Преподавател от СМГ: Часовете по математика са малко!

Слабите оценки на матурите – образование, оставено на инерция
Обновена: 8 юни 2015 16:35 | 8 юни 2015 13:47, Анисия Иванова
100
Преподавател от СМГ: Часовете по математика са малко!
Снимка: Reuters, архив

Слабите резултати на матурите по математика при седмокласниците и зрелостниците не са изненада. Спадът на нивото в математическата подготовка на българските учениците се наблюдава от години, коментира пред Dnes.bg Илиана Цветкова, дългогодишен учител по математика в Софийска математическа гимназия "Паисий Хилендарски" (СМГ).

Това, което видяхме – най-слабите резултати от 6 години насам при 7 клас, е заложено преди години и се крие в неглижираното отношение на обществото и институции ни към образованието, смята тя. Все по-слабите резултати от година на година в математиката, а и като цяло, означава, че образованието ни е оставено на инерция.

Още по темата

В обучението по математика трябва да се променят доста неща, за да имаме други резултати и на първо място да се увеличат часовете, които да са за упражнение. Според международните изследвания в областта на математиката и природните науки нещата у нас вървят зле. От пето - шесто място преди време, днес сме паднали драстично надолу, обясни математикът.

Тя категорично не е съгласна с обвинението, че тази година задачите са били по-трудни. "Напротив, всяка година първият модул става по-лек. Всеки, който се занимава с математика, може да го потвърди. Някои от моите ученици  са го решили за 18 минути, а за него са предвидени 60. Отчитам факта, че учениците от СМГ са много добре подготвени. Същото потвърдиха колеги от Първа частна математическа гимназия и други градове", обясни тя.

Изводът според нея е, че ученици, който имат повече часове по математика, са се справили. Оттук първият и основен проблем - часовете по математика в училище са малко. Матурите се изтеглени през май, учителите нямат достатъчно време да си предадат материала и да направят упражнение, обобщение на изученото. Имам предвид обикновените училища, а не такива като нас, които са профилирани, уточни Цветкова.

Друга причина за слабите резултати е лошото разпределение на материала до 7 клас.

До 4 клас материалът е много олекотен. Това се направи преди години, когато се въведе 6-годишното образование, което така и не се наложи, но структурирането на материала остана. "В момента колегите от начален курс се чудят какви задачи да им измислят, защото децата смятат до 100 само със цели числа. Децата решават, че математиката е лесна и няма нищо сложно, което да се учи и в 5 клас връзката се къса", обясни тя. Затова резултатите от малките матури - при 4-класниците, са неадекватни, смята специалистът.

"Не може цял клас от произволно училище да има оценки от 5 и 6 по математика. Учебната програма би трябвало така да е структурирана, че болшинството деца в 4 клас на външното оценяване да изкарват 4 и 5. Тези високи оценки означават, че нещо не е наред", смята Цветкова.

Ако погледнем какво се учи в другите държави, ние не сме свалили материал от по-горните класове - още в 6 клас там се изучават Питагоровата теорема и еднаквите триъгълници. Мит е, че нашите деца са претоварени. Ако се направи реорганизация, може да се намери място за повече часове, както е в частните гимназии. Ако децата имат достатъчно часове и са добре подготвени, ще изчезнат и частните уроци.

Друга причина за слабото представяне на втория модул при 7-класниците е, че нашите деца не са научени да мислят. Научени са да прилагат процедури. "Колегите нямат време да ги оставят да открият сами решението, да пробват оттук-оттам, да разнищят условието. Затова им казват: "Тази задача се решава така, другата - еди-как си“. Дават им наготово решенията", смята математикът. Децата ни се опитват да научат процедурата и ако има дори малка промяна в условията на задачата, не могат да го осмислят.

При зрелостниците слабите резултати са по аналогични причини, но там много често липсва и мотивация. След 7 клас който е успял да влезе, където е искал, забравя завинаги математиката и спира да учи сериозно. Когато решат да се явят на матури след 12 клас, защото им трябва за кандидатстване във ВУЗ, вече са изпуснали материал, а в математиката много трудно се наваксва.

