1500 лв. за шофьор в градския транспорт, желаещи няма

Само за транспортни фирми в София са нужни около 3000 шофьори
24 май 2016 09:28,
103
1500 лв. за шофьор в градския транспорт, желаещи няма
Снимка: Булфото

Над 1500 лева заплата вземат професионалните шофьори у нас, но браншът изпитва сериозен дефицит на кадри, алармираха от транспортните фирми. Около 1500 лева е възнаграждението и на водачите в градския транспорт, но и там проблемът стои с пълна сила.

В същото време тираджиите, които работят зад граница, получават най-малко 3000 лв. Заради липсата на шофьори голяма част от превозвачите започват да намаляват оборотите си, защото имат камиони, но няма кой да ги кара.

Търсенето е много голямо, като според Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), само за транспортни фирми, регистрирани в София, са нужни около 3000 шофьори. За цялата страна се търсят 5000-6000 шофьори, като в тях влизат и тираджиите, и водачите на автобуси за междуградски превози и градски транспорт.

Според Столарски обаче заплатата не е водещ фактор за липсващите кадри. Една от основните причини за липсата на кадри е, че средната възраст на професионалните водачи е много висока - около 50 години.

След 10 години няма да има шофьори у нас, смята Миролюб Столарски. По думите му причината за това е, че няма подготовка и повечето от действащите водачи в момента ще са пенсионирани.

Шефът БАСАТ коментира още, че възнагражденията са доста над средното за страната като има дори лекари с по-ниски доходи. Високата първоначална инвестиция в курсове е един от факторите, влияещи на кризата с шофьорите. По данни на превозвачи сумата за обучение може да достигне до 3500 лв.

Браншът обаче е готов да осигури стипендии за желаещи да се квалифицират. Но интерес няма и в училищата да се обучават, категоричен е Столарски пред "Монитор". И допълни, че няма на кой да се плаща, защото няма къде да се учи.

В България работят около 16 хиляди транспортни компании, които имат 65 000 регистрираните камиони. 84% от превозвачите са на мнение, че недостигът на шофьори е най-големият им проблем, сочат още данни от бранша.

Близо 20% ръст в превоза на товари ще се постигне, ако се върне възможността професионални шофьори да се обучават в училище, смятат от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Според отделни фирми от бранша увеличението може да е дори 30 на сто.

Освен това фирмите в сектора са готови да внасят кадри, но процедурата е много тежка. Според превозвачите най-близките възможности за внос на шофьори са бесарабските българи. След протести преди месец се водеха преговори за облекчаване на процедурата, но все още няма конкретни действия по опростяване на правилата.

С проблема "липсващи кадри" се зае преди време и социалното министерство, като пое ангажимент да стартира обучение на шофьори за камиони и автобуси. Очаква се квалификацията да започне от 2017 г., като средства за нея ще се отпускат от бюджета на социалното министерство по Националния план за действия по заетостта. Курсисти ще могат да се обучават за професионални водачи за вътрешни и международни превози както на пътници, така и на товари.

Условието към желаещите да се включат в курса е да имат завършено средно училище и книжка за любители шофьори. Единствената особеност е, че след обучението не може директно да се получи свидетелство за управление, заради което трябва да се полага допълнително изпит за книжка. Но към момента все още няма конкретни дейности в тази посока, информират от бранша. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
76
0
 
4
 
! Отговори
Онази преди 6 години
А защо не попитате по колко часа на ден карат и как им се дават заплатите. Съпругът ми работи като шофьор на автобус от 3 месеца не е вземал пари. Как се живее с една заплата?
75
0
 
5
 
! Отговори
Кирил преди 6 години
Карал съм ИФА с ремарке, после автобус Чавдар 11М4, после Шкода Европа, после Скания зърновоз - общо стаж 25 години. На 48 години съм и не мога да намеря работа вече 8 месеца. Няма и за 500 лева. Умряла държава е това, пишат се само лъжи. Извън София и с 500 лева хората са щастливи, защото често ги няма и тях.
74
1
 
8
 
! Отговори
Партиен член преди 6 години
Шофьори има но не и за тези пари.И парите в градския са 1150-1300лв.чисто.Тия в градския поне са 2ра категория и ги осигуряват на брутната заплата.При международните превози осигуровките са на мин.заплата 460лв.Защото според такива като Столарски командировките и те се смятали за доходи.Но при пенсиониране си 3та категория и мин.пенсия.Командировките са между 25-35 ?.В туризма се работи по12-15ч. За това няма скоро да има шофьори.
73
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Драги колеги защо забравяте КАТЕГОРИЯТА НЕ МОЖЕ ДА КАРАМ ЕДНО ГРОБИЩЕ НАРОД, ПОЛИЦАЯ ДЕТ НИЩО ОБЩО ВЗЕТО НЕ ПРАВИ Е ПЪРВА КАТЕГОРИЯ А НИЕ ВТОРА ЗАЩО... ДАЙТЕ ГЛАСНОСТ... НИЕ НА 65 С ПАМПЕРСИ ЛИ ДА КАРАМЕ, АКО ИЗОБЩО ДОЖИВЕЕМ.
72
0
 
