Ще ни обложи ли ЕК с данъци за вредни емисии за коли, самолети, къщи?

Андрей Новаков: Това ще се отрази сериозно на живота на всеки европеец
20 фев 2022 14:45, Александър Попов
154

"Европейската комисия излезе с обемен пакет от различни предложения, които имат за цел да въведат в схемата за вредни емисии не само ТЕЦ-овете, каквато познаваме до момента, а пътнически транспорт, фамилните къщи, които отделят вредни емисии, самолетите и корабния и сухопътния транспорт. Това е проекто-законодателство, което има доста сериозно отражение върху всеки един европеец. Притеснително е, че идва момент, в който икономиката ни така и така не може да се възстанови изцяло от Ковид, а това би предположило налагането на допълнителна тежест върху крайните потребители. Ако обложиш бензина и дизела с допълнителен въглероден данък, каквото по същество е предложението, неговата цена ще се повиши дори повече от тази исторически висока цена. Видяхме, че прехвърли 3 лева на някои от видовете дизел в България. Това би го направил още по-скъпо и недостъпни най-обикновени конвенционални автомобили за хората, а за тях алтернатива няма," каза в предаването "Брюксел 1" по Bulgaria ON AIR евродепутатът Андрей Новаков (ЕНП/ГЕРБ), член на Кмоисията по транспорт на ЕП.

"Ако досега са считали, че най-големият замърсител са ТЕЦ-овете, които горят въглища, или газовите централи, сега към сметките, които плащат ТЕЦ-овете, искат да вкарат всички коли, всички къщи, всички самолети и всички кораби. Почти всяка една човешка дейност на предвижване да бъде обложена с допълнителен данък," казва евродепутатът.

На въпрос на водещата Милена Милотинова как би се отразило това на цените в бъдеще и как се отразиха до момента плащанията на вредни емисии от ТЕЦ-овете, за които вече има влязло в сила законодателство, европарламентаристът отговори:

"Макар да е трудно да се каже има една индикативна сметка, която е към днешна дата. Мегават електричество струва около 400 лева към момента, а за да се произведе той, са платени около 200 лева вредни емисии, което е половината от цената. Не казвам, че това би се случило с бензина, дизела, самолетните билети, каргото на корабите, с горивото за битово отопление, но е доста вероятно да се повиши значително навсякъде, което би оказало влияние и върху крайния потребител. Представете си - в момента 97 % от камионите, които се движат по пътя са с дизелови двигатели. Има алтернативи, да кажем налага се въглеродният данък. Хората се преориентират от дизелови камиони към електрически. Оказва се обаче, че електрическите по данни на индустрията струват между 4 и 5 пъти повече. Представете си какво би се случило с портокалите, които превозва този камион, ако изведнъж започне да струва 5 пъти повече самата композиция. Същото се отнася и за самолетните билети. Ако се обложи керосинът с допълнителен данък, без значение дали това ще бъдат 20-30%, единственият, който ще плати за това нещо, е крайният потребител. Да не говорим, че на мен ми се струва сюреалистично битовото гориво да се вкара в тази регулация. Ако в София имаш възможност да си подмениш печката и да минеш на електричество или на газ, то газификация в много от краищата на България няма. Това означава, че ти ще продължиш да си гориш горивото, което имаш (въглища, дърва), но ще започнеш и да плащаш за това, че отделяш вредни емисии. Сякаш има какво да направиш по този въпрос", коментира евродепутатът.

"Трябва актуализирана национална позиция, от която да се ръководим. Последната рамкова позиция, която имаме, е от едно от служебните правителства и не е актуална към момента. Второто е обединение и усилие на всички евродепутати тук. Да се обединим върху това, че българският потребител не може да плаща повече нито по-скъп бензин. По-успокоителното в случая е, че в много други държави виждат същия проблем такъв, какъвто виждаме и ние. Трябва да се действа, защото изтичат сроковете за внасяне на изменения и допълнения. След това предстои гласуване в комисия и пленарна зала, но времето върви. Европейската комисия и амбицията на френското председателство е да гледат гледат това досие още през юни, на първите трилози. Това означава да го одобри Съветът и да го одобри Европарламентът още през май-юни," обясни Новаков и заяви, че вече е внесъл поправки в транспортната комисия на ЕП. "Знам, че има други колеги, които работят по други части от това досие, които правят същото, защото и без да имаме решение на министерство или на Министерския съвет, които да ни казват кой е националният ни интерес, добре разбираме, че в България никой не може да си позволи да плаща допълнително за това, че се отоплява на печка. Тези хора са изложени на нов вид бедност – енергийна и транспортна. Има места в България, в които единственият начин да се придвижваш от мястото, на което живееш, до там, където работиш, до болницата, до училището, е с личен автомобил. Ако обложат горивото още повече, на практика тези хора ще бъдат лишени от свободата си да се придвижват. Толкова сериозно ми се струва. Дори с 20% да се увеличи горивото при цена от 3 лева това означава 3,60 лева. Това не е нещо, което могат да си позволят да плащат," казва Новаков.

