Просто забрана на Uber - решение а ла НРБ

По-добре да променим правилата, за да участва и тя в играта
Обновена: 16 апр 2015 16:33 | 16 апр 2015 16:32, Бойчо Попов
47
Просто забрана на Uber - решение а ла НРБ
Снимка: Getty images

 Ако в някое малко отдалечено и закрепостено селце, в което всички къщи са боядисани в сиво, някой реши да боядиса своя дом в тревистозелено или в жълто, може да очаква доста разправии. Сякаш така се чувства и американската компания Uber, която със своята донякъде странна бизнес идея се опитва да преобърне с главата надолу закостенелия таксиметров бранш.

Понякога ни се иска да мечтаем повече. Да мечтаем например за по-голяма конкуренция на пазара на таксита, да речем. Да мечтаем за това, че именно тази конкуренция може да освежи и насърчи бизнеса. Че пътуването с такси няма да е толкова скъпо или няма да чакаме вечно, докато дойде. Че шофьорът няма да е неучтив, да слуша чалга, да закръгля сумата за плащане по подразбиране нагоре. Или просто да забравя да връща ресто.

Дори да се абстрахираме от клиентското преживяване, което се предлага от таксиметровите компании (свързвано често с неприятни случки, завишени сметки, които дори стават обект на шеги, ако съдим по темите в Twitter с хаштага #sofiataxi), мечтата можеше да бъде продължена. След десетилетно циментиране един сякаш сравнително неподвижен бранш изглежда можеше да се адаптира към тенденциите на новото време, ако предимно младите хора (но не само) получат шанс сами да организират начина си на придвижване с технически средства. А който желае, може да продължи да си ползва „добрите стари таксита“. Но би могъл и да се възползва от техническите възможности на дигиталната епоха. С една дума – клиентът би имал право на избор.

Така например някой може да си повика такси чрез приложението в смартфона си, да идентифицира конкретния шофьор, да провери как колата пристига. Да се срещне с технически грамотен шофьор, да стигне бързо до целта си благодарение на навигацията, а самото плащане да стане бързо онлайн и мобилно. Без да има притеснения за надписана сметка или закръглен нагоре бакшиш. 

Така можеше да изглежда ситуацията и в София, ако страната ни можеше да се присъедини към Лондон и редица големи градове, или например Сан Франциско, където преди седем години Травис Каланик основа своята компания за споделено пътуване Uber.

Сега на това потребителско преживяване, поне в България, може да се сложи край, след като държавната машина се задейства и антимонополната комисия КЗК започна проверка срещу компанията. И въпреки че според писмото на Столична община тя е загрижена за сигурността на плащанията, КЗК проверява компанията за нарушаване на конкурентоспособността и по-специално за наличие на евентуално извършени нарушения на „Забрана за нелоялна конкуренция“.

Нека сме наясно – може да се поспори и за морала на Uber. Защото в крайна сметка компанията предоставя отговорността за бизнеса и отчасти за наказанията на самите шофьори.

Компании като Uber или услугата за наем на жилище Airbnb функционират на глобално ниво. Техният бизнес модел просто е проектиран да проработи във всяка страна на света. Но националните пазари от своя страна се характеризират с отделни правила и закони. Понякога те са смислени, понякога са странни, а понякога имат спешна нужда от реформа. В повечето случаи въпреки всичко обаче законите са продиктувани от принципите на правовата държава. Обикновено те са резултат от един демократичен консенсус, на който се е съгласило обществото. Дългите законодателни дебати са част от този процес на развитие в демократичните общества.

От друга страна – едно новопоявило се създание, като Uber, тъкмо затова е иновация, защото не е обхванато от сегашните правила. И ако в обществото се появи консенсус, че законът вече не е актуален, то ще поиска промяна на този закон. Включително и на правилата за извършване на пътнически превози.

В повечето страни, в които Uber действа, компанията намира изключения в законовите текстове. “Вратичката” в закона, която концерът използва в България, е в текстовете, които описват правомощията на контролния орган за таксиметровите услуги - Агенция “Автомобилна администрация”. Самата тя има правото да спира само таксиметрови автомобили, но не и частни коли.

Тук е уловката - шофьорите на услугата карат само своите лични автомобили, които могат да бъдат спирани за проверка само от КАТ. Дори и да бъде спрян шофьор на Uber, докато работи, държавните власти ще трябва да докажат еднозначно, че той извършва платен превоз. А самият шофьор винаги може да твърди, че просто вози приятели. За да се докаже противното, КАТ трябва да намери свидетели.

Според източници на Investor.bg властите дори пробват да ползват т. нар. "тайни клиенти", за да хванат шофьорите в нарушение и да наложат глоба. А тя не е никак лека - шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба, като сумата се удвоява при повторно нарушение.

Но самата поява на Uber, дори да е кратковременна, има своя ефект. Отделни таксиметрови шофьори стават все по-старателни и мили към клиентите си, българската старт-ъп компания TaxiMe се активизира. Така става, когато има конкуренция – тя е неудобна за вече наложилите се играчи, но пък насърчава прогреса и е в полза на клиентите.

Забрана на една качествена, иновативна и смислена услуга звучи толкова комунистическо назадничаво, толкова "а ла НРБ". И е по-лесното решение.

Затова можем само да се надяваме, че законотворците ще постъпят мъдро и няма да си затворят очите пред техническия прогрес.

