Русия отказва да върне 400 самолета, които не й принадлежат

Машините са на стойност 10 милиарда долара, твърдят експерти
31 мар 2022 21:40, Петя Славова
479
Русия отказва да върне 400 самолета,  които не й принадлежат
Снимка: БГНЕС

Досега такова нещо не се е случвало - поне не в тези мащаби. Русия отказва да върне 400 самолета, които изобщо не ѝ принадлежат. Общата им стойност е 10 млрд. долара. "Това е най-голямата кражба на самолети в историята."

Надеждата да си получат обратно самолетите чезне: компаниите, предоставили на Русия пътнически самолети на лизинг, като водещите в бранша Aercap или Avolon, трябваше до понеделник да прекратят договорите си с руски авиокомпании - в резултат от западните санкции, наложени на Русия заради войната в Украйна. Мерките бяха обявени още преди месец, но руските авиокомпании така и не върнаха наетите машини, пише "Дойче Веле".

Над 400 пътнически самолета на стойност 10 милиарда долара

"Страхувам се, че ставаме свидетели на най-голямата кражба на самолети в историята на гражданското въздухоплаване", коментира професорът по мениджмънт на въздушния транспорт към сингапурския Технологичен институт Володимир Билоткач. На същото мнение е и Хенрик Хололей, генерален директор към ЕК, отговарящ за мобилността и транспорта. Според него намиращите се в Русия лизингови самолети са "били откраднати". Става въпрос за повече от 400 пътнически самолета на стойност около 10 милиарда щатски долара, по-голямата част от които очевидно ще бъдат загубени.

След налагането на западните санкции Русия спешно предприе действия, за да предотврати спирането от експлоатация на наетите машини: те просто бяха пререгистрирани в Русия, за да бъдат удължени техните сертификати за сигурност. Според международните правила обаче двойна регистрация е недопустима. В тази връзка Хололей казва, че това представлява тежко нарушение на Чикагската конвенция за международното гражданско въздухоплаване. По данни на руското правителство над половината от общо 515 наети самолети са били вписани в собствените регистри.

Повечето от тези самолети извършват вътрешни полети, въпреки че са с отнети сертификати за годност от съответните власти в Ирландия и на Бермудите. А без тези сертификати машините всъщност нямат право да летят. Използването им за международни полети, които и без това сега са силно ограничени, би довело до конфискуването им в чужбина. Затова ЕК следи много внимателно всеки пътнически самолет, напускащ Русия, и работи в тясно сътрудничество с властите в страните, в които кацат руски самолети. Руската агенция Интерфакс съобщи, че миналата седмица са били задържани 78 такива самолета в чужбина.

Кой ще плати?

Въпросът е кой ще плати щетите. Макар въпросните самолети да са застраховани, експерти смятат, че по всяка вероятност лизинговите фирми ще трябва дълги години да търсят правата си в съда, тъй като става дума за огромни суми. По оценка на рейтинговата агенция Moody's щетите от войната в Украйна ще струват на застрахователните и презастрахователните компании до 11 милиарда долара. Но дори и след време тези самолети да бъдат върнати на собствениците им, тяхната стойност ще бъде неясна, защото няма да са поддържани според предписанията и с оригинални части. А това се дължи на факта, че както поддръжката, така и доставката на оригинални компоненти от страна на Еърбъс и Боинг са включени в списъка със санкциите срещу Русия.

За самите лизингови фирми загубите са големи, но все пак поносими, тъй като по-малко от 10 процента от наличните самолети са отдадени на руски авиокомпании. "Това няма да докара тези фирми до фалит", казва директорът на Alton Aviation Consultancy Брад Дейли, който преди това е работил за ирландския лизингов гигант Aercap. Дейли обаче добавя, че това ще се отрази на бъдещите отношения с Русия, чийто пазарен потенциал коренно ще се промени.

Междувременно няколко частни руски авиопревозвачи, които са загрижени за бъдещите си бизнес отношения със Запада, сигнализираха, че искат да върнат лизинговите самолети. За това обаче те се нуждаят от разрешението на руското правителство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


479
Още по темата: самолетиРусия
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
364
5
 
10
 
! Отговори
Бай Дрън преди 2 години
А санкциите не са ли кражба? Не може ей така от днес за утре да сгазиш всички документи говори с Русия и да се изнесеш от страната, оставяйки стотици хиляди без работа. Това не е ли кражба, питам аз. Отделно, дето Запада първи открадна стотици милиарди от руската ЦБ. Авиокомпаниите да си търсят парите от крадливите си правителства.
363
11
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Уж много богати руснаците, пък нямат един свой самолет и се налага да крадат чуждите. Сега като спрат да им продават автомобили, очаквам скоро да се върнат към конския впряг.
362
4
 
