Как ще се понижат цените на горивата у нас?

Investor.bg представя вариантите за сваляне на високите цени
Обновена: 10 мар 2011 08:40 | 10 мар 2011 08:40,
190
Как ще се понижат цените на горивата у нас?
Снимка: Булфото

Бързото покачване на цените на течните горива у нас през последните седмици, предизвикано основно от поскъпването на петрола на международните пазари, доведе до притеснения у транспортния бранш. То вече предизвика и размисли по посока на това, какво би станало в случай, че сегашните високи цени на горивата се задържат за по-дълго време.

Задържането на високи нива на цените на горивата би се отразило и в посока поскъпване на храните, което засяга огромната част от населението на страната.

Тъй като, по официални данни, над 40% от крайната цена за потребителите на горива представлява акциз и ДДС, се чуха гласове за намаляване на ставката на някой от двата данъка (или и на двата), с цел понижение на крайните цени на горивата (бензини и дизелови горива).

Потърсихме мнението по този въпрос на представители на бизнеса, на финансовия и сектор и на анализатори. За Investor.bg те коментираха вижданията си за това, какво би могло да направи правителството за „укротяване“ на цените на горивата.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Сега нивата на акцизите на горивата у нас са на минималните нива в Европейския съюз (ЕС), така че би могло да се намалят, само ако ставките им се понижат за ЕС като цяло, но засега не знам за такива индикации. Що се отнася до ДДС, БСК не подкрепя преференциални ставки за отделни сектори, защото това може да доведе до подобни искания и от други сектори. В тази обстановка бих посъветвал превозвачите, където е възможно, да оптимизират дейността си по отношение на разходи, маршрути и т.н.

Ще отбележа, че високите цени на горивата, ако се запазят, водят след себе си и друг по-голям проблем – поскъпванетона храните, което засяга всички. Важно е цената на хлебната пшеница и респективно на хляба да не нарасне много.

И тук, според мен, държавата би могла да се намеси, спазвайки пазарните принципи. Това може да стане на практика чрез избиране чрез обществена поръчка на търговска фирма, която за изкупи „на зелено“ определено количество пшеница от реколта 2011 г. Самото закупуване може да се осъществи чрез кредит от държавата, който впоследствие на бъде върнат от фирмата.

Целта е закупеното голямо количество хлебно зърно до следващата реколта през 2012 г. да се продава на едро на вътрешния пазар, за да се спре покачването на цените на пшеницата и хляба. За да се предотврати евентуална спекула, би трябвало да се определят квоти за количествата зърно, които могат да се купят от една фирма и тези количества да не могат да се изнасят в чужбина. А фирмата, избрана от държавата, ще продава пшеницата с надценка, максималната стойност на която спрямо цената на закупуване „на зелено“ е предварително определена.

Андрей Пръмов - финансист

Смятам, че към момента вероятността да се стигне до „буксуване“ на икономиката ни главно заради високите цени на горивата е само теоретична.

Но ако, пак казвам, само теоретично, потреблението на горива от населението и бизнеса осезаемо намалее поради трайно високите за нашия стандарт цени на бензина и дизела, то единствено възможните за правителството варианти за реакция са намаляване на ДДС или (и) акциза – което обаче е крайна мярка.

Фискалната логика при такъв краен вариант е следната – в държавния бюджет са заложени определени приходи от акцизи и ДДС. При повишаване на цените на горивата общият на тези приходи се увеличава. Когато обаче увеличението на цените е прекомерно, то потреблението на горива спада и съответно обемът на събраните данъци и акцизи също. Така че в този случай удачният ход е да се намалят ставките на ДДС или акциза, за да се повиши потреблението на горива. Така резултатът за бюджета ще е неутрален, но се подпомага икономиката като цяло.

Ще уточня, че по принцип не виждам нищо притеснително, ако не се налага, да има по-ниска ставка на ДДС за горивата от общата. А що се отнася до размера на акциза допускам, че при определени специални условия би могъл да се постави въпроса за намаление на минималните ставки на ниво ЕС. Но засега всичко това е само в рамките на предположенията.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Въпросът за цените на горивата е сложен и не може да се разглежда едностранчиво. Бих казал, че вече трябва да свикнем с мисълта, че високите цени на горивата не са кратковременен феномен. Глобално погледнато, монетарната инфлация обезценява долара. Смятам, че се върви към положение, при което горивата трайно ще поскъпнат спрямо други групи стоки, също и услуги.

