Ще ни обложи ли ЕК с данъци за вредни емисии за коли, самолети, къщи?

Андрей Новаков: Това ще се отрази сериозно на живота на всеки европеец
20 фев 2022 14:45, Александър Попов
154

"Европейската комисия излезе с обемен пакет от различни предложения, които имат за цел да въведат в схемата за вредни емисии не само ТЕЦ-овете, каквато познаваме до момента, а пътнически транспорт, фамилните къщи, които отделят вредни емисии, самолетите и корабния и сухопътния транспорт. Това е проекто-законодателство, което има доста сериозно отражение върху всеки един европеец. Притеснително е, че идва момент, в който икономиката ни така и така не може да се възстанови изцяло от Ковид, а това би предположило налагането на допълнителна тежест върху крайните потребители. Ако обложиш бензина и дизела с допълнителен въглероден данък, каквото по същество е предложението, неговата цена ще се повиши дори повече от тази исторически висока цена. Видяхме, че прехвърли 3 лева на някои от видовете дизел в България. Това би го направил още по-скъпо и недостъпни най-обикновени конвенционални автомобили за хората, а за тях алтернатива няма," каза в предаването "Брюксел 1" по Bulgaria ON AIR евродепутатът Андрей Новаков (ЕНП/ГЕРБ), член на Кмоисията по транспорт на ЕП.

"Ако досега са считали, че най-големият замърсител са ТЕЦ-овете, които горят въглища, или газовите централи, сега към сметките, които плащат ТЕЦ-овете, искат да вкарат всички коли, всички къщи, всички самолети и всички кораби. Почти всяка една човешка дейност на предвижване да бъде обложена с допълнителен данък," казва евродепутатът.

На въпрос на водещата Милена Милотинова как би се отразило това на цените в бъдеще и как се отразиха до момента плащанията на вредни емисии от ТЕЦ-овете, за които вече има влязло в сила законодателство, европарламентаристът отговори:

"Макар да е трудно да се каже има една индикативна сметка, която е към днешна дата. Мегават електричество струва около 400 лева към момента, а за да се произведе той, са платени около 200 лева вредни емисии, което е половината от цената. Не казвам, че това би се случило с бензина, дизела, самолетните билети, каргото на корабите, с горивото за битово отопление, но е доста вероятно да се повиши значително навсякъде, което би оказало влияние и върху крайния потребител. Представете си - в момента 97 % от камионите, които се движат по пътя са с дизелови двигатели. Има алтернативи, да кажем налага се въглеродният данък. Хората се преориентират от дизелови камиони към електрически. Оказва се обаче, че електрическите по данни на индустрията струват между 4 и 5 пъти повече. Представете си какво би се случило с портокалите, които превозва този камион, ако изведнъж започне да струва 5 пъти повече самата композиция. Същото се отнася и за самолетните билети. Ако се обложи керосинът с допълнителен данък, без значение дали това ще бъдат 20-30%, единственият, който ще плати за това нещо, е крайният потребител. Да не говорим, че на мен ми се струва сюреалистично битовото гориво да се вкара в тази регулация. Ако в София имаш възможност да си подмениш печката и да минеш на електричество или на газ, то газификация в много от краищата на България няма. Това означава, че ти ще продължиш да си гориш горивото, което имаш (въглища, дърва), но ще започнеш и да плащаш за това, че отделяш вредни емисии. Сякаш има какво да направиш по този въпрос", коментира евродепутатът.

