Ще бъде ли по-ефективно законодателството при инциденти на пътя?

Готвят се нови промени
29 апр 2024 07:13, Нели Христова
25
Ще бъде ли по-ефективно законодателството при инциденти на пътя?
Снимка: Pixabay

Софийската градска прокуратура предлага законови промени за пияните и дрогирани шофьори, причинили тежки катастрофи за по-бързо и ефективно правосъдие. Промените засягат пробите за алкохол и наркотици, сроковете на автотехническите експертизи, както и събирането на трафични данни от мобилните оператори.

Темата за пътната безопасност отново е на дневен ред. Преди серията от почивни дни отново се очаква силен трафик и опасността от инциденти се увеличава. От началото на месеца от МВР са регистрирали близо 500 тежки катастрофи с 24 загинали и близо 600 ранени. Проблемът с пияните и дрогирани шофьори също остава сериозен. Само за денонощие екипите на Пътна полиция са хванали 29 шофьори, седнали зад волана след употреба на алкохол и шестима - под въздействието на наркотици.

На този фон започва обществен дебат за законодателни промени, предложен от прокуратурата. Фокусът е насочен към това разследванията на катастрофи с пияни и дрогирани на пътя да се ускорят. Също така да се ограничат възможностите делата умишлено да се бавят от защитата и така да не могат да приключат с години.

Почернени родители на деца, загинали в катастрофи, застават зад нов пакет от мерки срещу бавното правосъдие. Някои дела се бавят с години още преди да влязат в съда. Причината - забавени автотехнически експертизи.

"В момента работят между 120 и 130 човека, но реално експертизите ги правят 10-15 човека. Те имат над 4000 забавени автотехнически експертизи", обясни Петя Иванова - фондация "Ангели на пътя".

"Има информация за забавяния от порядъка на 2,3,5 години", каза Владимир Тодоров - Българска асоциация на пострадали при катастрофи.

"Буквално с две поправки законодателни автотехническите експертизи ще стават между две седмици и месец", подчерта Петя Иванова.

По данни на Асоциацията на пострадалите при катастрофи около 30-40% от наказателните дела са именно за причинени катастрофи.

"Това води чувство за липса на правосъдие в нашето общество. Бавното правосъдие е равно почти на липса на правосъдие", каза Владимир Тодоров - Българска асоциация на пострадали при катастрофи.

Специалистите са достатъчно, но едва една десета от тях работят по дела. Причината - експертизите са сложни, отговорността е голяма, често в съдебна зала се стига и до психологически натиск от страна на защитата. А завършилите специалността автотехнически експертизи не могат започнат да работят веднага, тъй като се изисква пет години стаж.

"След пет години вече е абсурд той да иска да е автоексперт, след като има такива знания, ще си е намерил работа в застрахователно дружество, в сервизи и така нататък. Много неща трябва да бъдат регламентирани. Те са оставени на самотек", категоричен е проф. Симеон Ананиев - председател на Асоциацията на вещите лица и експертите.

От Асоциацията настояват за закон за вещите лица и създаване на база данни, която да се ползва от всички органи. И не на последно място - модернизация и внедряване на програми с изкуствен интелект.

"Би трябвало да се вземе решение експертите да се допускат веднага, да се прави заснемане с дрон. Да се използва този програмен продукт, в който като се вкарат данните за пътя, скоростта, разстоянието, той моделира самото произшествие", заяви проф. Симеон Ананиев - председател на Асоциацията на вещите лица и експертите.

От Софийската градска прокуратура предлагат въвеждане на критерии за срочност за изготвяне на експертизите, както и мерки за равномерно разпределение, за да се преодолеят забавянията.

"Справедливостта може да бъде справедливост, само ако е бърза. Ако е своевременна. Със сигурност забавянето не е в полза на разкриване на обективната истина, тъй като свидетелите трябва да се разпитват отново в съдебна фаза. Отдалечаването във времето нарушава възможностите на човек да възпроизведе, той просто забравя какво се е случило. Освен това обезмисля самото наказание до голяма степен", категорична е Десислава Петрова - заместник-градски прокурор.