Затова нашето правителство според мен би трябвало в ЕС да отстоява политика на намаление на минималните ставки на акцизите. Не смятам, че е възможно едностранно на нашата страна или на друга да се разреши отстъпление от минималните ставки, защото това би нарушило конкурентния принцип в общността.
Ако се стигне до обсъждане у нас на намаление на ДДС, то би трябвало да е за всички стоки, а не само за горивата.

Веднага ще подчертая, че въпросът за евентуалното намаление на ДДС или (и) акциза би трябвало да се разглежда с оглед на цялостната данъчна и фискална политика на правителството. Само ще визирам, че в противен случай, при по-малък обем на постъпления в бюджета, по всяка вероятност ще се наложи или съкращаване на публични разходи, или вдигане на други данъци, за да се предотврати голям дефицит.

Още икономически новини и анализи четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


190
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
123
1
 
2
 
! Отговори
МС преди 13 години
Предлагам Найденов да купи руската програма "Контрольная закупка". Тя е изцяло в помощ на населението и ще помогне за сваляне на изкуствено надутите без основание цени.
122
1
 
3
 
! Отговори
до114 преди 13 години
чехите от 1000 години винаги са били по-богати от нас макар и без държава, няма как да ги настигнем за 5 г
121
0
 
0
 
! Отговори
6veicarec преди 13 години
i bezdomnika deto niama kusta a spi na ulicata imali dete kazva taka otiva6 da zavur6i6 kolej zastoto bez kolej niama relizacia prosto vsi4ko e navurzano no navsiakude se u4i za novi nesta novite texnologi v vseki bran6 a tuk na nisto negi u4at mnogo e lo6o kogato ni6kata na biznesa i obrazovanieto e skusana togava niam razvitie nikude
120
0
 
10
 
! Отговори
Аркан преди 13 години
А сега забележете къде минава разделението в мненията. Живеещите в България смятат, че цените са високи, защото го оценяват през доходите си, а живеещите в чужбина ни убеждават, че трябва да работим повече. Това е нормално разделение, но на онези в чужбина не им е ясно, че в Българи системно се случва да работиш от 07.30 до 18.30 ч, което пак не означава, че заплатата ти ще е по - висока, отколкото на останалите. Хубавое, че се опитвате да помогнете, но проблема е по - комплексен, отколкото ...
119
0
 
9
 
! Отговори
Portokalcheto преди 13 години
Тези хора май живеят на друга планета-не било възможно да се отличаваме от ЕС обността. Защо когато говорим само за увеличение на цените не трябва да се отличаваме.Вземете ни изравнете с общността и по отношение на заплатите и приходите на населението, а не 240 *** да се въхрят умните мисли за по-бързото унищожаване на народа-гладните и безпарични по-лесно се контролират!!!
118
0
 
0
 
! Отговори
До 77 преди 13 години
Да не твърдиш,че сме избрали най-умните ?
117
0
 
4
 
! Отговори
Велизар преди 13 години
Текущото формиране на горивата е по следния начин - на крайната цена се добавя акциза ( който е вид данък ) и после се начислява ДДС ( който е вид данък ). В този ред на мисли ние плащаме данък в/у данъка. Правилно е на крайната цена от производителя да се сложи ДДС и после да се добави акциз. Така цената ще падне с около 10 ст.
116
1
 
1
 
! Отговори
6veicarec преди 13 години
vijte az sum zavur6il vi6e obrazovanie tuk v bg kato zaminax za 6veicaria da jiveia i da rabotia se naloji pak da u4a vi6e tam zastoto moti vi6e nemi pomogna za relizciata koiato imam tuk sega silan ikonomika se pravi s gramotni xora a kato gledam tuk v momenta negramotnost pri decata 90 procenta a xodiat na u4iliste v uneversitetite negi u4at na nisto i posle kato otide da raboti toi kato nemoje edin dogovor da sklu4i kak ste se razviva zatova na zapad i nai goliamia bedniak
115
0
 
2
 
! Отговори
до 114 преди 13 години
Ако целта е да живеем по - зле, то тогава не се нуждаем нито от това управление, нито от което и да е друго, нали така? Ние и без ОЦУ, можем да си живеем по - зле. Тъпо е да правиш подобни сравнения. Най - малкото не всички са верни. Недей да живееш в Париж, в Прага ще ти е по - евтино, например.
114
2
 