21
 
! Отговори
Петров преди 6 години
Аз работя като водач в градски транспорт вече 30 години . Заплатата в момента ми е 804 лева щат , класове и храна... Кой млад човек според вас ще дойде да кара в градски условия по 8-9 часа на ден , при това с 15 минутна почивка за цялата смяна ? Имам приятели които работят същата професия в Англия и Германия , там обаче те работят по европейските директиви , които ясно гласят , че на всеки 4:30 ч. Водача трябва да почива минимум 45 мин до 2 часа ! Също там водачите работят на 35 ч. седмично.
71
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Кажете на този столарски да не лъже какви сатия измислени цифри 1500лв да 1100лв се зимат но режат от заплатите аз карам автобус от 21 годишен сега съм на 35г да неговорим .че се излиза извън работното време и никои него спазва това . Да не говоря че в софия 90 % не се дава заплата са мо командировка 30 евро еми обяснете ми аз съм с 4 езика и др документи и един барман зима колкото мен а нищо неправи а аз отговарям за 70 човека на ден политиката вие грешна затова нямате шофиори .
70
0
 
16
 
! Отговори
Мандрата преди 7 години
Ездачи много магарета липсват
69
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Искам да питам до каква възраст се работи в градския транспорт търсят шофьори и не казват до каква възраст да е този шофьор
68
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Аз съм професионален шофьор но не мога да си намеря подобна рабата.
67
0
 
22
 
! Отговори
Петров преди 7 години
Заплатите на водачите в градския транспорт са 804 лева щат + извънреден труд и класове ... Не знам къде ги видяха тия 1500 заплата ?
66
0
 
28
 
! Отговори
Георги преди 7 години
Правете разлика между брутна и чиста заплата !!! Ако някой от Директорите е посочил заплата 1500 - то това е брутна и то висока . Чистата сума варира между 950 и 1200 лева . Проверявайте фактите преди да ги публикувате!
65
1
 
28
 
! Отговори
Васил Породински преди 7 години
Заплатата трябва да е 2 000лв. ,а не 1 500лв. ! И регламентирано работно време,без да ги карат да работят извънредно !
64
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен Мечтай,такива заплати в Европа отдавна няма за шофьори.
63
1
 
15
 
! Отговори
Darvenica преди 7 години
Da probvat v Faculteto - tam ima mnogo kandidati ...
62
0
 
6
 
! Отговори
Inter преди 7 години
Profi ne vliza tuk....vesti da geda...I pod 5 000 euro...:-)
61
5
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Мой приятел е водач на камион в Германия и по- точно във Франкфурт. Заплатата му е 4000евра на месец при положение, че му е осигурена храната за всеки курс и общежитие в Германия, когато се прибере от пътуване. Ремонтите на камиона се извършват САМО от специализирани за целта бази, разположени във всяка страна. За три години се върна със спестени 100 000евра. Въпроси?!
60
4
 
38
 
! Отговори
Не карам ТИР, НО : преди 7 години
Който си мисли, че 1500 са мн е мн зле. 1500 са екзистенс минимумът, с който човек може да живее що годе прилично. Сам, млад човек - квартира- 500 , консумативи-200, гориво - поне 200 и то ако не караш много. И останаха едни 16,66 лв/ден да имаш да си харчиш. В тях и храната влиза.. Я сега си помислете, много ли са 1500 да го търкаляш тоя огромния габарит, да спиш като пес в кабината.. Че то аз от Сф до Варна с колата като тръгна се изморявам, пък си представям с 15 тона камион кво ще е . .
59
57
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Народа става неграмотен и некадърен. 1500лв. изобщо не са малко, отделно и новите камиони са хубави. По-скоро липсват работни и кадърни младежи. Предпочита да взема по 2лв. от баба си и да дреме на кафето от колкото да се хване и да работи за 30-40лв. Аз съм учил 5год висше, нашите са дали една камара пари и не вземам 1500лв заплата и пак ми стигат парите. Един камионджия цял ден върти геврека и образование не му се търси, само трябва да е внимателен
58
10
 
49
 
! Отговори
Факт преди 7 години
Нямало желаещи. Ами как да има за тези мижави заплати. 1500 лева са нищо, а и не вярвам да плащат толкова. По-вероятнто е заплатите да са около 700-800 лева. Колко трябва да са заплатите - да видят по колко плащат в ЕС и да плащат по толкова. Желаещи ще има.
57
10
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
За миенето на чинии за 1800 евра просто не вярвам. Миялната машина се справя чудесно и даже с по-малък разход на вода. А дори да ги вземеш, колко данъци плащаш? Колко е квартирата? Ако отидеш на заведение колко пари ще оставиш?