Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн
Обновена: 25 юли 2019 16:35 | 25 юли 2019 16:10, Камелия Цветанова
211
Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Снимка: Reuters, архив

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България.

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
51
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Словения е колкото София , а имат стандарт бая по-висок от този в София.
50
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
пак някой по веригата не си е получил парите
49
4
 
21
 
! Отговори
SS преди 4 години
Елемнтарно в едно изречение.Защото в България мафията си има държава.
48
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Никой не е гласувал за ГЕРБ - освен Цветанов и Костинбродския печатар, който сега е министър на нещо си. За награда. Един неприятен с гола глава и с вид на канален ох люв.
47
2
 
28
 
! Отговори
aa1830 преди 4 години
Нито работната ръка, нито малкия пазар са проблем в България. Словакия е държава по-половината на БГ, с 5 милиона население, със средна заплата над 1000 евро, страна в ЕС която също няма право да субсидира частни инвеститори и произвежда поне 10 модела, като е на първо място по брой произведени автомобили от глава на населението. Други са проблемите, но никой не иска да ги каже!!!!
46
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 49Не съм го избирал. Остава въпросът кой е избрал Боко?
45
5
 
6
 
! Отговори
Jj преди 4 години
До Анонимен (10)Ей тоя коментар 'За всичко са виновни - предателите емигранти' направо УБИ рибата :D
44
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 50Защото 1.5 милиона българи гласуваха за герб! Не са само Герб а цялото БКП, тоест всички взети заедно.
43
5
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защото 1.5 милиона българи гласуваха за герб
42
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вие си го избрахте, не ревете! ХА-ХА-ХА
41
6
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
През 2007г.бяха родени 84 000 българчета. След 10 години управление на гроб през 2018 бяха родени 46 000 от които 30 000 ча вета
40
3
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абе вие от Марс ли падате,та задавате такива тъппи въпроси.Защо бизнесът предпочитал Турция пред България.Ами нормално.Кой ще предпочете най-корумпираната,най-бедната и най-бързо обезлюдяваща се държава в света,която освен че се управлява от една мафия от най-долнопробно качество,също така няма и грам самостоятелна вътрешна,да не говорим за външна политика.Да не пренебрегваме и изключително опростаченото и овчедушно население,останало тук.Кзвам го с голяма болка,разбира се.
39
5
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
30 икономика преди 30г.Сега 73.Ами ние сме бананова република.
38
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В същото време държавата се занимава с "ромското включване, кето е бая скъпо". Обаче ромските гласове не миришат досущ като финикийските знаци.
37
7
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
ГЕРБ изгони и уби 1 милион българи.
36
4
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В резултат от герберското управление намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн.
35
6
 
26
 
! Отговори
обективен преди 4 години
Само луд ви инвестирал в Бокостан.За последните 3г инвестициите са намалели почти 10/десет/ пъти!А Боко продължава да ръси нелепости и да обещава в несвяст.
34
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Мога да ви кажа защо, но "държавата" на Баце уж България ще ме ликвидира скоропостижно.
33
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Че кой инвестира в Кло ака ?
32
6
 
22
 
! Отговори
Офф ,да се омитат преди 4 години
В държавата на тиквите никой няма да инвестира.Цялата държава е в ръцете на крадливите герберасти.Всичко читаво е продадено-подарено на чужди /предимно краварски/ измамници , които годишно изнасят десетки милиарди от страната ни.За капак ни принуждават да им подарим и няколко милиарда за ненужни таралясници.Вчера един тиквен подлец заяви , че тези милиарди били...инвестиция във военно-промишления комплекс на САЩ???