Как да задържим децата в училище?

За новите мерки в държавата разказва Милена Дамянова
Обновена: 13 ное 2012 08:46 | 13 ное 2012 08:04, Петя Славова
39
Как да задържим децата в училище?
Снимка: Булфото

За първи път у нас се подготвя Стратегия за превенция и за намаляване на отпадащите ученици и на преждевременно напусналите образователната ни система. Това съобщи за заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова, пише БТА.

Има разлика между термините "отпаднали ученици" и "преждевременно напуснали" училище, отбеляза Дамянова.

Отпаднали са учениците, които са в ученическа възраст и за учебната 2011/2012 година те бяха 2 693-ма от общо 732 296 ученици в страната. Този процент на отпадналите от училище е изключително малък, други европейски страни имат много по-сериозен проблем в тази област, коментира заместник-министърът. Тя каза, че от тези 2 693 ученици у нас през миналата година заради отсъствия са отпаднали от училище 1 036 ученици, заради слаб успех - 42-ма, а по социални и семейни причини - 1 615 ученици.

Терминът "преждевременно напуснали" се отнася за младите хора на възраст между 18 и 24 години, които са с основно или с по-ниско от основното образование. Процентът у нас на тези младежи за 2011 г. по данни на Евростат е 12,8 на сто, като средният - за ЕС е 13,5 на сто, съобщи заместник-образователният министър. Тя припомни, че през 2009 г. процентът на "преждевременно напусналите" младежи у нас е бил 14,7 на сто, а до 2020 г. трябва да спадне до 10 процента.

Смятам, че ще постигнем тази цел много преди 2020 г., заяви Милена Дамянова. Двете основни цели на стратегията - за приобщаване на децата от етническите малцинства и за превенция за намаляване на отсъствията, се подпомагат от две национални програми.

Първата е "С грижа за всеки ученик" с бюджет от 2 000 000 лева и в нея има специален модул за подпомагане и допълнителна работа на ученици с ниски резултати. От тази учебна година има и нова програма "На училище без отсъствия", като мярката "Без отсъствие" е също с бюджет от 2 000 000 лева, поясни Милена Дамянова.

Програмата "На училище без отсъствия" цели да стимулира и мотивира директорите и педагогическите екипи в училищата да разработват и изпълняват свои училищни програми за намаляване на отсъствията на учениците чрез реалното и точното им отразяване в училищната документация, чрез разработването на мерки за превенция на отпадането от училище, както и за реинтеграцията на преждевременно напусналите образователната система. За тези дейности се използват средства от ЕС и от националния бюджет, каза заместник-образователният министър. Милена Дамянова отбеляза, че със средства от държавния бюджет се организира целодневната организация в училище, която е важна мярка за задържане на учениците в клас.

Финансирането на образованието на децата, навършили пет години, също е превантивна мярка в тази посока. Проектът "Успех" пък се финансира със 100 милиона лева от ЕС за три години и е за клубове и занимания по интереси, за да се мотивират учениците да участват в извънкласни дейности.

Заместник-образователният министър разказа и за друга популярна мярка за задържането на учениците в училище - за учителя-ментор или наставник. Такава практика вече се прилага от 2009 г. в основно училище "П.Р. Славейков" в Бургас. Тази "роля" се изпълнява от учител, който осъществява диалога с учениците, подпомага социализацията им, работи в сътрудничество с класния ръководител. Класният ръководител и наставникът пък посещават домовете на децата, стремят се да привлекат за партньори и съмишленици и техните родители.

По думите на Дамянова през учебната 2012/2013 година училищните директори трябва да изпращат доклади до регионалните инспекторати по образованието, ако има отпаднали ученици в тяхното училище. В тези доклади трябва да бъдат описани причините за отпадането на децата и какви мерки са предприети.

Друга мярка, която се прилага от тази учебна година, е да се картотекират учениците в риск, за да се задържат в училище, както и да има постоянни училищни комисии за обхващане и задържане на подлежащите на задължително обучение ученици. Вече трета учебната година МОМН "поставя задача" на училищата - "своевременно да информират родителите за отсъствията и успеха на учениците".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
0
 
1
 
! Отговори
Не преди 11 години
Целодневната организация на обучение е за слаби по успех ученици.Тя "изравнява"учениците по постижения,убива талантите понеже убива свободата на избора и в този смисъл нейната задължителност е престъпление спрямо личността.
40
0
 