По думите й идеята да се намали времето при матурите по математика при зрелостниците е безсмислено. "Чух аргументацията, че те и без това излизат в 10 часа. Ако е дисциплина, на която се проверява ниво знание, може би това ще работи", допълни тя.

Но за математиката, където се проверяват няколко нива на познанието –  умения, знания, приложение, анализ и синтез, те не могат да бъдат проверени с въпрос, на който знаеш отговора веднага. Намалим ли времето за матурите по математика за догодина, това ще е още по-голяма катастрофа", убедена е Цветкова.

Относно ситуацията в Кърджали тя е категорична, че е имало помощ отвън. "Очевидно някой там не си е свършил работата, каза тя. "Допускам  и това, че нещата са направени умишлено. Тази година при строгата организация с камерите и квесторите резултатите са други. Така лесно не можеш да смениш нито поколенията, нито манталитета на работа", обясни Цветкова.

Изводът от поредните слаби резултати от матурите е, че е нужна промяна в преподаването. Трябва обаче да сме наясно, че образованието е много консервативна система, ако въведем малка промяна сега, тя ще даде резултат след няколко години. А пък големите и резки промени не са хубави, защото не знаем до какво ще доведат, предупреди Цветкова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
5
 
41
 
! Отговори
'78 преди 8 години
В масовото училище следва да се преподават предмети за масовия ученик на общодостъпно ниво и с практическа насоченост.Който иска да се специализира на високо ниво- да ходи в специални училища. Но да се иска много от деца, на които не се дава почти нищо е абсурд. действително учителите с вирнатите носове от МГ следва да изкарат поне година задължително командироване в някое редово обикновено училище, за да видят откъде изгрява слънцето и да вземат да прогледнат.
25
0
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Образованието не е за всички то е за 10% от най-добрите , останалите го ... яко..Цялата система на образование е именно за определи кои са тези 10% най-добри.. Другите не са интересни за никой , тях и кучето не ги яде.
24
1
 
34
 
! Отговори
Мен, преди 8 години
отколкото 100 неща за двойка.
23
4
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"Прав си, за тираджии, миячи и чалгарки даже не е нужна математика."Абсолютно. Пък и нали трябва някой да пасе овцете на село, пък и хора за почистване на тоалетни трябват.
22
3
 
36
 
! Отговори
Мен, преди 8 години
До Men,Кой скандира за равенство? Не си допрочел нещо.който иска да учи математика на добро ниво да ходи да я учи в МГ. Останалите деца все нещо трябва да научат, но това няма да стане с прескачане през материала и без упражняване в училище. Ако ще ангажираме родителите да поемат финансовата тежест по допълнителното обучение, тогава резултатите, като таз годишния, ще ни се видят блян и песен след 2-3 години само.По- добре да научат 10 неща учениците в масовото училище за четири,
21
3
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ЦРУ пише програмите в Университетите и в средното образование.. Науки като математика и физика са строго забранени от окупатора САЩ да се изучават.. Позволява се изучаването само на ниско ново за подготовка на картинкаджии в програмирането и учители за основното образование.. Забранено е също така обучението по компютърна сигурност - магистърската програма в СУ ги учат как да работят с приложен софт на Cisco
20
6
 
33
 
! Отговори
Ha преди 8 години
До АнонименПрав си, за тираджии, миячи и чалгарки даже не е нужна математика.
19
4
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
В България не уважават математиката .. В другите държави във всяка една по-голяма фирма , банка , има поне един математик. В цяла България има 100 студенти по Математика.. Държавната поръчка СУ е 40 , ПУ -20 , ШУ-20
18
9
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Това е *** идея. Няма смисъл учениците да знаят сложни неща от Математиката. Учениците трябва да разбират най-основното от тази наука.
17
6
 