"Разбира се, тук се предлага създаването на един климатично-социален фонд, който да подпомага хората, които са изпаднали в затруднение заради това. Казват, че е взето решение, но това решение е на проблем, който не съществува. Ние го създаваме и после предлагаме и решение. Това, което направих аз в моята комисия, докладът, където аз съм автор и вносител, искам изтриване изцяло на сухопътен транспорт, облагане наполовина на корабите. Надявам се колегите, които отговарят за сградите, да изкарат и сградите, защото това би изложило на риск буквално да студуват стотици хиляди български семейства, които не могат да си позволят," коментира Новаков.
На въпрос на водещата какви приходи се очаква да събере този нов данък и за какво ще се използват, Новаков отговори:
"Един от фондовете очаква да събере около 70 милиарда, но за мен това не е успокоение. Моето усещане е, че това се превръща в първия европейски данък, който ще бъде използван и за това да се връщат заемите (б.р. - от 750 млрд евро), които ЕС тегли," заяви Андрей Новаков.

Целия разговор на Милена Милотинова по темата вижте във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


154
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
57
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Еко Ковидизъм
56
1
 
24
 
! Отговори
Поп Грую преди 2 години
Сегашната ситуация с цените на тока и другите енергоносители е в резултат от наложените от ес изисквания за либерализация на пазара. Под "либерализация" да се разбира СПЕКУЛА.
55
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Как сте? Има ли още конспирация,а? И фамилните къщи ще плащат. Имате имот и искат да ви го вземат. Скоро и данък издишване ще има.
54
1
 
16
 
! Отговори
морски преди 2 години
До Vs Не защитавам еврейските комисари от Брюксел. Но държавата е бедна, защото е жестоко ограбвана десетилетия. Прибави първенството ни по корупция и нещата стават веднага ясни. Британците избягаха правилно от ЕС !!
53
0
 
21
 
! Отговори
11 преди 2 години
Аве тия еврогeйcки крeтeни що не одат да глобяват вулканите, да им ***?
52
0
 
15
 
! Отговори
убийствено права преди 2 години
"Не искайте много. Не можете да му платите цената."- баба Ванга. За скачащите за богат живот се отнася.
51
1
 
35
 
! Отговори
Vs преди 2 години
Аз нямам нищо против. Понеже ние нямаме пари, да отпуснат едни 100 милиарда, да ни купят по една електрическа кола, да ми плащат 2/3 от сметката за газ и аз няма да мърся въздуха. ЕС са една банда нещастници, взимащи по 10к в евро, нехаещи за това какво се случва в бедните държави!
50
1
 
23
 
! Отговори
проблема е, че преди 2 години
До Nimand: На много хора този живот се превръща в чисто живуркане които няма никакъв смисъл. Тогава цената на човешкия живот започва да клони към нула и тогава става страшно за робовладелците. Така започват всички народоосвободителни войни в изторията на човечеството!!!
49
1
 
20
 
! Отговори
Селяндур с джип преди 2 години
Кой по дяволите е овластил тия еко-талибани, че да ни вгорчават живота с всеки месец?
48
1
 
25
 
! Отговори
Nimand преди 2 години
А КОЙ КАЗА ЧЕ РОБСТВОТО Е МИНАЛО И НЕ СЪЩЕСТВУВА ??? РОБЪТ ТРЯБВА ДА ПЛАЩА КУП ДАНЪЦИ И ДА МУ ОСТАВАТ ТОЛКОВА КОЛКОТО ДА ОЦЕЛЕЕ ДЕМЕК - ЗА КОРИЦА ХЛЯБ ! МАЙ ДНЕСКА Е ТОЧНО ТАКА !!!
47
0
 
21
 
! Отговори
според мен преди 2 години
Ако сега горим сметки, тогава ще горим зелени терористи!!!
46
1
 
16
 
! Отговори
Сметкаджия преди 2 години
За всеки произведен Лев държавата ти взима 53 стотинки в момента. С новите политики, ще стане 67-70 (най-пасимистично погледнато). Ха да ни е честито. Имало е и турско робство, само че там за всеки произведен "лев" са ти взимали около 32 стотинки грубо днешни пари. Не ми се иска да го кажа, но излиза че при ДЕМОКРАЦИЯ, може да се наложат много повече данъци отколкото при Султана. Немислимо от наша гледна точка, докато не го сметнеш!
45
25
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ще ни обложът как няма вижте какви таратайки се движат по пътищата не всяка втора всяка една пуши като комин щото им махат катализаторите, а държавата се прави, че не вижда и не чува за това ще плащаме огромни глоби.
44
1
 
16
 
! Отговори
само питам преди 2 години
А мога ли да си платя данъка с олово?
43
1
 
14
 
! Отговори
СМЪРТ преди 2 години
на зелените терористи!!!
42
22
 
4
 
! Отговори
Някой преди 2 години
Стига сте мислили само за пари! Не искате ли да живеете в една по-чиста държава, в която децата ви няма да се задушават и ринат в ***. Съществуването ни става все по-безсмислено с такова мислене. Всеки мисли само как да му е по-евтино. Никакво чувство за общност. Затова и ще си загинем в тинята.
41
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
С какво, че ни обложат и с кво, че се съгласим? Ама нещо Путин не се съгласява.
40
13
 
6
 
! Отговори
До ЕС НИ ОГРАБВА! преди 2 години
Преди около 10г горивата в Турция бяха около 4-4,5 лв. По същото време тук бяха около 2,5 лв/л. Не си спомням тогава да рева че в Турция са 2 пъти по скъпи...За Русия е ясно що са евтини, те и у Венецуела са почти без пари, но останалото дали?
39
0
 
16
 
! Отговори
ами да облагат преди 2 години
В сряда няма да ги има вече?!
38
6
 
32
 
! Отговори
пореднатаджендърщина преди 2 години
И после защо подкрепяме Путин!!!!