Договорно GSM закрепостяване

НС ще решава законодателно проблемите с мобилните оператори
Обновена: 2 мар 2011 10:30 | 2 мар 2011 10:30,
113
Договорно GSM закрепостяване
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Парламентът трябва законодателно да реши проблемите  между потребителите и мобилните оператори, настояват експерти.

В деловодството на Народното събрание вече е внесен законопроект за промяна на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) от народния представител от Синята коалиция Михаил Михайлов.

От Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) също смятат да направят, чрез правителствен законопроект, свое предложение за промяна на закона, регулиращо отношенията между операторите и потребителите на мобилни услуги.

Михайлов предлага неустойката при предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор да бъде между 5 и  8% от сбора на остатъчните дължими суми за срока на  договора.

Депутатът иска изрично посочване на максималния размер на дължимите неустойки, които при предсрочно прекратяване на индивидуалния договор от крайния потребител не може да надхвърлят 8 на сто, а при промяна на тарифния план – 5% от сбора на остатъчните дължими суми за срока на договора.

Депутатът от Синята коалиция предлага процедурата по прехвърляне на личния телефонен номер от един оператор към друг да е не по-дълга от един месец.

Той предлага още операторът да предупреждава крайния потребител при наближаване на определения от него месечен лимит на електронните съобщителни услуги.

Също така Михайлов смята, че при достигане на този лимит изходящите съобщения на потребителя трябва да се ограничават до заплащане на дължимите суми или до изрично отправено искане от потребителя за увеличаване на лимита.

Лидерът на СДС и съпредседател на Синята коалиция Мартин Димитров посочи, че по отношение на пазара на мобилни услуги хората са поставени в ситуацията на "крепостни селяни". 

"Това не може да продължава, за съжаление Комисията за защита на конкуренцията стои като пасивен наблюдател на този процес, а трябва да прави много по-активни пазарни анализи", коментира той.

Предложение за законодателни промени, свързани с мобилните оператори, имат и от Комисията за регулиране на съобщенията.

Те ще настояват мобилните оператори задължително да уведомяват клиентите си, когато достигнат до 90% от кредитния им месечен лимит.

КРС ще поиска от Народното събрание също с промени в ЗЕС да се откажат операторите от практиката да  сключват срочни договори с абонатите си.

Според председателя на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков условието за автоматично подновяване на договора не е европейска клауза, не е добра практика, и е антиконкурентна клауза, която фактически закрепостява абонатите към съответния оператор.

Той обаче смята, че тя не може да отпадне от само себе си, защото операторите нямат интерес.

"Това може да стане само със законодателна промяна, тъй като КРС няма право да се бърка в индивидуалните договори", смята Божков.

Според председателя на Българската национална асоциация "Активни потребители" Богомил Николов потребителите трябва да имат възможност да "излизат" от срочните договори с мобилните оператори със справедлива компенсация, която да бъде определена в законодателството.

Председателят на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров посочва, че потребителските жалби  срещу мобилните оператори са свързани основно с преносимостта на номерата, автоматичното подновяване на договорите, закъсняването на фактурите, неспазването на кредитния лимит, получаването на нежелани кратки съобщения и договарянията от разстояние.

                                                                                                                                                                                                      (БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


113
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
73
0
 
3
 
! Отговори
с. до 70 преди 13 години
Абе ти в ред ли си!?Първо в момента в,който подпишеш договор не можеш да се откачиш от тях!Откъде-накъде ще подновяват автоматично договорите!?И да си взел телефон какво от това!?Изпълнил си задълженията си по договора и си коректен!След това защо да не мога да го прекратя!?Отделно цените са най-високите в Европа!Което ми намирисва на картелно споразумение сладурче!Айде стига писа глупости!
72
1
 
4
 
! Отговори
с. преди 13 години
Абе понеже се споменават фирми за събиране на дългове да ви кажа хич не им се плашете на тия ***!Мутри пращали!Абе я стига простотии!А и да пратят какво!???Първо ще изрева на куките,че ме изнудват и след това моментално вадя винкела!Това е див манчестърски капитализъм направо!Може ли в страна от ЕС да се действа така!?На защитниците на мобилните оператори ще им кажа,че са мега ***!Политиката,цените и отношението им са невероятно нагли и безочливи!Факт!За жалост не са само те!
71
0
 
14
 
! Отговори
До ОПЕРАТОР преди 13 години
Добре бе ***,а защо в Чужбина и в Цяла ЕВРОПА-в която сме и ние няма такива договори с такива подточки и такива изисквания спрямо клиентите? Можеш ли да ми отговориш а? Защо в цяла Европа ние плащаме най високите цени на минута разговор?Защо там няма срочни договори било то във Франция,Англия,или в която и да е Европейска страна? Отговори ми бе ***
70
5
 
2
 
! Отговори
Barclayss преди 13 години
До Пич:Точно за това става въпрос. Като не искате договор, правете си предплатени, говорете на 0.34 лв. на минута, без безплатни минути и нищо и това е. Хората нямаме угодия. Наистина това с преподписването е гадно и скоро ще бъде махнато, но всички други оплаквания, които се изсипаха паралелно с този проблем са глупости...
69
0
 
5
 
! Отговори
крум преди 13 години
техниката сложна, а народа *** :-)))) всеки втори селю му се прищяха аифони, айпадове, интернет овистор и мобилини услуги и кволи не още. това за какво - ДА ЦЪКАТ КЛИПЧЕТА В КВАРТАЛНОТО КАФЕ - епа нема що. и всичкото това - щото секи ден нова реклама на нова СУПЕР МОБИЛНА УСЛУГА. ми народа е ***, радва се на лъскавото. има и телефони по 30 лева струват без дотовори това онова. КАТО СПРЕМ ДА ПАЗАРУВАМЕ БЕЗМИСЛЕНИ ПРОСТОТИИ ОТ РЕКЛАМИТЕ, ТОГАВА ЩЕ СИ ДОЙДАТ НЕЩАТА НА МЯСТО.
68
0
 
