
Пич преди 4 години
Абе, някой другар няма ли да попита за какво са ни магистрали и асфалт, а? Нали "не ядете асфалт"? Занчи сега ревете, че от WV не искат да правят завод при нас, ама ревете съще, че не "ядете асфалт". Четете ли кои са основните причини за решението на WV - ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА, ако можете да четете де. То само с реване не става, дами и господа.
82
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защо ли? Защото нашите местни червени феодали разказаха играта на България!
81
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Е за кво да идват, като "нема да им бачкате за 700 лв." Затова отиват в Турция, където ще им бачкат за 700-800 ЕВРО.
80
2
 
9
 
! Отговори
Вибратор преди 4 години
Те на това му се вика Горд патрЕот! Браво! Браво!
79
19
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До АнонТи си нямаш представа какви мутри и корупция има в Турция
78
11
 
6
 
! Отговори
до Панчо преди 4 години
Национален предател е този който не обича Борисов! Отговорих ли?
77
2
 
11
 
! Отговори
тиква преди 4 години
уж университетите ни бълват висшисти а се оказва че нямаме квалифицирани кадри?висшисти има и среднисти има но много малко от тях са мислещи ( личи си на всички избори)
76
2
 
14
 
! Отговори
ГЕРБ преди 4 години
ФНИМАНИЕ ЧАСНА СОПСТВЕНОС ФЛИЗАНЕТО ЗАБРАНЕНО
75
4
 
14
 
! Отговори
Чиновник преди 4 години
Съсвсем логично и естествено е никой да не иска да работи с такива мързеливи, некадърни и безотговорни пpocтaци, каквито сте 80% от простолюдието. Никой не иска да се занимава с народ, с манталитет като вашия. Затова Цяря още навремето ви каза, че трябва да си смените чипа, ако искате да живеете като нормалните хора, но вие, за съжаление, не загряхте за какво ви говори човекът. Ако го бяхте послушали, отдавна щяхте да имате заводи като този на VW.
74
1
 
5
 
! Отговори
панчо преди 4 години
До ГЕРБ сперматозоидиизреди нещата които правят един сънародник национален предател?
73
3
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
защото БГ е страната на мутрите и корупцията и защото съда и прокуратурата са частна собственост на определени хора, които ги използват за бухалка и уреждане на сметки.
72
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Седесарите са най-прави изпратиха децата си да слугуват на запад, но станаха хора тези децца вижте държавата тя процифтява.