Друго важно предложение - да се облекчи процедурата при изземването на образци от кръв, урина или слюнка за лица, за които има съмнения, че са управлявали МПС след употреба на наркотици или алкохол. В момента процедурата е твърде тромава.

"Нашето предложение е това да става веднага на място. В момента, в който е настъпило ПТП-то", каза Христо Кръстев - говорител на СГП.

Събирането на данни от мобилните оператори при случаи на избягали шофьори също забавя наказателния процес.

"Ние предлагаме да има възможност трафични данни да бъдат събирани и за всяко престъпление, при което е причинена смърт", отбеляза Десислава Петрова - заместник-градски прокурор.

От прокуратурата настояват при смърт на пътя или при инцидент с висока обществена опасност мерките за задържане под стража и домашен арест да се увеличат от два на осем месеца.

"Колкото и да са тежки последиците от едно пътно-транспортно произшествие, невинаги то може да се квалифицира като умишлено престъпление, актуалният пример е делото "Семерджиев", което наскоро приключи", обобщи Десислава Петрова - заместник-градски прокурор.

По направените предложения предстои обществен дебат, а крайната цел е изработването на законодателна рамка, която да гарантира своевременно, бързо и ефективно правораздаване.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от Общество
Новата ваксина срещу коклюш: С по-малко странични ефекти, но и с по-кратък ефект
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
0
 
2
 
! Отговори
до 23 преди 2 седмици
ББ си вкара голям автогол с тия калпавите магистрали, сега вместо да го споменават с добро споменават майка му с лошо.
24
1
 
2
 
! Отговори
Британски учЕн преди 2 седмици
Най-много боли като бръкнеш на някого в джоба - да слагат мобилни камери и да глобяват за превишена скорост. Да направят глобите прогресивно растящи - първа глоба 100 лева, втора - 250, трета - 500 и т.н. докато на човек му дойде акъла в главата.
23
1
 
1
 
! Отговори
ЗабраЙл съм си името преди 2 седмици
А дано ви ударят у скоростта и да върнат 120 по магистралите, дето не са магистрали и да вдигнат глобите, щото като си купите кола дето мое да вдига 200...я карате със 300-та. И в града, пияни, заляни, ербапи си ги мерите.. на кой му е по-голям а.къла, не че го имате, щот размазан човек на пътя не сте виждали и локвите с кръв и тях. Ама ако е вашето дете или роднина, тогава ще ревете за КрИвОсЪдИе!
22
1
 
2
 
! Отговори
Сифилиско преди 2 седмици
Много е неефективен фокусът върху пияните и дрогираните, които са не повече от 1.5% от всички катастрофи. Какво правим с останалите почти 99%, или те не са толкоз лоши.
21
0
 
1
 
! Отговори
Диана преди 2 седмици
Младата любовница на Максим Каракаш редовно кара пияна джипа си за половин милион. Бизнесменът отдавна отпратил сина си в чужбина, а на жена си не дава и дъвка.
20
0
 
2
 
! Отговори
Казиното преди 2 седмици
от казината излизат в състояние на временна лоботомия, не виждат нищо, надрусани, пияни и карат със 180 в ограничение 50. Питайте Жоро Семеринга.
19
0
 
3
 
! Отговори
Мекере преди 2 седмици
До СЕМ? МК? Някой????90% от американските краварски филмови продукции трябва да се забранят!Бълзи и яростни егати хита тъпата продукция ама нали са на господарите ще мълчите
18
0
 
1
 
! Отговори
Снимката преди 2 седмици
Вижте му гумата, че е на мекица. Гладка като мозъка на водача.
17
0
 
1
 
! Отговори
Снимката хаха преди 2 седмици
Тоя безколановия герой от снимката май е цунал волана хахахахаха
16
0
 