"Трябва актуализирана национална позиция, от която да се ръководим. Последната рамкова позиция, която имаме, е от едно от служебните правителства и не е актуална към момента. Второто е обединение и усилие на всички евродепутати тук. Да се обединим върху това, че българският потребител не може да плаща повече нито по-скъп бензин. По-успокоителното в случая е, че в много други държави виждат същия проблем такъв, какъвто виждаме и ние. Трябва да се действа, защото изтичат сроковете за внасяне на изменения и допълнения. След това предстои гласуване в комисия и пленарна зала, но времето върви. Европейската комисия и амбицията на френското председателство е да гледат гледат това досие още през юни, на първите трилози. Това означава да го одобри Съветът и да го одобри Европарламентът още през май-юни," обясни Новаков и заяви, че вече е внесъл поправки в транспортната комисия на ЕП. "Знам, че има други колеги, които работят по други части от това досие, които правят същото, защото и без да имаме решение на министерство или на Министерския съвет, които да ни казват кой е националният ни интерес, добре разбираме, че в България никой не може да си позволи да плаща допълнително за това, че се отоплява на печка. Тези хора са изложени на нов вид бедност – енергийна и транспортна. Има места в България, в които единственият начин да се придвижваш от мястото, на което живееш, до там, където работиш, до болницата, до училището, е с личен автомобил. Ако обложат горивото още повече, на практика тези хора ще бъдат лишени от свободата си да се придвижват. Толкова сериозно ми се струва. Дори с 20% да се увеличи горивото при цена от 3 лева това означава 3,60 лева. Това не е нещо, което могат да си позволят да плащат," казва Новаков.

"Разбира се, тук се предлага създаването на един климатично-социален фонд, който да подпомага хората, които са изпаднали в затруднение заради това. Казват, че е взето решение, но това решение е на проблем, който не съществува. Ние го създаваме и после предлагаме и решение. Това, което направих аз в моята комисия, докладът, където аз съм автор и вносител, искам изтриване изцяло на сухопътен транспорт, облагане наполовина на корабите. Надявам се колегите, които отговарят за сградите, да изкарат и сградите, защото това би изложило на риск буквално да студуват стотици хиляди български семейства, които не могат да си позволят," коментира Новаков.
На въпрос на водещата какви приходи се очаква да събере този нов данък и за какво ще се използват, Новаков отговори:
"Един от фондовете очаква да събере около 70 милиарда, но за мен това не е успокоение. Моето усещане е, че това се превръща в първия европейски данък, който ще бъде използван и за това да се връщат заемите (б.р. - от 750 млрд евро), които ЕС тегли," заяви Андрей Новаков.

Целия разговор на Милена Милотинова по темата вижте във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


154
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В Брюксел на заседание на ЕК заради цените на тока и газта комисарите решиха да се спре газта от Русия и въглищата и ще минаваме на безплатен ток от вятърни мелници, соларни панели и биогориво от отпадъците.
36
4
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Гледайте сега - трябва да се съберат едни пари. Дали ще е от еко данък или друго - в ЕС не им дреме. Ама за да има малко лицемерие, те ви казват че за ваше добро ще ги събират парите. Който слушка и прави каквото кажат брюкселските злеки, ще плаща по-малко. Коййто не слушка - повече. Но така или иначе сумата е фиксирана: 70млрд евракис трябва да се съберат. Въпроса е дали ще вземат повечко от Ханс или повечко от българейшън и романейшън...
35
4
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
СССР-2 наруши всичките си основополагащи принципи, а от като отмени и причината за съществуването си - "свободно движение на хора стоки и капитали", въвеждайки "зеления сертификат", той напрактика е нелигитимен, както и всички негови институции. В момента ЕС е един правен нонсенс. Де юре той се самозакри и не съществува, а де факто правителствата още я карат по инерция, сякаш го има. Дори европейския съд в момента е нелигитимен.
34
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Комисар Кадри Симсън разки, че следващата стъпка на Комисията ще бъде приемането на комуникации за устойчиви въглеродни цикли с цел да се премахнат от атмосверата въглеродните емисии и да се балансира импакта на СО2. За тази цел трябва да се намали зависимостта от изкопаеми горива и да се ъпскейлне зеления бизнес модел за да бъдат риуорднати селскостопанските мениджъри за въглеродното секвестиране и да се гаратнтира биодивърсити протекшън.
33
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Комисар Кадри Симсън разкри в Брюксел , че за глобалното затопляне и енергийната неефективност са виновни сградите в ЕС. Сградите в ЕС са енергийно неефективни и отделят 40% от въглеродните емисии които променят климата и нашите деца няма да доживеят до 40 години. Децата на ЕС са нашето европейско бъдеще. Сградите в ЕС трябва да бъдат разрушени и ЕС да премина на зелени сгради без СО2 емисии.
32
0
 