3
 
! Отговори
до 37-Нона преди 11 години
типичен представител си на българите, на които учителите учат децата без пари, нанай-ниското стъпало по плащане в Европа са.Но идва време, когато знаещите езици млади учители ще ви бият шута и ще отидат на Запад да работят за много пари.Няма заплата хилядалева, покажи ми къде я получава учител в България.Няма по-тежък интелектуален труд от учителския, час с 28 деца.Българите са елементарен народ, който не може да оцени учителя.И учителите му ще го напуснат, този народ друго не заслужава.
39
0
 
2
 
! Отговори
Leshnikov преди 11 години
bg uchilistata ne sa zatvori i nyamame nujda da zadarjame bg horata i da prepyatstvame tyahnoto lichnostno razvitie. do 9 klas - gratis obrazovanie stiga. posle vseki da si plasta meraka za oste nauka! zadaljitelni plateni chasove za prakticheski trud, rabota po izbranata profesia!dostatachno e da napravim vazmojno za horata ot bg narod v BG da uchat s radost lubimata mechtanata profesia i s radost da spechelvat parite si ot uprajnyavaneto na izbranata ot tyah profesia !
38
0
 
2
 
! Отговори
Аз преди 11 години
Да се въведе образователен ценз за всички длъжности в държавата,включително и в частния сектор,включително и за шофьори и др.-депутати,министри...Тогава *** ще пратят децата си на училище.
37
3
 
1
 
! Отговори
НОНА преди 11 години
УЧИТЕЛИТЕ И СЕГА ПОЛУЧАВАТ ЧИСТО НАД 1000 ЛЕВА ! И СЕ ПРЕВЪРНАХА В МАШИНА ЗА ПАРИ ! ТОЛКОВА ЛАКОМИ ОТ ВСИЧКО ТЪРСЯТ ИЗГОДА И ЗНАЕТЕ ЛИ АМА ИЗОБЩО НЕ ИМ ПУКА КАК ЩЕ ПРЕМИНЕ ЧАСА , ВАЖНО Е ДЕН ДА МИНЕ ДРУГ ДА ДОЙДЕ ! А ТОЗИ МИНИСТЪР ТОЛКОВА НЕ Е В ЧАС ТА ПАК ЩЕ ИМ УВЕЛИЧАВА ПАРИТЕ ОТ НОВА ГОДИНА ! НЕ 10 % А 0, 5 % НЕ ЗАСЛУЖАВАТ !КОЙТО ИСКА НЕКА ДА СА ПОЗАИНТЕРЕСУВА КАКВИ ПАРИ ПОЛУЧАВАТ И ТО ЗА НЕСВЪРШЕНА РАБОТА ! РЕЗУЛТАТИТЕ СА ЯСНИ ПО ЛОШАТА ДИСЦИПЛИНА И НЕГРАМОТНОСТТА НА УЧЕНИЦИТЕ !
36
0
 
3
 
! Отговори
Kaldaramov преди 11 години
gorkite bg uchenitzi - te nikoga ne sa vijdali edna istinska savremenna moderna kuhnya za prigotvyane na topla hrana, savremenna moderna banya s topla voda za lichna higiena, savremenen moderen topal klozet za nujdi.nyama v uchiliste, nyama u doma...ot kade da se nauchi? ot astronomicheskata observatoria v Kardzhali li ili ot astronomicheskata observatoria v Smolyan, ili ot BAN, ili ot nyakoi bg universitet, bg institut, ot bg zdravno zavedenie?!
35
0
 
4
 
! Отговори
пп преди 11 години
Делегираните бюджети унищожават образованието, учителите са превърнати в хиени за пари.
34
0
 
9
 
! Отговори
тт преди 11 години
А за хората ,които учат като луди и завършат висше образование,тази държава какво им дава?познавам много такива,но като нямат/вуичо владика/и стоят без работа.а също и съжаляват като осъзнаят истината за нашата система.лъжливи конкурси,подмолни подбори на нашия човек.младите хора осъзнават ,че в тази държава чиновниците се страхъват от млади и умни хора с образование и затова не ги вземат на работа.за да не им истине местото на старите чиновници с купени дипломи и помиярстване пред големите.
33
0
 
4
 
! Отговори
RCI преди 11 години
Мисля,че въпросът се поставя погрешно.Не "как да задържим",а как да привлечем!
32
0
 
9
 
! Отговори
... преди 11 години
Въпросът не е в това какви пари ще се похарчат, а в очакваните реални резултати. Нуждата от промяна в образованието е крещяща, но никой не си мръдва пръста да я стори.
31
0
 
10
 
! Отговори
... преди 11 години
Смятам, че механичното допускане по класовете да преминават неусвоили материала ученици, не решава проблема. Децата следва да бъдат ангажирани с материя, която има практическа реализация, близка е до ежедневието им и се преподава по достъпен за тях начин. Децата масово се претоварват със зазубряне на излишни факти, а истинският смисъл- усвояване на способността да се мисли и анализира, както и да се твори, не се толерира и развива в нашите училища.Училищата ни не са готови за мислещи хора.
30
6
 
3
 
! Отговори
училището преди 11 години
само дава знания по предмети, то не възпитава, възпитава семейството.След няколко годининяма да има учители в българско поради най-смешното заплащане, напр. шофор на такси зачас взема 50 лева, а учител 12 лева.учителите са болни и невротизирани, мъже учители рядко има.крайно време е младите учители да си намерят други родини и там да работят ида се радват на добър живот, уважение и престиж, тук са унижени като личности.
29
0
 
2
 
! Отговори
RCI преди 11 години
Чикаго,за *** като изсипваха в продължение на десетилетия милиарди,какъв е резултатът?
28
1
 
14
 
! Отговори
БПФ преди 11 години
Системата трябва да е проста - който е учил - работи на бюро, който е неук - блъска като роб, само за залък хляб - иначе какъв е стимулът да учиш?Как да вкараш мангалетата в училище, щом родителите им цял живот живеят на социални помощи и им се позволява да оправдават безделието си със своята неграмотност? "Не`ам кво да работим бе, бате, не ме щат, щото съм неХрамотен" - дайте ни власт - като подпукаме тия неХрамотните с камшиците към нивите и мините, да видим *** им няма ли да учатБългарски Патриотически Фронт
27
2
 
15
 
! Отговори
БПФ преди 11 години
Всъщност истинският въпрос, който трябва да си зададем е - ИМАТ ЛИ МЯСТО *** В УЧИЛИЩЕ?От една страна очевидно за всеки е, че голяма част от тия същества са интелектуално непълноценни и негодни да постигнат нещо повече от най-елементарна грамотност, а от друга - те могат да работят (най-елементарен и "черен" труд) и без диплома. Така че нашето предложение е да се въведе задължителна трудова повинност за хъхрущата раса - а щом не искат да учат, да не учат - проблемът е техен.Български Патриотически Фронт
26
0
 
17
 
! Отговори
БПФ преди 11 години
Тоест въпросът е "Как да задържим *** в училище?" - това първо.Второ - отпадналите реално са много повече - просто хиляди малки *** се водят ученици, а въобще не стъпват в клас - затова съществува и типично нашенският парадокс "ученици" в 7-8 клас, които още не могат да четат.Нужните мерки са ясни - външно оценяване и спиране на всякакви помощи, включително детски за ***, чиито чаавета не ходят на училище и дори солени глоби... но струва ли си?Български Патриотически Фронт
25
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Как да задържим децата в училище? когато няма *** зган в у4илиштата..
24
0
 
14
 
! Отговори
П.С.Ц преди 11 години
За мен делигираните бюджети са най-голямата глупост. Заради тях в училищата учителите са станали безгласни букви. Придудени са да търпят ученици, които не заслужават да преминават в по-горен клас и просташкото им държание. И на мен едно време ми беше по-интересно да грая футбол и да гледам тв, но знаех че трябва да уча за да заслужа успеха си.
23
7
 
5
 
! Отговори
Красимир преди 11 години
Програмата "На училище без отсъствия" е пълна глупост как можете да изхвърляте деца от училище заради прекалено много отцъствия или неизвинени отсъствия, а после да говорите за МОТИВАЦИЯ с тази простоия няма да сторите нищо повече освен да откажете още повече ученици от обучение в страната. Най доброто решение е вариант за онлайн обучение, НО държавниците са ни прекалено глупави и не се сещат!
22
1
 
5
 
! Отговори
RCI преди 11 години
Както и да е организирана системата ролята и отговорноста на учителя е изключително важна.Всеки е имал преподавател за когото може да каже-абе,`хвана ме`,запали ме;започнах интерес да проявявам.И обратното: спомняте ли си един депутат във ВНС,професор(с извинение),Татърлъ се казваше?Той не можеше `конституция`да произнесе!Този индивид е минал през начално,основно,средно,висше образование.И научна степен е придобил!Тези негови преподаватели не се ли срамуват?