Русия отказва да върне 400 самолета, които не й принадлежат

Машините са на стойност 10 милиарда долара, твърдят експерти
31 мар 2022 21:40, Петя Славова
479
Русия отказва да върне 400 самолета,  които не й принадлежат
Снимка: БГНЕС

Досега такова нещо не се е случвало - поне не в тези мащаби. Русия отказва да върне 400 самолета, които изобщо не ѝ принадлежат. Общата им стойност е 10 млрд. долара. "Това е най-голямата кражба на самолети в историята."

Надеждата да си получат обратно самолетите чезне: компаниите, предоставили на Русия пътнически самолети на лизинг, като водещите в бранша Aercap или Avolon, трябваше до понеделник да прекратят договорите си с руски авиокомпании - в резултат от западните санкции, наложени на Русия заради войната в Украйна. Мерките бяха обявени още преди месец, но руските авиокомпании така и не върнаха наетите машини, пише "Дойче Веле".

Над 400 пътнически самолета на стойност 10 милиарда долара

"Страхувам се, че ставаме свидетели на най-голямата кражба на самолети в историята на гражданското въздухоплаване", коментира професорът по мениджмънт на въздушния транспорт към сингапурския Технологичен институт Володимир Билоткач. На същото мнение е и Хенрик Хололей, генерален директор към ЕК, отговарящ за мобилността и транспорта. Според него намиращите се в Русия лизингови самолети са "били откраднати". Става въпрос за повече от 400 пътнически самолета на стойност около 10 милиарда щатски долара, по-голямата част от които очевидно ще бъдат загубени.

След налагането на западните санкции Русия спешно предприе действия, за да предотврати спирането от експлоатация на наетите машини: те просто бяха пререгистрирани в Русия, за да бъдат удължени техните сертификати за сигурност. Според международните правила обаче двойна регистрация е недопустима. В тази връзка Хололей казва, че това представлява тежко нарушение на Чикагската конвенция за международното гражданско въздухоплаване. По данни на руското правителство над половината от общо 515 наети самолети са били вписани в собствените регистри.

Повечето от тези самолети извършват вътрешни полети, въпреки че са с отнети сертификати за годност от съответните власти в Ирландия и на Бермудите. А без тези сертификати машините всъщност нямат право да летят. Използването им за международни полети, които и без това сега са силно ограничени, би довело до конфискуването им в чужбина. Затова ЕК следи много внимателно всеки пътнически самолет, напускащ Русия, и работи в тясно сътрудничество с властите в страните, в които кацат руски самолети. Руската агенция Интерфакс съобщи, че миналата седмица са били задържани 78 такива самолета в чужбина.

Кой ще плати?

Въпросът е кой ще плати щетите. Макар въпросните самолети да са застраховани, експерти смятат, че по всяка вероятност лизинговите фирми ще трябва дълги години да търсят правата си в съда, тъй като става дума за огромни суми. По оценка на рейтинговата агенция Moody's щетите от войната в Украйна ще струват на застрахователните и презастрахователните компании до 11 милиарда долара. Но дори и след време тези самолети да бъдат върнати на собствениците им, тяхната стойност ще бъде неясна, защото няма да са поддържани според предписанията и с оригинални части. А това се дължи на факта, че както поддръжката, така и доставката на оригинални компоненти от страна на Еърбъс и Боинг са включени в списъка със санкциите срещу Русия.

За самите лизингови фирми загубите са големи, но все пак поносими, тъй като по-малко от 10 процента от наличните самолети са отдадени на руски авиокомпании. "Това няма да докара тези фирми до фалит", казва директорът на Alton Aviation Consultancy Брад Дейли, който преди това е работил за ирландския лизингов гигант Aercap. Дейли обаче добавя, че това ще се отрази на бъдещите отношения с Русия, чийто пазарен потенциал коренно ще се промени.

