1,50 лв. билетчето в София. Откога? Как е в Европа?

Ще бием чехи, словаци, гърци, че и швейцарци
20 яну 2016 12:00, Екип на Investor.bg
219
1,50 лв. билетчето в София. Откога? Как е в Европа?
Снимка: Dnes.bg

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) предлага билетчето за градския транспорт в София да поскъпне до 1,50 лв.

Решението предстои да вземе Столичният общински съвет в следващите месеци, като се очаква това да стане до април.

Промяна в цените цените не се предвижда за електронния билет и картите за градския транспорт.

Пълна промяна на таксуването в градския транспорт на София може да има от 2017 г. с въвеждането на електронна "тикет система". Тогава ще се плаща спрямо времето, за което ползваме градския транспорт. Така, който се вози повече ще плаща повече, а не както е в момента - лев и за една спирка, а и за десет.

Според анализаторите от Инфограф Явор Алексиев и Веселин Божков предложената цена има за цел постигнето на компромисен вариант - някъде между сегашната цена от 1 лв. и предложеният ръст от 50 ст.

Предложението на ЦГМ им дава повод да сравнят цените на градския транспорт в София и тези в други европейски столици.

Ето какво казват данните:

Едно евро не купува същото количество стоки и услуги в различните страни от ЕС. Докато в София за тази сума можете да отидете до центъра и да се върнете, в Лондон няма да можете да си позволите дори едно единствено пътуване. И все пак: в номинално изражение билетът е най-евтин именно в София (0,51 евро).

За да сравним "стойността" на едно пътуване в София с това в други европейски столици, използвахме последните данни на Евростат за паритетите на покупателната способност (ППС) в страните от ЕС.

ППС се използват за превръщане на номиналните разходи в национална валута (лева, евро, паунд и т.н.) в единна условна валута, наричана "Стандарт на покупателната способност" (СПС). Тази условна валута има еднаква покупателна способност във всички страни от ЕС, което позволява да се използва за база на подобни сравнения.

Например: Минималната работна заплата (МРЗ) в Полша през втората половина на 2015 г. е 418 евро, а тази в България – 194 евро. В номинално отношение МРЗ в Полша е 2,15 пъти по-висока от тази в България. Обаче, ако вземем предвид различната цена на стоките и услугите в полската и българската икономика и приложим ППС, минималната заплата в Полша възлиза на 749 СПС, а тази в България – на 401 СПС – разликата се стопява до 1,87 пъти.

Тази промяна отразява факта, че цените у нас са по-ниски от тези в Полша и че 1 евро у нас може да купи повече стоки или услуги, като в крайна сметка този ефект в цените е по-силен от разликата в заплатите.

Към момента единствената столица, в която цената на един билет за градския транспорт е по-ниска от тази в София, е Братислава. Малко по-скъп (както в номинално изражение, така и в СПС) е транспортът в Букурещ.

Сравнението, базирано на покупателната способност, показва, че ако цената на билета в градския транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (приблизително 0,77 евро), неговата стойност в СПС би надминала тази в 10 европейски столици - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ.

Подобен „скок” би бил трудно защитим (особено в условията на рекордно ниски цени на горивата), поради което вероятността да се случи е минимална, смятат  Явор Алексиев и Веселин Божков.

Още графики можете да разгледате в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


219
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
120
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
При 85 ст газ, при 8/100 разход, цена от 1,5 лева не е стимул да сляза от колата и да се кача на трамвай със замръзнали стъкла, с кашлящи и миризливи тъмнолики пътуващи гратис.
119
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"Като не можете да накарате гратисчиите да плащат,решавате да дерете добросъвестните.И не - не ползвам градски транспорт......ама ме ядосва некъдърността и дебелоочитто ви......"Абсолютно. Така е в България - съвестните и работливите тук ги смятат за балъци.
118
2
 
16
 
! Отговори
ПЕНСИОНЕР преди 8 години
И защо точно 1,50, а не 1,10 или 1,20 лв. ? Защо пенсията ми не скочи с още 100лв., а с 2,50 на месец ? Прави са тия дето пишат какво плачете сега, къде гледахте на изборите. Вярва ли някой, че Данчето е независим кмет, който мисли за софиянци. Дайте да я направим и президент !
117
3
 
22
 
! Отговори
Ангел преди 8 години
Контрольор във всеки автобус.Във Варна работи,това лято се убедих....Увелучете събираемостта,не вдигайте цените.Жалки сте и смешни.Като не можете да накарате гратисчиите да плащат,решавате да дерете добросъвестните.И не - не ползвам градски транспорт......ама ме ядосва некъдърността и дебелоочитто ви......
116
2
 
