МОН оценява училищата според напредъка на учениците

Ще сравняват резултати от НВО и матурите на едни и същи деца
10 фев 2022 14:58, Петя Славова
40
МОН оценява училищата според напредъка на учениците
Снимка: БГНЕС

Напредъкът в образованието на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата, съобщават от МОН. Според образователното ведомство, този начин е залегнал в новата методика за оценка на добавената стойност в образователните институции.

Системата беше представена пред социалните партньори днес на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование. Тя почива върху математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет.

Съгласно методиката училищата ще бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори, външни за тях. Такива са например видът населено място, в което се намират, типът училище, преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите и др. Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него други училища.

Доколко ефективен е бил образователният процес в дадено училище ще става ясно, като се сравняват резултатите от националните външни оценявания (НВО) и матурите на едни и същи ученици в различните етапи от тяхното образование – напр. резултатите от изпитите в края на VII клас ще се съпоставят с резултатите на същите деца от изпитите в края на IV клас, а резултатите от НВО след Х клас – с тези от НВО след VII клас.

Така ще бъде определян средният напредък на учениците във всяка група училища и ще се преценява влиянието на един или друг външен или вътрешен фактор върху този резултат. Ще става ясно също кои конкретни училища са над или под тази средна стойност. Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия съответно за мултиплициране на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други.

Общата оценка на качеството във всяко училище ще включва още параметри, освен добавената стойност, които ще бъдат различни за различните типове училища. При професионалните гимназии ще се взима предвид например броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.

Предстои широко обществено обсъждане на новата методика за оценка на добавената стойност в училищното образование.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


40
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
1
 
11
 
! Отговори
81 преди 2 години
Нали се рабрахме на този клоун да не му показвате снимката???!!!Само от вида му вече пукнаха няколко човека.Това и живо олицетворение на нищожество от рода на амгъл.
14
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Обърнете внимание на физическия и психическия тормоз в училище.
13
6
 
10
 
! Отговори
Динтересна идея преди 2 години
Но трябва да се оценяват учителите на база постиженията на децата. И децата и родителите трябва да могат да дават обратна връзка за учителите. Имам и едно притеснение: как МОН ще гарантира, че учителите няма да гонят децата, които не се справят? Защото има иззроди, които са напълно способни на това и наистина го правят. Имам и конкретни имена :) Та, добри намерения, но какви са гаранциите, че учителите няма да тормозят несправящите се, а ще им помогнат да напреднат?
12
0
 
5
 
! Отговори
до Сосидж преди 2 години
коя е най- силната гимназия? щото всеки различно казва, де?
11
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Учител, какво е наблюдението ви извън големите градове? Нараства ли броят на смесените училища? А на малцинствата? Каква е етническата карта? И имат ли желание млади учители да работят в такива училища?
10
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
80% болни учители в някои училища не са напредък! Може още! Нали така, др. академик?
9
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
*** уважаеми министър, те им подсказват на външните оценявания.В моя град има няколко ромски училища и все отличници там,женени ги водят на училище.Взимат си даскалите по 2 бона и всички са доволни.Ная практика ако спрете евала.Ама трябва проверки от нови хора ,че се познават и уговарят с директорите.
8
0
 
19
 
! Отговори
Оле мале преди 2 години
Само като прочетох " ... по методика на световната банДа" и ми става ясно за какво безумие иде реч!
7
0
 
19
 
! Отговори
Учител преди 2 години
Ромите до 4 клас учат,но после нещата рязко се променят,независимо усилията на учителите.И сега какво-учителите от прогимназията ще ги изкарат некадърни защото нивото на НВО -7 е по-ниско от 4-ти клас.После същото с 10 клас.Хайде сега сравнете децата в едно софийско училище и резултатите им от 4 и 7 клас.Тук има желание, стремеж,курсове и най-вече има какво да надстроиш. Децата от преди първи клас четат,имат много информация.Ще излезе,че учителите по-селата не работят,което е далече от истината.
6
0
 
38
 
! Отговори
фд преди 2 години
И сега ще започне едно писане на шестаци и подсказване на матурите, за да се изкарат по-високи оценки. Махнете делегираните бюджети и започнете да оставяте двойкаджиите да повтарят. Стегнете дисциплината, но не само за учениците, но и за учителите.
5
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
При 3ка по математика средно за страната след 7 клас (но реално 2ка, при оценяване 50%+1 за 3) как ще стане? И сега е ясно в кои училища учат деца, които наистина учат и останалите, които работят за някаква уравниловка, за някакъв среден успех. :)
4
0
 
12
 
! Отговори
С. преди 2 години
До 1. За нашето образУвание не знам, но твоето определено е най-ниското...
3
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Що не ги оценяват на база продуктивност на учителите Щом учителите са ги научили на нещо и показват добри резултати е ок що ученинижите са за основа
2
2
 
12
 
! Отговори
до 1 преди 2 години
Ти го доказваш!
1
14
 
12
 
! Отговори
проф-Мангъров преди 2 години
Нашето образувание е най-ниското в Европа, само Албанското е по-ниско... Направо си е тъпозование, вместо образувание... За какъв напредък на ученици приказват и ние не знаем...