Снимка: София Филм Фест
|
Какви са тенденциите в развитието на съвременното европейско кино?
Има тотална американизация на филмите. Правят се много филми, но голяма част от тях са повърхностни, направени с високо техническо майсторство. По принцип публиката навсякъде в Европа вече е завладяна от големите американски касови блокбастъри. И днес в Европа също започнаха да се правят такъв тип филми, но все пак съществува и авторско кино, което е финансирано от държавата. Не можем да се оставим под властта на законите на капитализма, без да има някакво законодателство. В Европа трябва да се развие политика, която да подпомага малките филми на малките страни, за да може всяка една държава да представи своята култура и специфичността на своя език. Голяма част от тези филми просто не се разпространяват, но важното е, че съществуват. Бих искал да напомня, че филмът на Кристиан Мунджиу спечели „Златна палма” в Кан. Всичко е възможно. И Европа е бъдещето на възможностите.
Кои са каналите на разпространение на независимо кино в европейската киномрежа?
Най-важна е мрежата от кина „Европа Синемас”, в които са включени 60 процента от общия брой киносалони в Европа. Всяка страна трябва да започне със завладяване на собствената си територия и трябва да се започне първо с това румънското кино да върне гордостта на румънците, българското кино да върне гордостта на българите. Европа – това е общност на различни националности и те са нейното богатство. Не трябва да се стремим към Европа, в която всеки прилича на другите; трябва да работим за Европа, която е общност от идентичности. Необходимо е дори и в най-малките държави зрителите да приличат на френски буржоа, който вечеря в хубав ресторант и му задават въпрос: „Какво бихте предпочели – италианска, испанска, френска или английска кухня?” Всеки европеец трябва да има възможност да направи сам този избор. По същия начин и зрителите – дали ще бъде той румънец, българин или испанец, трябва да има право на този избор, не би трябвало да се „храни” само с „Макдоналдс” и „Кока-Кола”.
Какви са вашите лични критерии, когато гледате един филм за селекция?
Не съществува някакъв обективен критерии. Просто един филм или ви харесва и ви завладява, или не. И ако той ви завладее, просто имате желание да го покажете пред други хора. А специално за Кан има едно изискване – да не е участвал в други фестивали, но това не е истински критерий.
Киното днес трябва ли да бъде само забавление или е важно да има и социална роля?
Киното има две роли, които не се изключват взаимно - от една страна, може да бъде развлечение, защото това е начин за колективно забавление, но в същото време би трябвало да играе и социална роля. И е нужно поне да ни накара да се замислим за света, в който живеем. Двете неща се допълват.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase