Младата планета Марс е била по-гореща и по-влажна

Италиански учени откриха район със седиментни скали
10 дек 2016 16:44, Елка Василева
Младата планета Марс е била по-гореща и по-влажна
Снимка: архив, Reuters

Учените в повечето случаи са съгласни, че вода някога е текла на Марс. Естеството на тези водни потоци и условията, които са ги направили възможни, обаче не са изяснени, съобщи ЮПИ.

Нови данни могат да осигурят известна яснота. Италиански учени откриха район със седиментни скали в южното полукълбо на Марс, на север от образувания вследствие на силен сблъсък кратер, известен като басейна Хелас. Това навежда на мисълта, че на младата планета Марс вода е текла за продължителен геоложки период, а не само по време на кратки епизоди, свързани със затопляне.

Досега учените смятаха, че гладките равнини северно от басейна Хелас са формирани вследствие на вулканична дейност. Астрономи от университета на Киети-Пескара обаче са на мнение, че равнините включват седиментни скали. Твърденията им са подкрепени от данни, събрани от космическите апарати "Марс експрес" и "Марс рикънисънс орбитър". Снимки на малки кратери и свидетелства за ерозия разкриха наличие на светли скални пластове.

"За да се формират подобни осеяни със седиментни скали равнини, в региона трябва да е имало водна среда преди около 3,8 милиарда години - заяви Франческо Салезе от екипа. - Важно е, че тя е просъществувала за дълъг период, от порядъка на стотици милиони години."

Новите снимки показват характерни за седиментните скали особености. Идентифицирано е също наличие на значимо количество глина.

Въпросните характеристики разкриват, че скалите не са формирани в резултат на изригване на лава, а при процеси, свързани с образуване на седиментни скали. "Това изисква районът някога да е бил горещ и влажен за относително дълго време", поясни Салезе.

Още по темата: Марс

Питащ се преди 7 години
Защо ли заглавието ми напомня за комшийката когато беше млада?! Е вярно, не се казваше Марс, а беше Мара.

рес еоод преди 7 години
като млада булка,има доста парици за лапане покрай марс

Гадорян преди 7 години
А старата Земя ще е студена и радиоактивна. Благодарско на Ръдърфорд, Айнщайн и Опенхахмер! ;)))

SA-2 преди 7 години
Всичко младо е топло и влажно !

Космонавт преди 7 години
Те докато са млади, всички планети са гореши и влажни. И много интересни !Но като позастареят се спичат и засъхват. Съвсем като остареят се напукват и всички бягат към по-млади планети.Диалектика !