Преподавател от СМГ: Часовете по математика са малко!

Слабите оценки на матурите – образование, оставено на инерция
Обновена: 8 юни 2015 16:35 | 8 юни 2015 13:47, Анисия Иванова
100
Преподавател от СМГ: Часовете по математика са малко!
Снимка: Reuters, архив

Слабите резултати на матурите по математика при седмокласниците и зрелостниците не са изненада. Спадът на нивото в математическата подготовка на българските учениците се наблюдава от години, коментира пред Dnes.bg Илиана Цветкова, дългогодишен учител по математика в Софийска математическа гимназия "Паисий Хилендарски" (СМГ).

Това, което видяхме – най-слабите резултати от 6 години насам при 7 клас, е заложено преди години и се крие в неглижираното отношение на обществото и институции ни към образованието, смята тя. Все по-слабите резултати от година на година в математиката, а и като цяло, означава, че образованието ни е оставено на инерция.

Още по темата

В обучението по математика трябва да се променят доста неща, за да имаме други резултати и на първо място да се увеличат часовете, които да са за упражнение. Според международните изследвания в областта на математиката и природните науки нещата у нас вървят зле. От пето - шесто място преди време, днес сме паднали драстично надолу, обясни математикът.

Тя категорично не е съгласна с обвинението, че тази година задачите са били по-трудни. "Напротив, всяка година първият модул става по-лек. Всеки, който се занимава с математика, може да го потвърди. Някои от моите ученици  са го решили за 18 минути, а за него са предвидени 60. Отчитам факта, че учениците от СМГ са много добре подготвени. Същото потвърдиха колеги от Първа частна математическа гимназия и други градове", обясни тя.

Изводът според нея е, че ученици, който имат повече часове по математика, са се справили. Оттук първият и основен проблем - часовете по математика в училище са малко. Матурите се изтеглени през май, учителите нямат достатъчно време да си предадат материала и да направят упражнение, обобщение на изученото. Имам предвид обикновените училища, а не такива като нас, които са профилирани, уточни Цветкова.

Друга причина за слабите резултати е лошото разпределение на материала до 7 клас.

До 4 клас материалът е много олекотен. Това се направи преди години, когато се въведе 6-годишното образование, което така и не се наложи, но структурирането на материала остана. "В момента колегите от начален курс се чудят какви задачи да им измислят, защото децата смятат до 100 само със цели числа. Децата решават, че математиката е лесна и няма нищо сложно, което да се учи и в 5 клас връзката се къса", обясни тя. Затова резултатите от малките матури - при 4-класниците, са неадекватни, смята специалистът.

"Не може цял клас от произволно училище да има оценки от 5 и 6 по математика. Учебната програма би трябвало така да е структурирана, че болшинството деца в 4 клас на външното оценяване да изкарват 4 и 5. Тези високи оценки означават, че нещо не е наред", смята Цветкова.

Ако погледнем какво се учи в другите държави, ние не сме свалили материал от по-горните класове - още в 6 клас там се изучават Питагоровата теорема и еднаквите триъгълници. Мит е, че нашите деца са претоварени. Ако се направи реорганизация, може да се намери място за повече часове, както е в частните гимназии. Ако децата имат достатъчно часове и са добре подготвени, ще изчезнат и частните уроци.

Друга причина за слабото представяне на втория модул при 7-класниците е, че нашите деца не са научени да мислят. Научени са да прилагат процедури. "Колегите нямат време да ги оставят да открият сами решението, да пробват оттук-оттам, да разнищят условието. Затова им казват: "Тази задача се решава така, другата - еди-как си“. Дават им наготово решенията", смята математикът. Децата ни се опитват да научат процедурата и ако има дори малка промяна в условията на задачата, не могат да го осмислят.

При зрелостниците слабите резултати са по аналогични причини, но там много често липсва и мотивация. След 7 клас който е успял да влезе, където е искал, забравя завинаги математиката и спира да учи сериозно. Когато решат да се явят на матури след 12 клас, защото им трябва за кандидатстване във ВУЗ, вече са изпуснали материал, а в математиката много трудно се наваксва.

По думите й идеята да се намали времето при матурите по математика при зрелостниците е безсмислено. "Чух аргументацията, че те и без това излизат в 10 часа. Ако е дисциплина, на която се проверява ниво знание, може би това ще работи", допълни тя.

Но за математиката, където се проверяват няколко нива на познанието –  умения, знания, приложение, анализ и синтез, те не могат да бъдат проверени с въпрос, на който знаеш отговора веднага. Намалим ли времето за матурите по математика за догодина, това ще е още по-голяма катастрофа", убедена е Цветкова.

Относно ситуацията в Кърджали тя е категорична, че е имало помощ отвън. "Очевидно някой там не си е свършил работата, каза тя. "Допускам  и това, че нещата са направени умишлено. Тази година при строгата организация с камерите и квесторите резултатите са други. Така лесно не можеш да смениш нито поколенията, нито манталитета на работа", обясни Цветкова.

Изводът от поредните слаби резултати от матурите е, че е нужна промяна в преподаването. Трябва обаче да сме наясно, че образованието е много консервативна система, ако въведем малка промяна сега, тя ще даде резултат след няколко години. А пък големите и резки промени не са хубави, защото не знаем до какво ще доведат, предупреди Цветкова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
66
0
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Това за мисленето и разсъждаването в часовете по математика малко трудно ще се осъществи в много от училищата, особено в провинцията. Голяма част от учителите не могат да решават задачи, в които трябва да помислят и да поразсъждават, представям си ги как ще научат децата.
65
3
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Когато се дипломирах преди малко повече от 20 години, поработих малко като учителка по математика в едно училище. Започнах със седмокласници в едни квартално училище. Тогава все още не бяха приложили "реформите" и като цяло децата си учеха. Тази година помагах на племенника и се ужасих от изключително ниското ниво. От целия клас само 4 деца учеха, всички други от началото на годината си заявиха, че ще препишат на изпита и не решиха 1 задача за цяла година. На изпита преписаха и в класа няма 2.
64
4
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
75-ти.Общите приказки са празни приказки.Никъде не съм казал децата да се учат на висша математика.Механично да извършиш действието събиране не е наука.Наука е да знаеш смисъла на действието събиране.Весела наука е математиката.2 и 2 може да е 4 , може да нищо , може да е нещо.Две овце и две крави събрани като животни е 4 ри , събрани като видове е невъзможно.Незнаеш какво казваш , докато не кажеш защо го казваш.Математика учи да се мисли и това е главното.Другото маже да се прави според възрастта и подготовката.
63
3
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
73-ти.Математиката може да стане увлекателна.Кой обаче би разказал за първата жена , голяма математичка Хипатия , на която са я драли като животно и остъргвали месото до оголени кости и след това е обявена за първата жена вещица , за да обясни защо християните са горили на клади и убивали без всякакви задръжки.Не е конюнктурно , не обслужва простотията и не биха го разказвали , не само за нея , а и за тези които са горени на кладите заради науката.
62
3
 
32
 
! Отговори
zdr до 65 преди 8 години
Все по- малко хора ще те разбират , но ти не се отчайвай.Рано или късно ще опрат до твоите знания-тогава цакай яко чалгата!
61
3
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Труден е този разговор.Защо.Много малко знаят , че науката първо се развива експериментално , а след това математиката създава тези математически модели с които се описват явленията , природните закони , техническите разработки.Аероплана не е създаден от математици а от експериментатори.но след като са усвоени тези закони и зависимости , математическите модели стават фундамента с които те се описват и изчисляват , с които се натурализира човешкият разум и мислене.Затова е фундамент математиката и затова са смешни говорещите за излишен ток и свръх производство на ток..
60
0
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Това е ясно. Въпросът е, че като й обявим война, без да се разработят и приложат наистина правилни и навременни мерки, си оставаме само с празни надути фрази. В случая с повишаване на броя часове по един предмет в училище нито ще я преборите, нито дори ще научите децата на повече математика. С най- добри чувства съм и към вас, и към предмета ви!
59
1
 
39
 
! Отговори
zdr преди 8 години
И тази година се преписваше яко,въпреки камерите,ама и вие карате с превишена скорост,въпреки радарите!
58
3
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен67-ми.Простотията е по страшна от тероризма , защото е основата върху която се промиват мозъците , и , се проявява и задейства включително и тероризма.Какво друго освен простотия е ИД.
57
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
65, далеч не е достатъчно да обявим война на нещо си, за да си "дойдат всички неща по местата". Война и на тероризма можем да обявим, и на наркоманията, и на сивата икономика дори /ако ни стиска/. И какво от това? Само общи надути фрази ще се получат.
56
5
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Уважаеми математици /в обръщението няма ирония/, излишна е собствената ви защита. Няма да убедите друг в нуждата от механичното увеличаване на бройката часове по вашия предмет. Само излишно се самонавивате. И печелите негативи. Колкото и ай-пи адреса да ползвате,за да участвате тук. Усилията следва да се хвърлят в друга насока- материалът да стане разбираем и достъпен за учениците и това да не изисква включването на други хора,които са неспециалисти по предметите, както и паралелно образование.
55
6
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Науката на първо място трябва да се издигне на необходимият пиедестал.Няма да давам примери как заемащите най високите постове в държавата и самозвани необразовани ,,експерти говорят за свръх производство на ток , за производство на излишен ток и как не само никой не ги отстранява тези недорасли в образованието типове , а те продължават да владеят държавата и да се разпореждат с нейните милиарди..Фундаментална наука е математиката , защото е фундамент на мисленето , а не на измислиците.Трябва да се обяви война на простотията и всичко ще си отиде по местата.
54
4
 
33
 
! Отговори
асд преди 8 години
До Анонимен 62Ти затова ли си неграмотен?
53
7
 
38
 
! Отговори
kzl преди 8 години
До АнонименНезнам как решихте, че е най-тежкият в света, при положение, че в Германия интеграли се учат в 12-ти клас от всички, а тук само в профилираните училища. Явно трябва да се свали още нивото та да има време за бай брадъри и чалга.
52
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 59,Защо обобщи така? Направо обиждаш децата, които спортуват, свирят, рисуват, пишат, четат, играят с други деца, т.е. живят нормално.
51
4
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Не са малко часовете, неадекватен е материалът. Едно е в учебниците като материал, а на изпитите нивото е съвсем друго.
50
5
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"Има нужда и от друго свободно време, прекарано със спорт, изкуства, книги и други, също не по- малко полезни занимания."За това съм напълно съгласен. Истинският проблем обаче е, че вместо със спорт, изкуство и четене, през свободното си време децата играя или таблета, или се друсат на пейката пред блока.
49
8
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 57,Не ги питай, тук като такива се вихрят 1-2 учители по математика, най- вероятно от СМГ. Една от тях е сигурно въпросната г-жа, чието мнение е станало основа за статията.Пак ще напиша- никой не е против математиката. И аз, и други изрично заявяваме, че е необходима, но в масовите училища не е нужно с нея да се прекалява. Има и други необходими предмети. Има нужда и от друго свободно време, прекарано със спорт, изкуства, книги и други, също не по- малко полезни занимания.
48
4
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До До 51 Говориш с устата на НАКОВ.
47
3
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Хайде стига! 4 или 5 часа седмично били малко. Проблемът не е в броя на часовете, а в учебната програма, която не е съобразена с възможностите на децата.