Още подобни коментари четете в Investor.bg


47
Още по темата: UberUber България
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
1
 
7
 
! Отговори
Bakshish преди 6 години
Когато бакшишите свикнат да връщат ресто, да питат дали могат да пушат, когато са с клиент, да не ми слушат кючеци, да не миришат и да не ми говорят за проблемите си може и да си помисля да се возя при тях. Докато не стане ще съм заклет ползвател на на въпросните хорица, защото при тях тези проблеми просто липсват.
34
4
 
3
 
! Отговори
От чужбина преди 6 години
Прочетете внимателно кои са СОБСТВЕНИЦИТЕ на UBER. Едни от СВЕТОВНИТЕ МОШЕННИЦИ!!! Ако не ме лъже паметта са Голдман Сакс. Една от банките виновна за Световната финансова криза.
33
0
 
2
 
! Отговори
От чужбина преди 6 години
UBER не ви трябват, повярвайте ми! В Лондон вече са ги изловили, че лъжат и крадат от клиентите си. Това става когато шофьора натисне бутона, че е приключил с клиента, но системата отчита със закъснение.Така се "дръпват" още парици от клиента. Рано или късно клинтите се усещат и ги . Но тук в Лондон могат да бъдат лесно осъдени. Другото лошо нещо е, че те наемат прекалено много шофьори. Ако шофьорите са малко те са много заети. Когато станат много започва голямо чакане за клиент.
32
0
 
3
 
! Отговори
uber_adm преди 6 години
Bonus code: DU0J1Само сега с този промо код получавате 10 лв.Возете се безплатно сега .Изтеглете приложението и се възползвайте!
31
4
 
1
 
! Отговори
be_free преди 6 години
Ъбер е таксиметрова компания и то от най гадните!
30
2
 
3
 
! Отговори
до автора преди 6 години
В Германия а ла ФРГ или а ла ГДР ги глобиха и забраниха ( да, там са забранени във вида, в който работят другаде. Сега само официални таксита можеш да си поръчаш).
29
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ако ми е на път, защо да не мога да кача пътник, с който да си разделим разхода?! хем ще пътува комфортно!
28
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
е да, ама юбер не дава рушветиии!
27
10
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А какво пречи един юбер да е мазен, потен и вмирисан на чесън?
26
1
 
15
 
! Отговори
Ivo преди 6 години
Забрана за нелоялна конкуренция демек ние си имаме монопол.
25
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Забрана на една качествена, иновативна и смислена услуга звучи толкова комунистическо назадничаво, толкова "а ла НРБ". И е по-лесното решение."Спокойно Бойче, ние няма да постъпим като НРБ, а ще следваме примера на ЕС- Германия, Франция и Белгия забраниха убер. :D
24
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Бойчо, само един бърз поглед към държавите, забранили убер (почти всички са западни) и цялата ти статия с теории за комунистически методи и народни републики отива в кошчето. Не можеш да бориш фактите със свободни съчинения.
23
5
 
14
 
! Отговори
Страх лозе пази! преди 6 години
Абе видя се транспортната мафия в чудо и оп забрана...
22
0
 
5
 
! Отговори
до 25 преди 6 години
Става същото като при всички други ПТП-а.
21
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тези сайтове са много добре известни и дори се насърчават в много страни. И има за какво- вместо да киснат хората в 5 отделни коли по задръстванията, може да използват една. Преимуществата са ясни: излиза по - евтино за потребителите, опазване на околната среда, намалява трафика.Естествено има и недостатъци - не знаеш при кой се возиш. Но това е също така и при таксидиите, колко от тях нямаха книжка, колко от тях са с по 50 акта и нагоре. работата е ясна - бръкна в джоба на някоя мутра.
20
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Хайде пак възхвала на двойните стандарти - един може да плаща лиценз, данъци, такси, задължителни застраховки и осигуровки, а друг е тарикат и не желае.Говорите за сигурността на клиента, а при ПТП - какво става? А шофьора убер ще го спаси ли? Или ще го остави да обере пешкира?То бива платени статии, но нека са малко по-издържани и за интелигентни читатели.
19
1
 
10
 
! Отговори
защо ли преди 6 години
Ами забранено е защото си нямаш идея при кого се качваш. То не че таксиджиите не са всякакви, ама поне има начин да им правят проверки от време на време. От друга страна предполагам, че таксиджиите също плащат някакви лицензи или поне данъци, а за Юберчетата не съм сигурен дали плащат нещо изобщо.
18
1
 
7
 
! Отговори
жеко преди 6 години
и какво точно ги мотивира тея страни да забранят uber, не е ли това услуга която ще е удобна за потребителя, точно това трябва да бъде на 1во място а не това че ще пречи на миризливите таксиметрови компании да си правят пари в строшените таксита в които е не по малко опасно при положение че половината шофьори са с купени книжки, алкохолици и всякаква пропаднала ***
17
3
 
13
 
! Отговори
до жеко преди 6 години
Жеко, в цивилизованите страни (почти целия ЕС и два американски щата) вече забраниха убер, само ние изоставаме от тях, но ще наваксаме бързо. :)
16
1
 
11
 
! Отговори
Джак Спароу преди 6 години
Очевидно платена възхвала. Изискването фирмата да спазва законите и нормативните документи в държавата какво общо има с НРБ-то? Попрочетох американски материали за преживелиците и на шофьорите, и на клиентите на Uber там. Нагла експлоатация в стил "Трети свят", диво надуване на цените в час пик или други извънредни ситуации, маниаци, възползващи се от този златен шанс... Не че такситата са цъфнали и вързали, но можем и без още такива хубости тук. Имаме си свои. В изобилие.