Междувременно няколко частни руски авиопревозвачи, които са загрижени за бъдещите си бизнес отношения със Запада, сигнализираха, че искат да върнат лизинговите самолети. За това обаче те се нуждаят от разрешението на руското правителство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


479
Още по темата: самолетиРусия
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
324
4
 
17
 
! Отговори
ссс преди 2 години
Вие нали имате връзка с мозъка, на едните им блокирате активи и запори.. пък чакате насреща да ви върнат вашите активи от същите?
323
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Къде е проблема?Милиарди на Русия са в западни банки.
322
12
 
9
 
! Отговори
Един Българин преди 2 години
Комунистите винаги са грабили чуждото!
321
4
 
12
 
! Отговори
Shark преди 2 години
До 353 А за другите какво оправдание ще измислиш. Децата от Хирошима и Нагасаки кого убиха? А тези от Виетнам?? ? От Ирак????...............И от къде ли още не !!!!!!!!
320
10
 
8
 
! Отговори
О Божеееее преди 2 години
Това не е акт на сила, а жалък акт на отчаяние, от страна на един русо-фашистки режим.Жалки, по-жалки, най-жалки.... руснаци....
319
5
 
4
 
! Отговори
Shark преди 2 години
До351 Аз може да съм срабонервен, ама ти си слабоумен. Щом не можа да измислиш друго да отговориш си точно такъв! Троловете като нямате каво да кажете, защото не ви е написано предварително, започвате да обиждате, по това се познавате!!!
318
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Shark, много слабонервен си станал. Я си купи малко рубли, да ти мине.
317
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
ЩЕ СИ ГИ УДЪРЖИМ ОТ ВАЛУТНИЯ РЕЗЕРВ НА РУСИЯ, ДЕТО ГО ЗАПОРИРАХМЕ ХАХАХА!
316
6
 
11
 
! Отговори
Shark преди 2 години
До 345. Ами който плати за сринатия Алепу и за унищожената Сирия, за избитите жени и деца там. Който плати на жертвите на Хирошима и Нагасаки, Виетнам. Който плати за убитите сръбски жени и деца!!!!!!!!! Още да продължавам ли!!! Ама тогава не си слагахте знамеца и санкции нямаше. Оооо, дааа, забравих, това бяха справедливи войни и убиването на хора и сриването на градове също беше справедливо. Ай вървете на..... с двойните си стандарти!!!!
315
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Shark, гениалният Путин направи така, че Русия да е сигурно първата държава в историята, на която са удържани репарации още в началото на войната. :) Смятай колко точно е умен, започва война, а половината му пари са в западни банки.
314
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Браво на руснаците,а сега запада да купува рубли,че няма газ !
313
7
 
13
 
! Отговори
Shark преди 2 години
Елементарен въпрос - след като западът е запорирал милиарди на Русия те какво се очаква да направят? И втори елементарен въпрос - след като това е кражба от страна на Русия, запорирането на руските авоари не е ли кражба?
312
6
 
5
 
! Отговори
РУСКИ МЕЧО преди 2 години
УМРЯХ ОТ ГЛАД.....ЩЕ РЪФАМ САМОЛЕТИ
311
6
 
5
 
! Отговори
УКРАИНЦИТЕ преди 2 години
ВЗРИВИХА ПЕТРОЛНА БАЗА НА РУСКА ТЕРИТОРИЯ....МЕД МИ КАПНА НА СЪРЦЕТО
310
0
 
5
 
! Отговори
ДЪРТ КОМУНИСТ преди 2 години
НАЙ МЕ БИВА ДА БЯГАМ С ПАРИТЕ
309
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не разбирам какво точно мачка Вова, при положение, че няма какво да ги прави тези самолети. Дори на части не може да ги продаде извън Русия. Докато запорираните пари са си... Еми, пари :)
308
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Нормално. Запада конфискува имущество което не му принадлежи, съответна реципрочна мярка и от Русия. Не виждам нищо нередно.
307
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Като цяло, прогнозите на руските експерти са, че тези самолети съвсем скоро ще започнат да бъдат "канибализирани" - някои ще бъдат оставяни за части, за да летят други. Тук отделен въпрос е колко ще е и качествена поддръжката им от гледна точка на механици. Колкото до Сухой Суперджет и другите им опити за нови машини - те също много разчитат на западни части, включително двигатели. Отделно, аз не вярвам дори най-големият русофил да предпочете Сухой пред Боинг/Еърбъс.
306
1
 
2
 
! Отговори
ДДРОнег преди 2 години
До Косев___Те са проЗДИ, не са луди, че да ходят в русия, при путин :)
305
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Жертвички"Kогато сложиха санкциите за прелитане"Ще ги върнат през Китай, там санкции няма.