43
 
! Отговори
Men преди 8 години
До Не е само СМГ уч-ще!Така е пич, свиквай. За твое голямо съжаление живота не е справедлив. Равенство няма - едни са по-умни, по високи, по-силни. Някой са по ***, по-мързеливи. Кофти е ако си от вторите, но и там има изход - повече работа, упоритост и нещата стават. Ако си мислите, че децата ви ще просперитат ако след работа лочите бири вместо да работите с децата си, сори объркали сте се. Платежоспособността няма абсолютно нищо общо.
16
0
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"трябва да се изкорени тази представа, че в училище всеки *** трябва да завършва с пълно шест."Бавно и постепенно ще стане. Не може средният успех в училище да е 5.88, а на матурата да е 2.40.
15
6
 
41
 
! Отговори
Не е само СМГ уч-ще! преди 8 години
Нищо против СМГ и останалиге /П/МГ, но нека учители от тези училища се позапознаят с проблема в останалите масови училища и след това да взимат отношение и да отправят предложенията за изучаването на математиката по принцип. Защото ако в техните училища има заинтересовани деца на заинтересовани и не на последно място платежоспособни родители, които са турили яко рамо, вкл. и финансово за предподготовка за влизане и за учене след това, то с останалите хора нещата седят по друг начин.
14
1
 
41
 
! Отговори
16 преди 8 години
И задачите тази година не са по- трудни от тези, в предходни. Просто от зубрене на схеми на децата не им остава време да учат наистина с разбиране. Първо следва да се установи истинското ниво на масата, а това става не с тестове, а със задачи от различни видове, без зададени готови отговори за ограждане. След което ако ще се прави проверки годишна, тя да е винаги по този начин. Тогава ще цъфне истината, а за де види какви мерки трябва да се вземат, първо трябва да се разбере тя каква е.
13
1
 
43
 
! Отговори
... преди 8 години
... проверяват винаги домашни. Не може да се дава всеки час нов урок и дасе очаква, че нещата ще се овладеят от масата. Това само елементарен човек би си го помислил, че е възможно.
12
4
 
45
 
! Отговори
... преди 8 години
И аз смятам, че часовете по математика са достатъчни на база не на предвиденото в учебния план, защото там нещата действително не съответстват, а на база останалия брой часове по предмети. Математиката не е единствен, нито най- важен предмет, за да му се отделя най- много време. Необходимо е да се направи корекция в програмите и плановете, като в сегашната бройка часове се предвидят часове за упражнения в клас, т.к. не всичко едно дете може да си обясни само вкъщи. Както и да се дават и
11
3
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ако става на въпрос, едно дете няма как да се справя добре хем по математика, хем по български, хем по физика, химия, биология, спорт, музика и рисуване. Такива деца сигурно се раждат едно на 100 милиарда.Именно затова са въведени оценките. Един ще има 6 по математика, 4 по български, 3 по биология, друг ще има 6 по български, 6 по биология и 3 по математика. И така - трябва да се изкорени тази представа, че в училище всеки *** трябва да завършва с пълно шест.
10
9
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Само да вметна, че децата със специалните заложби по математика решават наистина трудни задачи. Задачи, каквито 95% от учителите по математика не могат да решат. Така че, моля, недейте принизява можещите деца до училищното ниво - то е потресаващо ниско.
9
3
 
47
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"Все пак не всички ще стават ядрени физици, изискванията са прекомерни за децата без заложби в математиката!"Да, именно затова имаме оценки от 3 до 6. Тези, които нямат заложби по математика и полагат усилия, ще имат 3-ка. Не може от 25 човека в един клас да няма едно дете, което да разбира математика, а в класа да има 20 шестици и 5 петици. Абсурдно е.
8
12
 
48
 
! Отговори
Ина преди 8 години
Имам петокласник и мога да кажа, че материалът от 1-4 клас не е много лек, а просто нататък нещата стават твърде сложни! Не може всеки ден да се взема нещо ново, децата нямат възможност да свикнат с материала. Детето ми се измъчи и ние покрай него. Все пак не всички ще стават ядрени физици, изискванията са прекомерни за децата без заложби в математиката!
7
0
 
37
 
! Отговори
Ti преди 8 години
часовете са достатъчни..просто трябва да има желание за учене от страна на децата,а и математиката си е точна и за някои наистина трудна наука дори и да се занимават по-сериозно с нея