3
 
! Отговори
Издънкова преди 2 седмици
Абе нали с корупцията щяхте да се борите?Само шофьорите ли са престъпници в тази държава?Защо за корупция няма конфискация на имуществото?Защо са ни 240 депутати?Защо са ни толкова много общински съветници да ги хрантутим и със служебни автомобили да им плащаме горивото по 3лв те да ми казват да слезем от колите?Ами слезте вие ползвайте градския транспорт?Какво стана със рекета на групата на Данчо полицая?Важното е да има рекет на пътя и никъде в Европа го няма това безумие!
15
1
 
2
 
! Отговори
СЕМ? МК? Някой???? преди 2 седмици
"Бръммм, паля колата и вдигам 200, 300 и не спирам, бръммм, нек'ви кифли се филмират, искат яко да вибрират. Бръммм , бръмм, хейтърите асфалтирам, плюят а по мен умират, бръммм, с Diamond пак ги препарирам, всички мощно се разбиват. Златна кралица, в казиното парата, сребърна лъжица съм на мухльото в устата " - в тая песен буквално се пее как трябва да се кара с 200-300 и да се прегазват хора и да се оставят на пътя, СЕМ, Министерство на Културата, нещо? Някой????
14
0
 
3
 
! Отговори
Факт преди 2 седмици
Каквото и законодателство да има ако не се реформира полицията и засили контрола, нищо няма да се получи.
13
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Помнете Милен Цветков, утре може да сте вие. Един съвет - не карайте много на празници и в петък-събота вечер. Пияните и дрогираните се правят на дреб и излизат да карат. Карат дрогирани, с превишена скорост, не могат да уцелят пътя. Обикновено нощно време. Тогава е най-рисково. Изобщо, избягвайте да пътувате нощем след 22:00.
12
0
 
4
 
! Отговори
Милен Цветков преди 2 седмици
Така е, защото оставихме смъртта на Милен Цветков в миналото си и не виждаме, че тя още е актуална, даже по-актуална днес, когато популярни личности дават пример как може да караш дрогиран и да се измъкнеш, с лафа че си взел Амидофен за грип....
11
0
 
2
 
! Отговори
Прост тъп консултант преди 2 седмици
До 4 Niki13 в противен случай става дума за политически девиденти. Хората умират не от превишена скорост и алкоходл, най-много умират поради несъобразена скорост с пътните условия. За всеки е ясно, че става дума за лоши пътища. . . . . . . . . . девиденти се пише дивидент, алкоходл се пише алкохол! Направо несвързани мисли! Лоши били пътищата! Как беше казала Десито от ГЕРП, сега вече горда съдийка в конституционния съд - оди пеша!
10
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Не е окей една от най-популярните песни в България да се казва "Бръм" и в нея да се пее че някаква слaбоумна чалгарка кара с 200-300, когато ограничението на скоростта в България е 140 км/ч и то на магистрала. И то е безопасно да се кара с тази скорост единствено на някои места на АМ Струма.
9
1
 
2
 
! Отговори
Грешни формулировки! преди 2 седмици
. . . законови промени за пияните и дрогирани шофьори, причинили тежки катастрофи за по-бързо и ефективно правосъдие. НЕ, НЕ, НЕ, НЕ! законови промени за пияните и дрогирани шофьори!!! И ДО ТУКА! НЕ НЕОБХОДИМО ДА ПРАВЯТ ЗЛИНИ! Струва ми се, че колкото и да бълвате огън и жупел към Възраждане, засега те имат едни от най- добрите прависти!
8
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Не. По-зле става и по-зле ще става.
7
0
 
8
 
! Отговори
Не. преди 2 седмици
Щом може Диона и Мис Бикини да карат с 200-300 дрогирани и после ги пускат пак да си карат, няма да се оправи пътната обстановка. И народа им се радва, как било Нурофен, ау колко забавен майтап - айде да ходим да вземем нурофен - ааау аууу колко оригинално ..... и после дишат балони, пият, карат дрогирани, катастрофират, убиват хора, газят, трепят.... иначе е много оригинално и забавно всичко - нурофен ееехехехе ахахахах голяма забава.
6
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
При автопроизшествия требва законодатество, а ако няма такива - не требва )))