1
 
! Отговори
:-) преди 13 години
Като подехме темата за Запада - там почваш работа в 8:30 и свършваш към 6-7 (особено в Америка). Вярно е, че взимаш висока заплата, ама ти скъсват партенките. Няма сливане на празници, няма лигавене. Но и там бедните са си бедни :-))))) Един пример (от изток) - японските пенсионери вземат около 3000 долара пенсия (!!!!!!!) но едвам им стигат в Япония. Там стандарта е много висок :-) Наем на жилище (40кв) в Париж е към 800-1000евро :-)
113
0
 
0
 
! Отговори
anonimen преди 13 години
bezobrazno zastoto drugite tova i 4akat daje sega praviat i promocia primerno zastoto kazax 4e tams eot4ita toka na 6 meseca purvata e prognozna a vtorata e izravnitelna smetka i primerno ako si izrazxodval po malko kolki4etsvo energia v izravnitelanata smetka na sledvastata godina ne plasta6 prognoznata smetka davat ti go kato premia i palsta6 samo na kraaia na godinata konkurenciata e istinata kolkoto pove4e dostav4ici tolkova po niska cena gorivata se povi6ixa malko i tuk no sa po evtini
112
0
 
1
 
! Отговори
до 109 преди 13 години
Като казваш ръководството, имаш предвид и най - високото ръководство в държавата, нали? :)
111
0
 
7
 
! Отговори
До пост 106 преди 13 години
Хубаво е в Швейцария, но в Бг и 10 доставчици на ток, вода и телефон да имаме те ще направят картелно споразумение както е при мобилните оператори и пак ще ни прецакват. Ние сме в много кофти етап на капитализма, който нормалните държави са минали в началото на 20 век. Трябва да се борим с тях иначе това ще продължи много дълго.
110
12
 
3
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 13 години
Да си призная честно в момента БСП приема много хитра тактика... - настройва неорентирани *** на бунт за сваляне на правителството... - както винаги някой друг да ходи на барикадите и да им свърши работата, а те на готово както през 44 година да яхнат властта...
109
1
 
6
 
! Отговори
До 94 преди 13 години
Съгласен съм, че производителността ни наистина е по - ниска. Имай предвид, че това не зависи само от работниците. Производителността е и преди всичко отговорност на мениджърския екип. Ако ръководството ни е нескопосано и работниците ни са мързеливи и без квалификация (както е в момента) се получава сегашната картинка. :(((
108
0
 
4
 
! Отговори
sadsa преди 13 години
Te dobre che ne govorqt za kachestvoto na gorivata, che togava trqbva da gi zakriqt.. I tqh i durjavata.
107
0
 
18
 
! Отговори
Жална ни майка ! преди 13 години
Е сега вече фалирахме тотално. Ако се задържат цените на бензина и дизела такива, крехката ни "икономика" ще издъхне тотално. А като знам кой ни управлява... жална ни майка !
106
0
 
4
 
! Отговори
anonimen преди 13 години
v momenta jivea v 6veicaria i tam rabotia u4udvam se kak moje oste durjavata da pozviliava da sedi nikukuv si zakon ot 68 god za eletrorazpredelenieto toplofikacia i taka natatuk tuk mi ot4itata toka na 6 meseca no az imam individualen dogovor s moia dostav4ik za na6ia raion jiveme 15 du6i imame 5 dostav4ika na tok 12 dostav4ika na telefoni i 7 dostav4ika na voda ta v tozi dogovor se upemenava cenata na toka i vis4ki uslovia zastoto ima goliamo predlagane nikoi ne si pozvoliava da vdiga cenata
105
2
 
1
 
! Отговори
до Аркан преди 13 години
Съгласен съм, че не трябва да се оправдаваме с миналото. Прав си. Но трябва да се вземат в предвид договорите и спогодбите подписани преди години, които сега ни се "стоварват" от небето. Заради тези спогодби затвориха и блоковете на АЕЦ-а :-)
104
0
 
6
 
! Отговори
sisisi преди 13 години
всички по веригата да намалят далавеката и горивата ще паднат, ЛУК ОИЛ печалбата да има по малко за братушките, държавата сваля ДДС и акциза и бензиностанциите продават на 10% а не на 30% и ето ти дизел на 1,7 и бенз на 1,6 на сегашните цени на нефта