В кабината, където няма своеволия: В обувките на професия "Пилот"

Капитан Бойко Ичев за отговорностите и как се управлява един самолет
Обновена: 17 юни 2024 18:50 | 17 юни 2024 13:08, Александър Попов
36

Сложна ли е професията на пилота, кои са тънкостите при управлението на самолет, каква подготовка трябва да мине всеки пилот и как се действа в критични ситуации? Водещият на Bulgaria ON AIR Виктор Дремсизов застана рамо до рамо с капитан Бойко Ичев в рубриката "Професионалистите", която е част от новия сутрешен блок на телевизията "България сутрин в неделя".

Капитан Ичев, който е част от флотилията на "България еър", демонстрира пред камерите как се подготвя самолетът за излитане, как се стартират системите и тестовете за безопасност.

"За всеки един тип самолет се води обучение, ходи се на симулатор, в който се правят 10-12 симулаторни сесии за запознаване със спецификите на конкретния самолет", обясни пилотът.

В симулаторните центрове се пресъздава в над 90% реалната обстановка, както и варианти за действие при аварийни процедури.

"В авиацията всичко е много стриктно и не се допускат своеволия. Диспечерският състав е този, който всъщност ни управлява, и всяко едно действие със самолета трябва да е съгласувано с диспечерите, включително искането за заобикаляне на облак. А разговорите се водят задължително на английски, за да знаят всички участници в движението кой какво иска да прави. Много е важно всеки един пилот да знае какво се случва около него.

Началното обучение на един пилот

Още при първите стъпки се научават системите и управлението на самолета. Има два педала, с движението на щурвала се определя движението на самолета. С друг лост (вижте всички подробности във видеото) се определя тягата на самолета. В различните режими на полета, самолетът има различни конфигурации. Задкрилките пък служат самолетът да не губи устойчивост при по-ниски скорости. При излитане и кацане трябва да се променя положението на крилата, за да може да бъде правилно управляван самолета. Правилният избор на настройката определя как ще го приземим. Но това се постига с опит", обясни капитан Ичев.

Той показа пред камерата и голяма част от навигационните средства и и как всяко едно копче участва в един полет, как се задейства въздушната спирачка, как се ориентира пилотът във въздуха.

Пътят на капитан Ичев към пилотската професия

"Стана от самосебе си. Баща ми беше пилот и от малък ме води по летищата и се запалих от дете. Всички млади хора, които искат да станат пилоти, мога да ги уверя, че това е една страхотна професия. Веднъж почувстваш ли пламъка, си остава завинаги", категоричен е пилотът.

Какво е необходимо, за да станеш пилот?

Обучението на един командир на полет продължава година, година и половина 1-1,5 г. Започва се с подробен медицински преглед, който дава прогноза за дългосрочното физическо състояние на кандидата. Не само моментното състояние. Всяка година се правят профилактични прегледи, защото пилотът е подложен на промяна на налягане, на различни температури, стрес. Той трябва да бъде в абсолютна кондиция по време на целия полет.

"При влизане в кабината трябва да оставиш всички проблеми преди вратата на пилотската врата. В началото ми беше трудно разпределението на вниманието. Инструкторът дори ми се караше, че отделям внимание на конкретен уред", споделя капитан Ичев за първите си стъпки в подготовката.

Обучението на един пилот минава през няколко основни етапа. При първият получаваш базовата информация, запознаваш се с аеродинамиката, с метеорологията. След като минеш това обучение можеш да летиш сам и най-важното - да разбереш дали ставаш за тази професия. Във втория етап придобиваш по-голяма увереност на придобитите знания и да седнеш в по-голям самолет и реално да изпълняваш търговски дейности. Разбира се, трябва да се запознаеш със спецификата на самолета, който ще управляваш.

Каква е ролята на втория пилот?

Вторият пилот е изключително важен в екипа, трябва така да си разпределим работата, взаимно да си помагаме. Все самолет има стандартни оперативни процедури. Ако аз съм зает с пилотирането, вторият пилот поема комуникацията, настройките на навигацията.

Вижте във видеото дали пилотската професия ще изчезне с навлизането на новите технологии и би ли доверил живота си капитан Ичев на изкуствен интелект в пилотската кабина.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


36
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
0
 
0
 
! Отговори
Бойковист преди 3 седмици
Какъв резил за името на такъв достоен българин,капитан на самолет,опорочено от простата крадлива банкянска тиква!!!!
33
0
 
0
 
! Отговори
Неграмотен преди 3 седмици
Абе защо всички термини в авиацията са на английски а не на рушки?И в навигацията.Май и в метереологията?таблото на аероплана във видеото в рушия ли е правено под диктата на великя П,за софтуера нема да питам?Аз съм ***,ама знам че правят хвърчила в блатото,*** знам че е за да убиват хора,чак и родственици и от същата вяра.
32
0
 