6
 
! Отговори
daisy преди 13 години
"Най-важното е да се премахне автоматичното подновяване на договорите. В противен случай всеки един от нас се превръща в заложник на мобилен оператор, а след това става клиент на фирма изкупила дълговете. " Е да ама ако те цакат с дистанционни договори, каква е файдата??
67
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
какви цели на страните като изобщо не ти дават право да договаряш клаузите по договора.----------------- Е, как да не ти дават? разбира се, че ти дават - условията са написани и ако те устройват, се подписваш под тях. Ако не - има карти на Булфон, пощенски гълъби, Скайп. Проблема е, че Мтел надписват сметки.
66
1
 
4
 
! Отговори
потребител преди 13 години
Стига условности.Стига търсене на варианти кой кого да пре...бе.Толкова ли е трудно ползвал услугата платил,ами договори,ами варианти "АКО(-пу че мирише)сключиш договор за една година ще ти намалим цената не толкова ама толкова.Да намалят цената до възможната и толкова.Но май и НС трябва да вземат подаръчета за да узаконят ограбването ни.Стига вече.
65
1
 
1
 
! Отговори
Idiot преди 13 години
Отдавна те намерих, но нещо не отговаряш
64
2
 
1
 
! Отговори
stasyli преди 13 години
До ***. Сайпа ми е като никанейма. Чакам да ми "светнеш ламбътъ", че явно нещо аз съм доста просичка.
63
6
 
5
 
! Отговори
Пич преди 13 години
" И като си купим кола на лизинг, да е без лихва и ако ни писне колата да я върнем, а те да не ни търсят неустойки"А, обясни им го това на тези ревльовци, дето искат да си вземат iphone 4 за 800 лева и след 1 месец да се откажат и да си плащат само лизинга. Българите сме много хитри ...
62
0
 
2
 
! Отговори
Idiot преди 13 години
До stasyli дай координати, да ти обясня, белкем ти светне ламбътъ
61
0
 
9
 
! Отговори
На дедо дедовия преди 13 години
Няма договори, няма такова нещо. Никой не преговаря с клиента, това са диктати. И при положение, че GSM е станал необходимост какво правим, клиента няма избор. Всеки договор от такъв тип може да се развали чрез съд, защото е съставен не по законите. Да обаче хората не си търсят правата чрез съда. Имам познат който престана да плаща и въобще да ползва услугите на Мтел и какво стана. Заплашваха го пратиха му разни мутри а той им казва съдете ме. Да но те пиха една вода и дотук. Защо не го осъдиха
60
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Най-важното е да се премахне автоматичното подновяване на договорите. В противен случай всеки един от нас се превръща в заложник на мобилен оператор, а след това става клиент на фирма изкупила дълговете.
59
6
 
7
 
! Отговори
Barclayss преди 13 години
Еми добре, при това положение трябва и банките да си оправят договорите. Като изтеглим кредит и като можем да го върнем предсрочно, те да ни върнат лихвите. Даже може и да ни платят лихви, за това, че сме го платили по-рано. И като си купим кола на лизинг, да е без лихва и ако ни писне колата да я върнем, а те да не ни търсят неустойки... Договорите са за това, за да се спазват. Разберете, че "сиренето е с пари"!!!
58
1
 
1
 
! Отговори
stasyli преди 13 години
До ***. Не винаги, но спирам да пиша че превърнахме коментарите в чат. Ако искаш можем да спорим до утре, но на друго място.
57
0
 
7
 
! Отговори
lemontree преди 13 години
какво крият името на оператора. Знаем че са виваком, обаче вяра на тях повече не може да им се има. Със сигурност има нещо гнило в тази история с прекратяването, както във всичко, което е свързано с тях - договори, телефони, служители. А да служителите наистина са супер зле - сигурно ги взимат по критерии за най-невъзпитания селянин!!!
56
23
 
4
 
! Отговори
Оператор преди 13 години
Няма закон, който да ви задължава да ползвате услугите на мобилните оператори. Престанете да се оплаквате. Доброволно влизате в магазина и доброволно ги сключвате тези договори. Проблема, е че ви мързи да четете и да мислите преди да се подпишете.
55
0
 
2
 
! Отговори
ввв преди 13 години
е само като гледам кой се занимава с тия проблеми-доктор Михайлов...ха ха ха...откога започна и от това да разбира тоя кълвач?Нали беше мноого честен и се разграничи преди 7г от СДС?А но миналите избори специално заради него касираха частично изборите в Турция,за да влезе като дупетат?То не бяха смяна на области,то кво ли не беше пак да сме във властта?И на тоя разчитате да промени нещо?Да-ако е в негова полза....
54
6
 
3
 
! Отговори
Пич преди 13 години
"Абе човек ти наистина си ***. И за какви цели на страните като изобщо не ти дават право да договаряш клаузите по договора. Нямаш никакъв избор"Какво право на договаряне бе!? :) Това да не ти е договор между банки?? Нещата са много ясни - взимасш стока на изплащане на по-ниска цена отколкото ако си я купиш на дрено от някой магазин. Разбира се, че оператора ще иска да си му клиент в следващите 2 години. И как да нямаш избор - ако искаш разваляш договра и си плащаш телефона.