24
 
! Отговори
.......... преди 8 години
Смотани герберасти .....като го питаш защо гласува за Бойо то седи те гледа като теле в железница и не може да ти обясни ! Това е !
115
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
За да има по-чист въздух в градовете трябва да има бърз, удобен и евтин обществен транспорт.
114
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Горивата падат билетите се качват! То неможе всичко да пада. ;-)
113
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Защо роптаете против кметичката? Нали вие си я избрахте? Или не знаехте какви ще ви ги поднася под мъдрото ръководство на тиквоний?
112
2
 
15
 
! Отговори
хаха преди 8 години
да не забравите пак да гласувате за царя Слънце и Финдикова
111
3
 
14
 
! Отговори
иван преди 8 години
На какво основание? сутринта се возих в тролей2 около 8 сутринта го взех от последна сп. Х. Димитър и беше целия заледен от вънка и имаше и вътре ледени висулки по стъклата имаше лед. виждах си дъха.номера на колата беше2608 как ще ме компенсират че измръзнах до красна поляна.не се ли усещат ,че това ще вдигне трафика??? вместо да въведът винетка за автомобили извън софия и винетка за центъра и от там да спонсорират градския транспорт! това ще намали задръстванята и въглеродните емисии.
110
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Много са 1.5 за градския транспорт. Такава цена ще приема камо ако спрат да пускат повече хора в автобусите от броят на седалките.
109
1
 
22
 
! Отговори
bla bla преди 8 години
До ГербНяма да плащам пари за НЕРЕДОВЕН и НЕОТОПЛЕН градски транспорт!!!! Незнам къф ти в проблема ама вземи се замисли - скачат цени на храните, на билетчетата за градски транспорт и на много други услуги, а заплатитие не мърдат!???????
108
1
 
11
 
! Отговори
Капо ди тути пути преди 8 години
По въпросът с привилегированите поданници на Република ъф България, пътуващи гратис, щото нямали, там какво?! Призовавам никой да не купува билети и карти и при проблем, целият рейс, тролейм, трамвай да скача и да гърби контролите, както правят и привилегированите поданници на Република ъф България!
107
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
И НА КАКВО ТОЧНО ОСНОВАНИЕ ?ПО-ГОЛЕМИ ЗАПЛАТИ ИМ СЕ ПРИИСКАЛИ А ?ТУК Е МЯСТОТО НА ЕДНА ЦВЕТУЩА ПСУВНЯ ПО АДРЕС НА ЦГМ.
106
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Да много интересно, горивата падат, заплатите стоят на едно място от години НО билетчето за адския транспорт е най-евтино при нас спрямо Европа. В такъв случай да се вдига билетчето, а заплатите друг път:)
105
2
 
8
 
! Отговори
bla bla преди 8 години
Да попитам на какво основание трябва да е толкова скъп билета за градския транспорт, като градския транспорт все закъснява? Мръсен, неотоплен и не приветлив. Има само няколко линии, които са в по -добро състояние и вид. Всичко друго не е за коментиране. А и най - важното НЕРЕДОВЕН и винаги закъснява!!!!!!
104
2
 
12
 
! Отговори
ХХХ преди 8 години
Постоянно , постоянно измислят по нещо да качат нали скоро по дето не било качвано ! Обърнете внимание на данъците за автомобилите ! Там може да се измисли нещо .....или направете задължително един автомобил да има 2 винетки ....нали на предно и на задно стъкло ! Народа ще бучи малко и ще му мине споко !
103
1
 
10
 
! Отговори
Гецата преди 8 години
"Подобен скок би бил трудно защитим (особено в условията на рекордно ниски цени на горивата), поради което вероятността да се случи е минимална"Абсолютно. Не може от 10 години насам да имаме възможно най-евтините горива, а да се иска поскъпването на градския транспорт.
102
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 99Надявам се забележката ти да се отнася за и да обхваща всички българи и по документ, вкл. и притежателите на международен паспорт и представящите се за такива в чужбина, а не само редовно плащащите си!
101
5
 
2
 
! Отговори
мхмм преди 8 години
До @мхммЗнаете ли знаех, че вероятността да изкажете точно този аргумент е мнго голяма, но в този случай бих ви задал и следния въпрос: Ако наистина болшинството хора са негативно настроени и партийната класа прикрива реалните изборни резултати, защо всички тези негативно насторени хора не го показват по никакъв начин? може би не ги интересува чак толкова? или пък ги е страх? или не са чак толкова много..