Сложна ли е професията на пилота, кои са тънкостите при управлението на самолет, каква подготовка трябва да мине всеки пилот и как се действа в критични ситуации? Водещият на Bulgaria ON AIR Виктор Дремсизов застана рамо до рамо с капитан Бойко Ичев в рубриката "Професионалистите", която е част от новия сутрешен блок на телевизията "България сутрин в неделя".
Капитан Ичев, който е част от флотилията на "България еър", демонстрира пред камерите как се подготвя самолетът за излитане, как се стартират системите и тестовете за безопасност.
"За всеки един тип самолет се води обучение, ходи се на симулатор, в който се правят 10-12 симулаторни сесии за запознаване със спецификите на конкретния самолет", обясни пилотът.
В симулаторните центрове се пресъздава в над 90% реалната обстановка, както и варианти за действие при аварийни процедури.
"В авиацията всичко е много стриктно и не се допускат своеволия. Диспечерският състав е този, който всъщност ни управлява, и всяко едно действие със самолета трябва да е съгласувано с диспечерите, включително искането за заобикаляне на облак. А разговорите се водят задължително на английски, за да знаят всички участници в движението кой какво иска да прави. Много е важно всеки един пилот да знае какво се случва около него.
Началното обучение на един пилот
Още при първите стъпки се научават системите и управлението на самолета. Има два педала, с движението на щурвала се определя движението на самолета. С друг лост (вижте всички подробности във видеото) се определя тягата на самолета. В различните режими на полета, самолетът има различни конфигурации. Задкрилките пък служат самолетът да не губи устойчивост при по-ниски скорости. При излитане и кацане трябва да се променя положението на крилата, за да може да бъде правилно управляван самолета. Правилният избор на настройката определя как ще го приземим. Но това се постига с опит", обясни капитан Ичев.
Той показа пред камерата и голяма част от навигационните средства и и как всяко едно копче участва в един полет, как се задейства въздушната спирачка, как се ориентира пилотът във въздуха.
Пътят на капитан Ичев към пилотската професия
"Стана от самосебе си. Баща ми беше пилот и от малък ме води по летищата и се запалих от дете. Всички млади хора, които искат да станат пилоти, мога да ги уверя, че това е една страхотна професия. Веднъж почувстваш ли пламъка, си остава завинаги", категоричен е пилотът.
Какво е необходимо, за да станеш пилот?
Обучението на един командир на полет продължава година, година и половина 1-1,5 г. Започва се с подробен медицински преглед, който дава прогноза за дългосрочното физическо състояние на кандидата. Не само моментното състояние. Всяка година се правят профилактични прегледи, защото пилотът е подложен на промяна на налягане, на различни температури, стрес. Той трябва да бъде в абсолютна кондиция по време на целия полет.
"При влизане в кабината трябва да оставиш всички проблеми преди вратата на пилотската врата. В началото ми беше трудно разпределението на вниманието. Инструкторът дори ми се караше, че отделям внимание на конкретен уред", споделя капитан Ичев за първите си стъпки в подготовката.
Обучението на един пилот минава през няколко основни етапа. При първият получаваш базовата информация, запознаваш се с аеродинамиката, с метеорологията. След като минеш това обучение можеш да летиш сам и най-важното - да разбереш дали ставаш за тази професия. Във втория етап придобиваш по-голяма увереност на придобитите знания и да седнеш в по-голям самолет и реално да изпълняваш търговски дейности. Разбира се, трябва да се запознаеш със спецификата на самолета, който ще управляваш.
Каква е ролята на втория пилот?
Вторият пилот е изключително важен в екипа, трябва така да си разпределим работата, взаимно да си помагаме. Все самолет има стандартни оперативни процедури. Ако аз съм зает с пилотирането, вторият пилот поема комуникацията, настройките на навигацията.
Вижте във видеото дали пилотската професия ще изчезне с навлизането на новите технологии и би ли доверил живота си капитан Ичев на изкуствен интелект в пилотската кабина.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
SOFIX е осми по ръст в ЦИЕ през ноември
Иска ли Доналд Тръмп да смени режима във Венецуела?
Runaway за успеха на последния си видео модел Gen4.5
Как AI помага за защитата на НАТО?
Фед рядко е бил толкова разделен относно дългосрочния си план за лихвените проценти
Въоръжен грабеж на бензиностанция в Банско
Оскверниха паметника на комунистическия деец Малчика в Кърджали
ПП внася вот на недоверие в петък и подготвя нов протест
Стадион "Българска армия" е далеч от готов, но вече печели отличия (+ВИДЕО)
Обявиха съотборника на Верстапен за догодина
Гранд от Европа иска голямата звезда на ЦСКА
И Спартак Варна подкрепи Любо Пенев
Локо София не сбърка срещу Монтана на "Огоста"
7:0 не е сред тях: Вижте най-големите победа на Левски в България
Изтеглете си късметче за декември
Месечен хороскоп за декември 2025
5 поверия за празника Света Сава (Савинден)
Картофена салата за Никулден – 5 рецепти
Пълнолуние в Близнаци на 5 декември – чистим старото и се готвим за успехи
Бизнес облекло за жената лидер – тайните на успешната визия
Какво време ни очаква в сряда?
6 са дежурните детски градини по празниците във Варна
Над 80 бона ще струват на Столична община щетите от протеста снощи
Радев: Дълго таеното недоволство на българите се изля на площадите
Рекордно е търсенето на евро у нас
Планетолозите разкриха нови особености на супер-Юпитерите
Милиарди години по-стара от Земята: 3I/ATLAS засия на нови снимки
Създадоха разтеглива батерия, вдъхновена от лимони
„Съкровища“ за милиарди долари в боклука: Какво откриха в пепелта от въглища в САЩ
В кои държави живеят най-много столетници и какво е обяснението
Учени съобщиха за възможен супервзрив на Слънцето