25
 
! Отговори
Tomorrow преди 2 години
300млрд. От валутните резерви на Русия замразиха/открадна запада, за някакви 10, говорят, че било голяма кражба. Цинизъм на нта степен.
361
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ха-ха-ха,ама те сериозно ли си мислеха,че ще блокират всички активи и ще конфискуват имущества без съд (ей така за "правдата")а руснаците ще им пазят тяхното и ще им го връщата.Либерализъм сър.
360
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
лизинговите компании нарушават договорите като ги прекратяват предсрочно. проблема си е техен.
359
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
ДОГОВОРИ,ДОГОВОРЪТ ПРИ НАРУШАВАНЕ НАРУШИЛАТА ГО СТРАНА ЩЕ ТЪРПИ ЗАГУБИ. ЩОМ АВИОКОМПАНИЙТЕ НЕ ИЗПЪЛНЯВАТ ДОГОВОРИТЕ ЩЕ СИ ПЛАЩАТ БЕЗ ДА РЕВАТ.
358
3
 
12
 
! Отговори
Смехотворко преди 2 години
До385 значи те им откраднаха приблизително половин трилион долара А ти ми говориш за някакви си 10 милиарда я виж какво става Германия иска да национализира техните фирми в Германия за съжаление ние България сме по-зле от руснаците защото в България нищо не сме измислили и ние какво произвеждаме какво изнасяме кажи
357
6
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Така не става. Откраднаха парите за газта петрола, златото на Русия.Какво остана да им върнат самолети които са на половина изплатени.Знам за нахасвото на USA но тяхната наглост е без предел.Путин постъпи както истински патриот.Мачкаи тази зган от гедери пед.....фли, прочие Никаква милост за тези убийци на народите.
356
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
а не бе - ГЕПИ - и после обвиняват другите че били крадци
355
20
 
14
 
! Отговори
Те не крадат преди 2 години
Вземат си ги, защото не могат да направят никакви читави самолети - само летящи ковчези и бpакми.
354
26
 
16
 
! Отговори
Найко преди 2 години
То ей така от приятели на Руския народ станахме негови врагове заради Путиновите беззумни престъпления ,Вече повечето хора у нас като чуят за Руснак не си спомнят за Чайковски ,Солженицин,Достоевски а за зверствата в Украйна която е най братската им страна ,и почваме да гледаме на всеки Руснак като на терорист ,който идва да краде и убива деца ,старци ,събаря къщи ,блокове.това направи Путин и още 100год ще се помни
353
13
 
6
 
! Отговори
Тошо преди 2 години
Добре де, и за какво и са ....да летят само до Китай, е, те си имат хората самолети, най-много да ги направи бойни с ракети и да ги включи в конфликта, за друго не виждам !
352
1
 
15
 
! Отговори
Отец Паисий преди 2 години
"Имал........... ДАЛ....... " Древна Българска мъдрост
351
12
 
36
 
! Отговори
Къде е проблема? преди 2 години
Проблема го създават самите западни фирми с едностранното прекратяване на лизинговите договори. Русия си е плащала лизинговите вности и сигурно ще продължи да ги плаща. Каква кражба има тук? Кражба щеше да има, ако самолетите бяха национализирани (както Германия се кани да направи с имуществото на Газпром), а те не са.
350
8
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Прави са руснаците.Все едно ти си плащаш изрядно лизинга на Пежото, ама лизинговата компания решава да ти го вземе, щото не я кефиш (или не кефиш Байдън). Кражба би било точно обратното.
349
8
 
33
 
! Отговори
Крайният преди 2 години
След като Западът може да отнеме всичко руско по света, защо Русия да не може да отнема западното?
348
19
 
13
 
! Отговори
слънчоглед в мъгла преди 2 години
До нормалните хора споко, а за русоробите-пишман хора, да си направят втора гънка с удар в стената. Съвсем скоро джуджето ще си плати за всички разрушения в Украйна и многократно за направените разходи и пропуснати ползи от Запада (в суровини, не в ратията за дупе, наречена рубла). Руснаците си заслужават съдбата и ще бъдат поданици на петоразрядна държава. Чак толкова липса на мозък не може да се обясни само с ковида
347
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"А е по-скоро пропуск на Запада (умишлен или не е друга тема), че не са проверявани доходите на тези хора и откъде идват." - Да не би да мислиш, че този пропуск е бил случаен? ... :) ... Както и да го наричаме и едното и другото (къщите и яхтите, и самолетите) на *** език си е кражба. Вече дали е кражба на нещо, което преди това е било откраднато, е съвсем друг въпрос. Капиталите на производителите на самолетите да не мислиш, че са натрупани по богоугоден начин... :)
346
18
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Когато някои е срещу системата винаги е губещ. Нали след няколко години тия самолети половината ще са за части, а с другата половина ще е опасно да се лети. То не че живота в Русия е ценен. Ще приключи спецялната операция, ще се опитат да градат на ново доверие. И тогава вместо 10млрд ще дължат 50млрд. или ще вземат самолет на лизинг ама друг път. Някои може и да им даде нещо като бърз кредит....хахаха. Прoстия човек цял живот си мисли че *** системата, а всъщност тя му го нaбива.
345
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 375 "На теб обаче ти е трудно да наречеш кражба това, което направихме ние Запада. :)" Запорирането не е национализиране. А е по-скоро пропуск на Запада (умишлен или не е друга тема), че не са проверявани доходите на тези хора и откъде идват. Щерката на любовницата на Лавров с апартамент в Кенсингтън за 4.5 милиона лири, без да има никаква официална работа. Нека докаже откъде са й парите и ще й върнат апартамента. Познай дали ще го направи.