"Камера! Работи." с българското кино

Изложба с прожекции - част от София Филм Фест
28 яну 2020 09:45, Петя Славова
0
"Камера! Работи." с българското кино
Снимка: София Филм Фест

Работни моменти и кадри от емблематични български филми, снимани в столичния град ще може да видим в рамките на "Място на снимките - София", вдъхновено от албума "Камера! Работи. Място на снимките - София", от изданието на Българската национална филмотека.

Изложбата ще бъде открита на 9 март 2020 в Кафе-галерия "Фотосинтезис" и ще продължи до 4 април. Освен изложбата посетителите ще могат да разгледат и албума. Селекция от пет великолепни български филми, намерили място в албума и в изложбата, ще съпровожда събитието като част от програмата на 24-тия София Филм Фест. Прожекциите ще са с вход свободен във филмотечно кино "Одеон".

Стартът започва на 9 март от 18.30 часа в Кафе-галерия "Фотосинтезис", а веднага след представянето започва и първия от избраните филми в кино "Одеон" - "Софийска история". Прожекцията е от 20.00 часа, като специални гости в салона ще са режисьорката Надя Станева, операторът Христо Тотев, актьорите Светла Тодорова, Анета Сотирова, Станислава Армутлиева, Васил Банов и др. Сюжетът проследява една любовна история, която идва ненадейно и протича бурно, а главната героиня ще трябва да открие каква е истинската цена на чувствата…

На 10 март от 16:00 часа във фестивалната програма на "Одеон" е включен филмът от далечната 1955 година "Това се случи на улицата" на режисьора Янко Янков, по сценарий на Павел Вежинов, в който една от главните роли изпълнява несравнимият Апостол Карамитев, а прекрасната любов между него и Петрана Ламбринова предизвиква… улично задръстване в София.

На 11 март  в 16.00 часа е срещата с евъргрийна на Рангел Вълчанов, по сценарий на Богомил Райнов, заснет от Димо Коларов – "Инспекторът и нощта" (1963). В него главните роли са поверени на Георги Калоянчев, Невена Коканова и Стефан Данаилов. В хода на разследването на едно мистериозно отравяне с цианкалий, криминалният инспектор неволно научава тайните на хората, свързани по някакъв начин с този случай…

Един от най-обичаните български детски игрални филми безспорно е "Рицар без броня"(1965) на Борислав Шаралиев, по сценарий на Валери Петров, изкусно заснет от оператора Атанас Тасев. Каним всички – малки и големи – почитатели на страхотната история, пресъздадена от малкия Олег Ковачев и неговия любим екранен вуйчо (в ролята - Апостол Карамитев), за нова среща със странния свят на възрастните, който съвсем не се подчинява на познатите му рицарски закони… Датата е 12 март, 16.00 часа, в програмата на 24 София Филм Фест, киното е "Одеон".

Последният от специалната селекция филми, чрез които ще се разходим по улиците на София преди няколко десетилетия, ще бъде представен на 13 март, от 16:00 часа – творбата е „Бариерата“ (1979) на режисьора Христо Христов, по сценарий на Павел Вежинов, чийто оператор е Атанас Тасев. Главните роли са поверени на Инокентий Смоктуновски и Ваня Цветкова, а историята отново е любовна, в която силата на чувствата е способна… да понесе героите над покривите на града.

Ето какво споделят за фотоалбума "Камера! Работи. Място на снимките – София" неговите съставители от Българска национална филмотека:
"В този град и околностите му са заснети стотици български игрални филми, като  се започне от първия – "Българан е галант" (1915) на Васил Гендов. Хилядите метри лента са съхранили емблематични за града улици, сгради, паркове, паметници. Някои от тях са запазени до днес в оригиналния си вид и могат да бъдат разпознати на снимките. Други са променени до неузнаваемост, а трети са останали само в детските спомени на няколко поколения.

Освен града, в този албум са запечатани и мигове от заснемането на българските игрални филми. До навлизането на дигиталните технологии, единствените останали свидетелства за снимачния процес у нас са т. нар. фотоси с работни моменти, които са ценна част от колекциите на Българска национална филмотека. В процеса на работа в една филмова продукция, снимачният екип и фотографът на терен повече са акцентирали върху портретите на актьорите, интериорните снимки и декорите, или на възловите епизоди в сюжета. Снимането на открито изисква пълна концентрация и бързина в работата, и остава малко време за регистрация на локацията…

По време на работата по албума всички ние се върнахме в миналото на София и нашето кино като с машина на времето. Пътуването беше понякога тъжно, заради хората, които вече не са сред нас, но в повечето случаи откривателско, вълнуващо и забавно…"
 


0
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари