Водолаз: Има изтичане на азотна тор от заседналия край Яйлата кораб

Ако товарът попадне във водата, следва тежка екокатастрофа
Обновена: 25 сеп 2021 18:03 | 25 сеп 2021 16:35, Анисия Иванова
82
Водолаз: Има изтичане на азотна тор от заседналия край Яйлата кораб
Снимка: БГНЕС

Има изтичане на азотна тор от заседналия край "Яйлата" кораб. Водолаз е взел проби от водата в близост до товарния кораб, които ще бъдат изпратени за анализ в лаборатория, съобщи БНР.

Корабът, който плава под панамски флаг, заседна край местността "Яйлата" на 20 септември.

Водолазът Найден Недев е извършил независим оглед тази сутрин, за да направи кадри под водата на заседналия кораб. Той е взел и проби от зоната на носа на кораба, където по думите му вече има изтичане на азотна тор. Според него има наклоняване на кораба към левия борд и е въпрос на часове да стане тежка авария. Към кораба не могат да подходят нито плаващ кран, нито баржа и единственият начин за прехвърляне на товара е при използване на въжена линия кораб – бряг или разтоварване на ръка на малки лодки, коментира той.

Според Недев корабът може да бъде разтоварен с помощта на лодки, които да пренасят количествата азотна тор до залива „Болата“.

По думите му заради прогнозите за влошаване на времето трябва да се действа незабавно. Той е притеснен и от накланянето на кораба, което може да доведе до неговото обръщане.

От Института по океонология потвърдиха, че до дни се очакват умерени до силни североизточни ветрове, които ще продължат повече от седмица и са най-опасни за заседналия кораб.

Ако корабът се разбие от идващите неблагоприятни ветрове и товарът му попадне във водата, следва най-вероятно екологична катастрофа с непредсказуеми последствия и обхват, смятат екоактивисти от "Да запазим Корал".

Според тях, ако пренасяната 3300 тона тор попадне в морето подобна концентрация ще предизвиква бурен цъфтеж на фитопланктона Pseudo-nitzschia, което продуцира като реакция токсин, изключително опасен за морските обитатели, включително птици. Когато се натрупа в тях, може да доведе и до опасност за човешкия живот при консумация на риба или други морски обитатели. Според властите обаче опасност на този етап няма.

Кап. Живко Петров смята, че досега нищо не е извършено и има опасност от голяма екокатастрофа.

"Предните части на кораба са пробити и има около 550-600 тона вода в корпуса. Като се вземе предвид, че той е заседнал върху скала, е пресметнато, че поне 1000 -1500 тона трябва да се разтоварят. Но може да се наложи и цялостно разтоварване. Затова в момента се мислят варианти с какви сили и средства да се разтовари корабът. Показахме снимки от които е видно, че има разлив от кораба още преди четири дена! Налице е пълна безотговорност!", коментира той.

Според кап. Петров "ИА „Морска администрация“ е контролен орган. Наше задължение в съответствие с гл. 14 на Кодекса за търговско корабоплаване е да разпоредим на корабособственика да освободи кораба си и да наблюдава и контролира процеса, за да не бъде допуснато замърсяване. Цялостната операция по освобождаването на плавателния съд се извършвала от корабособственика, наетата фирма и застрахователната компания на товарния кораб Vera SU, обяснява кап. Живко Петров.


82
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
73
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Откачените от фитнес залите да заповядат! Ще съчетаят приятното с полезното! Ама никой не ще да бачка без пари........
72
0
 
0
 
! Отговори
тъй тъй преди 1 месец
До АнонимеНЗа да се доближи толкова до брега значи е имало далавера!И сега всички се ослушват като прецицали бебета!
71
0
 
2
 
! Отговори
учете български преди 1 месец
Тор е от мъжки род в български! Анадънму?
70
1
 
8
 
! Отговори
Един от митинга преди 1 месец
Къде са кресливите зелени , бембени и други лапащи милиони от държавата и НПО организации да питат управляващите и отговорните служби защо не си вършат работата? Имаме ли действащи органи защитаващи българският интерес?Къде е екипажа на кораба ,капитана , застрахователя? Толкова много въпроси , а отговор няма?Това е България!- за съжаление никой не носи наказателна отговорност !Защо?
69
1
 
2
 
! Отговори
пияница мистик преди 1 месец
Помните ли какво стана с азотната тор (амониевата силитра е производно) в склада в Бейрут?
68
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Тя цялата държава на автопилот....някаква си морска администрация ще прави нещо...най вероятно са заплатаджии и на две магарета сено не могат да разделят...кораб ще спасяват...мухахахах
67
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Анисия, така ли ти го каза водолазът - азотна тор? Защото по принцип "тор" е от мъжки род, но явно само по принцип.
66
0
 
2
 
! Отговори
До до 63 преди 1 месец
Може и застрахователната компания нещо да се опъва. Сигурно има и хиляда други административни "подробности". А през това време...:(((((((
65
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На всички отговорни позиции в държавата са назначени некдърни комунисти които мислят само как да крадат народа. Като дойде лошото време кораба ще се разбие и ще замърси черноморието. Важно е кражбата и пропагандата да върви, хората и природата не са приоритет на комунистите.
64
1
 
0
 
! Отговори
до 63 преди 1 месец
та с кои хеликоптери, ние такова авиационно звено за пренос на товари нямаме, нито в армията нито в гражданското въздухоплаване. Това се тренира има си процедури, на кораба има 2000 торби пи 500кг. Колко време ще трябва тез хеликоптери да летят, хайде смятай и тогава пиши.
63
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Нищо няма да направят, кораба ще се разбие, местните ще го нарежат, както са нарязали вече доста кораби в района... айде на бас?
62
0
 
1
 
! Отговори
Aнонимен преди 1 месец
Явно и нямаме с какво да го извадим от там. Трагедия.
61
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
И с хеликоптери можеше да се работи, хеликоптерът вдига 500 кг без проблем на външно окачване.
60
0
 
3
 
! Отговори
До AнонимеН преди 1 месец
Не сте разбрал. Корабът няма никакаква работа там, както е и очевидно. Вахтените са изпуснали фарватера...а на такива кораби са им нужни сигурно 2 мили да направят рязка маневра.
59
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Досега трябваше да са разтоварили поне носовата част. Вече цяла седмица се почесват и нищо не правят. Досега вече трябваше да има работеща денонощно въжена линия. Ако бяха платили на малки съдове да извозват чували с тор, можеше да са облегчили кораба с 500 тона
58
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ами айде изтеглете го тоя кораб преди да се е разляло всичко. В другите държави ако няма кой даже военните викат. Тука всеки се ослушва и накрая ще се оправдаят с лошото време.
57
2
 
1
 
! Отговори
Моля ви преди 1 месец
Извинете, може ли да ми помогните да живея истински добре ?БОГ здраве да ви дава !
56
0
 
9
 
! Отговори
АнонимеН преди 1 месец
ТЕЯ СМРЪДЛИВИ КОРАБИ НЕ ТРЯБВА ДА ПЛАВАТ ТОЛКОВА БЛИЗО ДО БРЕГА! ВЛИЗАТ В ПРИСТАНИЩЕ, ИЗЛИЗАТ ОТ ПРИСТАНИЩЕ И НАЙ-МАЛКО ТРЯБВА ДА СА НА 200 МЕТРА ОТ БРЕГА!
55
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
за некадърниците ,затвор
54
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Изтичането на торове във водата не е опасно. Неприятно ще стане ако се запали. В Бейрут го разбраха по трудния начин