50
 
! Отговори
Иван преди 2 години
Планирани са жестоки данъци: сградата ви няма енергийна ефективнос клас А (изолации, дограма и т.н.) - плащате огромен данък, не карате електрическа кола - огромен данък, не сте г-е-й - пак огромен данък. С други думи в еврог-е-й-ската общност трябва да си извратен, да караш електрическа кола и да живееш в чисто нова сграда. Да ви е--е--ееее мааааам=ите на всичките дето искате ЕУ!!!!!!
31
2
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Докато "спасяват" планетата, ще изтребят човечеството. "Спасители" - грабители. Те не могат да живеят от друго, освен от грабеж. Лъжа, грабеж, лъжа,....
30
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Време е за БГексит и да излезем от НАТО!
29
1
 
43
 
! Отговори
Мишо преди 2 години
Време е България да се събуди и да напусне тази гнила общност. Това е обирджиство и тероризъм!
28
1
 
10
 
! Отговори
до 38 преди 2 години
за хората и бизнеса, демек за всички, само за бизнеса по-скоро
27
3
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
От цената на горивата най малко 50% отиват за данъци! Защото държавата не премахне тези данъци и да се намалят разходите за хората и бизнеса? Да стане дизела 1.20лв.
26
4
 
41
 
! Отговори
ЕС НИ ОГРАБВА! преди 2 години
Защо в Украйна бензина е 2лв.??? А защо в Турция бензина е 1.90 лв ??? А защо в Русия е 1.20лв. ???
25
6
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Излизане от ЕС и НАТО! Друг начин няма. Колкото по дълго все стоим в този съюѝ толкова по зле ще става положението. И загубите ще стават все по големи. На много места има евтини горива но ЕС и САЩ не ни позволяват да ги внасяме поради политически причини. Как и не ни позволяват да строим нови атомни централи и газопороводи за евтин газ.
24
0
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Чакам да видя как ще обложат Мемедали от маалата, като запали няколко гуми и парцали, за да се грее. Хехехе. Омекналите китенца в Брюксел съвсем са загубили връзка с реалността.
23
1
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Животът в ЕС и САЩ се влошава. Стана скъп тока, и като цяло всичко. ЕС е енергийно нищ. Зелената сделка измука трилиони евра и се оказа финансова пирамида. Инфлацията ще изяде спестеното. Наистина продължава и няма да спре.
22
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Докато сме вътре ще ни облагат! Но може да сме вътре и едновременно вън - нарича се асоциирано членство, т.е. ЕС се бори за наше пълно членство! Няма да е така лесно както е написано, но може! Прочетете договора за присъединение преди да коментирате! Ама къде толкоз акъл от Харвардците!
21
2
 
31
 
! Отговори
пх преди 2 години
Остава да ни наложат данък за това, че дишаме и двойна такса за пръцкане!!! С такива "експерти", мечтата на Ленин за световна революция може и да се осъществи!!!
20
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За 2021г гражданите на ЕС са обеднели с 10%. При спадане на жизнения стандарт с 40% в ЕС започват бунтова на милиони мигранти и мюсюлмани, защото това ще ги свали под жизнения минимум.
19
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Коги пък станаме такиво европейци, та с всицкото им се съобразяваме? Те заплатите ни като на селяни от долно нанагорнище, самолетите ни на хартия, ама големата работА.
18
18
 
6
 
! Отговори
Край преди 2 години
Бъдещето е на влака - на релси и с ток от АЕЦ и ВЕИ.ТИРа и автобуса са минало. Камионите малки и електрически. Колите малко и само електрически за богати хора. Градския транпорт метро - тролей трамвай. Самолети малко и много скъпи.Местенето в пространството на хора с новите технологии става излишно. Очилата за виртуална реалност го заместват с тях разглеждаш Айфеловата кула и Венеция с тях и един леген с вода за краката ходиш на море.