Над 110 г.: Българският влак напразно чака на границата влака на РСМ

Това е единствената държава, с която България няма жп връзка
7 ное 2022 20:02, Анисия Иванова
21
Над 110 г.: Българският влак напразно чака на границата влака на РСМ
Снимка: БГНЕС

Почти няма правителство в Скопие, респективно в София, което да не е направило по един меморандум, по една среща, по един разговор по този въпрос. И документите са в изобилие. От началото на тази година имаме и последната договорка, че линията на македонска територия трябва да бъде завършена през 2028 година и експлоатацията на целия участък трябва да завърши през 2030 година. Имаме поредния пусков срок, но нямаме никакви гаранции, че той ще бъде реализиран. Това каза Ангел Джонев, историк и автор на книгата "Македония в железопътната политика на България (1878–1918 Г.)", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Христо Николов.

Северна Македония започна преди дни строителството на пътния участък между Куманово и Крива Паланка, като отсечката е част от Коридор № 8, който ще свърже София със Скопие и Тирана. На церемонията по първата копка присъства служебният премиер Гълъб Донев.

Не е ясно дали има достатъчни гаранции, че ще завърши в срок и няма да бъде спряно отново строителството по някакви причини, потвърди гостът. "Поучен от историята, трябва да съм реалист. Първата копка в територията на днешната република Северна Македония е направена на 12.10.1994 година. От тогава има множество първи копки".

"Има многократни опити. Ако приложим написаната хартия по липсващото трасе, а то е 56 км от Гюешево до Беляковце, може би ще се покрие с документи. Толкова много документи са произведени през тези 150 години за неговото строителство".

Участъкът между София и Скопие е само част от един голям проект, известен като Коридор № 8. За него са направени много филми, включително награждавани, но той практически не съществува на терен, добави Ангел Джонев.

По думите на госта два участъка в момента подлежат на изграждане. Това е съществуващият участък от Куманово до Беляковце, който е бил подложен на пълна реконструкция от германска и пусковият срок е бил 2017 година. В момента в участъка се работи, но немската компания се е отказала от проекта и там сега работи австрийска фирма.

"Вторият участък, който се работеше през 90-те години на 20 век и първата половина около 2000- 2005, първите няколко години на 21 век от Беляковце до Крива паланка, днес ще бъде изграждана от турска фирма. Там имаше един период на изграждане от френска фирма, с френски капитали. Сега усилията са канализирани през фирма на Република Турция. А за последния участък, който е най-сложен, предстои търг - от Крива паланка до Гюешево. Още не е избрана и съответната фирма, която ще извърши строителството".

Повече от 110 години българският влак чака на границата да дойде този на съседите, но той така и не идва, подчерта събеседникът.

Оценката за този период от време не е благоприятна, заключи Джонев. "И след Първата световна война, също не можем да говорим за съществени успехи. При кралска Югославия, между 1918-1941 година, а и след това, в социалистическа (1944-1991), и дума не може да става да се изгради участъкът на нейна територия".

Югославия унаследява сръбската политика, а Сърбия се явява основен противник на изграждането на българското железопътно трасе до Скопие. Още в края на 19, началото на 20 век, освен Австро-Унгария и Османската империя, и Сърбия се явяват основни противници. Тази политика продължава да се спазва до 1991 година и нямаме ЖП линия по това направление. С появата на независимата Македонска държава можем да кажем, че единствената държава, с която България няма жп връзка, това е Македония, обясни историкът.

"Само" преди 150 години Османската империя поема ангажимент да започне строителството на един участък от днешния град Септември през София, Кюстендил, Скопие за Косово. Това е част от централното трасе, което Османската империя иска да построи за себе си - от Цариград, през Пловдив, София, Кюстендил, Скопие, Косовска Митровица, Сараево за Виена. Този опит, обаче е неуспешен, въпреки че по трасето се работи. Избухва Източната криза, последвалата Руско-турска война. Така този напън на Османската империя остава в историята и с него се ангажира младата българска държава", каза още историкът.