0
 
! Отговори
На бай Дрънчо преди 3 седмици
Много си изДрънчал!Самолет май само на снимка или у въздуха си виждал та пилот да коментираш?
31
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
С невероятно опростенчество се отнася интевюиращият. Заплатите на пилотите са високи защото: след завърешено образование курсевете се карат с години и струват много; изпитите (за "категорий" PPL, сложен самолет, мулти-дигател, инструменти, реактивен, кооперация, радио, комерсиален и т.н. + СТОТИЦИ писменни) са строги и се къса лесно; след като човек стане първи офицер, а и пилот, изпитите продължават; постоянно професионално изпълнение и поведение; смени и полети не оставят лично време.
30
6
 
1
 
! Отговори
Бай Дрън преди 3 седмици
По всичко личи, че в бъдеще на самолета ще останат само стюардесите, по простата причина, че никой няма да иска да бъде обслужван от дроиди. И тогава въпросът ще е ...не "колко е заплатата на пилота", а "има ли пилот в самолета". Интересното е, че пилот е необходим единствено до Луната...доказаха го САЩ.
29
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Да бяха споменали и цената *** обучението , летателни часове,тренажори и тн,че възлиза над 70 000 евро ..
28
2
 
4
 
! Отговори
селянин преди 3 седмици
да ви кажа как се става пилот со паре друзя (говоря за граждански) 45 000$ и всеки можеше да запише 3-ти курс спец пилот познайте кой в зората на демокрацията имаше такива пари а до 5-ти курс цената набъбна над 150 000$
27
10
 
0
 
! Отговори
Омонимен преди 3 седмици
Е това е една излишна професия, която програмистите скоро ще изхвърлят на бунището :)
26
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
E това вече е истинска професия,не разни програмисти и меринджеи..
25
5
 
4
 
! Отговори
АнонимеН преди 3 седмици
изключително скапана професия!!! КЕСОННАТА БОЛЕСТ СЕ НАБЛЮДАВА ОСОБЕНО ПРИ ПИЛОТИ НА САМОЛЕТИ ВСЯКАКВИ! КЕСОННАТА БОЛЕСТ НЕЗНАМ КАКВО ТОЧНО ВРЕДИ НА ОРГАНИЗМА НО НЕ МИ ЗВУЧИ КАТО НЕЩО ХУБАВО И ТЯ НЕ Е САМО ПРИ ВОДОЛАЗИ А И ПРИ ПИЛОТИ! БЪРЗАТА СМЯНА НА АТМОСФЕРНО НАЛЯГАНЕ НЕ Е НЕЩО ХУБАВО ТАКА ЗНАМ
24
2
 
1
 
! Отговори
malgiorno a tutti преди 3 седмици
Не е точно така, драги кап. Ичев, във всеки един от вас може да има по един дълбоко скрит Андреас Лубиц, или пък няколко :))).
23
4
 
2
 
! Отговори
Бай Дрън преди 3 седмици
И не ми е ясно, защо искаш заплатата на пилот да е непременно по-висока от тая на ИТ? Е са високи заплатите, защото кандидати за пилоти много. Сигурно 50% от момчетата някога са мечтали да станат пилоти е една много малка част е била приета. Ето, за това заплатите никога няма да скочат до небесата, ако нещеш да пилотираш, идва друг мераклия, дето ще се кефи само и да лети.
22
2
 
0
 
! Отговори
Бай Дрън преди 3 седмици
21, ама то ИИ е следващият пилот. Американците вече са в доста напреднала фаза, поставяйки ИИ да упраелява Ф16 с ято дронове. А щом отиде при военните, след някоя друга годинка и ГА ще е с ИИ и най-накрая някои ще си отдъхнат от Боинг :)
21
1
 
0
 
! Отговори
Бай Дрън преди 3 седмици
Скоро и вас няма да ви има. Почна се от военните самолети.
20
0
 
5
 
! Отговори
Знаещ преди 3 седмици
В Щатите си правят кинти пилотите,не знам за кво сте ревнали и какво има общо IT?При толкова вече натоварен интензивен трафик глада за пилоти ще се обостря за сметка на АйТи,който вече го компенсира изкуствения интелект.Респект към хората които държът живота ни в ръцете си и жалко че вече никой не ръкопляска при кацане,а те го заслужават!Никак не е лесно,имам позната,която и отне 3 години за да може да пилотира пътнически на Делта.Това са преди всичко хора,които са сбъднали детската си мечта
19
3
 
1
 
! Отговори
Запомнете Джунко преди 3 седмици
Мъpшu!
18
2
 
7
 
! Отговори
До Анонимен 9 преди 3 седмици
Чета за пилоти, а не за комплексиран, беден по душа, неграмотен и със съмнително бъдеще псевдо ИТ
17
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Браво Бойко! Очакваме да направиш политическа партия и да спасиш бг народа!! Партия "Издигане"!
16
5
 
3
 
! Отговори
Тръбов преди 3 седмици
Няма своеволия, но редовно стюардесите минават и правят по една тръба на пилота, докато пилотира!
15
0
 
7
 
! Отговори
Гошо преди 3 седмици
Виждам колко много простотия има. Само не разбирам защо се излагате или това ви е нормалното състояние.