Причините за неуспехите в тази посока са преди всичко геополитически. Усилията на България не са малки, но от гледна точка на крайния резултат - неуспешни.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
2
 
1
 
! Отговори
До Проф.БожидарДимит преди 1 година
Йотова дойде в Македония, за да се увери лично, че в българските гробове все още има място за нови българи
15
3
 
9
 
! Отговори
Проф.БожидарДимитров преди 1 година
МАКЕДОНИЯ Е БЪЛГАРИЯ! БЪЛГАРСКА ОБЛАСТ КАТО МИЗИЯ И ТРАКИЯ. ТОЧКА ПО ВЪПРОСА!
14
5
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Албанците ще ги уредят тези диви селяни. Господ ще им раздаде справедливост, всеки който не зачита корена си и изопачава истината е прокълнат и страда много. На никой българин не му е нужен този влак, ние отдавна спряхме да ходим в тази бутафория. Да си седят там и да си злобеят.
13
2
 
6
 
! Отговори
Георгиев преди 1 година
Сега четох статия с Б. Османи как стокообменът с Бг. Се е увеличил с 25 процента, но е забравил да спомене как крадът история и сменят имена на клубове, както и това че кога са в СМ подкрепят откриването на клубове като този в Благоевград, пращат секретаря на президента да присъства, а кога ка в Бг. са против такива клубове ....Ха ха. А бай *** се съгласява, мълчи и ги нарича братя ..... ха ха
12
2
 
1
 
! Отговори
Vivko преди 1 година
До Маке,Нека си стоят Пругите със Сърбия . Това е ползата за тази Северна страна. С другите фашистки страни никакви връзки. Србски комунизъм завинаги.
11
0
 
2
 
! Отговори
пича Mc Donald' преди 1 година
очевидно тролва с лош сарказъм не му се връзвайте.
10
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Каква е тази глупост да че имало множество първи копки? Не може да има повече от една първа копка. Всяка следваща копка се брои с едно нагоре - втора, трета и така нататък.
9
4
 
6
 
! Отговори
5-ko преди 1 година
Све тоа убаво , железница и сообракиаи но досега никои не искочи со барем една анализа за исплатливоста . Па и во горното писание , само податоци со историски наративи наносталиа и неостварени сонови .... а конкретниот добит ?! Да не биде као со прославената авиолиниа Скопие Софиа , во воз да се возат дваиза без троица , а да се фрлтат милиарди во оган практично.
8
2
 
11
 
! Отговори
Маке преди 1 година
Искрено кажано, нема никаков интерес за градене на пругата кон Блгариа. Се што се работи е под притисок на ЕУ. Голем е амбисот мегу двете страни, што е и разбирливо кога 70 години се правевме дека не се познаваме. На краиот така и испадна, денес сме тотални тугинци кои немаат ништо заедничко.
7
3
 
14
 
! Отговори
До mcdonalds преди 1 година
Ама верно ли сте отрязали 100 годишно македонско дърво, щото имало български корени?
6
6
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ами те посрещат цар Борис III като Освободител. Сега след десетилетия промиване на мозъци вече могат да кажат, че са и африканци, наследници на дървена африканска култура. Първите македонски книги са си на чист български от онова време. Всичко им е българско. Такава държава Македония в смисълът в който те влагат, няма.
5
5
 
25
 
! Отговори
АнонимеН преди 1 година
В СЕВЕРНА МАКЕДОНИЯ СЕ БОДИ ОТКРИТА АНТИБЪЛГАРСКА ПОЛИТИКА! А НАШИТЕ БЪЛГАРОПРЕДАТЕЛИ ОТ ГЕРБ, ПРОДЪЛЖАВАМЕ ПОДМЯНАТА НА ВОТА И КОСТОВИСТИТЕ ИМ ДАДОХА ЕС НА ТЕПСИЯ БЕЗ ГРАМ ДА СА ПРОМЕНИЛИ ИСТОРИЯТА СИ И ОМРАЗНАТА СИ ПОЛИТИКА СПРЯМО БЪЛГАРИЯ!
4
10
 
7
 
! Отговори
Mc Donald's преди 1 година
Никакъв влак за българските фашисти... Храбрият Македонски народ още от времето на Сашо Макето Великото се сражава с фашистите в България... Още от тогава всеки македонец е закърмен с антифашизъм... Българите на свой ред искат да откраднат цялата история на Македония, която е антифашистка история, и цялата география...
3
8
 
11
 
! Отговори
ф преди 1 година
Давайте да се мобилизираме и да ги нападаме тия преди да се влезнали в ЕС. В НАТО поне не е прецедент това.
2
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
с тази политика още поне 100 години ще го чака!
1
0
 
23
 
! Отговори
Гошо...Тъпото преди 1 година
Шубето е...голям страх,който тресе управата на РСМ и тези преди тях,да нямат нищо общо с ...братовчедите си българи от България.