Новите лампи в "Ечемишка" – пак смъртоносни

Лампите са LED и много силно заслепяват водачите
2 мар 2017 10:52,
34
Новите лампи в "Ечемишка" – пак смъртоносни
Снимка: БТВ, архив

Новите лампи, монтирани при спешния ремонт в тунел "Ечемишка", заслепяват шофьорите, алармира "Труд". В момента движението е двупосочно в лявата тръба в посока към Ботевград, тъй като дясната продължава да е в ремонт. 

Че новото осветление е опасно смята и четирикратния шампион на България по автомобилизъм Крум Дончев, който бе и експерт към транспортната комисия в 43-тото народно събрание. Той потвърди, че LED осветлението създава опасност от злополуки.

На 5 февруари в "Ечемишка" падна лампа и уби 64-годишна жена в автомобил. Лявата тръба бе затворена напълно и работници изрязаха изцяло старата осветителна система. Монтирани бяха LED лампи, купени миналата година с обществена поръчка за ремонта на дясната тръба.

На 13 февруари лявата тръба към Ботевград бе открита с новото осветление от служебния премиер Огнян Герджиков. Ремонтът струваше 390 000 лв. и стана повод за размяна на предизборни реплики, като например: "Преместихте лампите от единия тунел в другия" (Бойко Борисов).

Но проблем се оказаха самите лампи. Когато човешкото око преминава през зони с различна степен на осветление, то се нуждае от няколко секунди за адаптация. Новите LED лампи в "Ечемишка" светят с т.нар. студена светлина, към която трябва да се настрои зеницата.

"Ако се минава денем и е слънчево, адаптацията става бързо. Но вечер или при облачност, когато извън тунела окото е настроено на мека светлина, се удължава времето за реакция на острата светлина. Говорим за около 3 до 4 секунди за адаптация на очите на влизане и на излизане", обясни Крум Дончев.

Разрешената скорост в двупосочната тръба е 70 км/ч. Ако шофьорът кара с 50 км/ч, за 1 секунда колата изминава 14 метра, а при 90 км/ч – 25 метра. Това означава, че за 3 секунди, през които автомобилът става неуправляем, той ще измине от 42 до 75 метра.

"Представете си, че пред автомобила има препятствие или катастрофа, за което водачът трябва да реагира възможно най-бързо. За тези 3 секунди той ще е заслепен и няма да задейства спирачките. Неслучайно в тунелите често стават верижни катастрофи. Участниците в тях после казват, че не са виждали нищо пред себе си, а само са чували шум от ударите на един автомобил в друг", каза още Дончев.

"Възможно е да се получи фиксиране на водача в лампата, което още да затрудни реакциите му", обясни Крум Дончев. Той посочи, че са опасни и светлините в другите два тунела – "Витиня" и "Топли дол", където лампите от два реда преминават в един.

"В този случай се изкривяват възприятията – имате усещане, че от един коридор влизате в два", обясни експертът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още по темата: лампиLEDЕчемишка
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
3
 
10
 
! Отговори
Неда преди 7 години
Стига глупотевини. Минавам по 4-5 пъти седмично през тунелите. Никакво заслепяване няма. Просто се случва нормалното, когато преминавате от светло към по-тъмно. Адаптацията трае части от секундата.
27
6
 
2
 
! Отговори
ники преди 7 години
Осветлението е добро, но трябва да е жълта светлина, не бяла, която наистина ужасно заслепява.
26
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
БСП партията на мафията и мутрите ще видите каво ви чака като се оплаквате!
25
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Герджиков,нали си принципен. сменяй отново!
24
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Дойде ли БСП на власт почват строителните гафове.
23
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Да, близките на мутрата ходят на оскарите.
22
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
НЕ РАЗБРАХТЕ ЛИ ВЕЧЕ ЧЕ В ДЪРЖАВАТА НА МУТРАТА ОТ ГРОБ САМО ТОВА НИ ЧАКА СИГУРЕН И МИЗЕРЕН ЖИВОТ БЕЗ ПРАВО НА МРЪНКАНЕ. КОЛКОТО ЗАРАБОТИМ ТОЛКОВА ЩЕ ХАРЧИМ, ОСВЕН АКО НЕ СИ БЛИЗЪК НА БОКО.
21
4
 
8
 
! Отговори
ponti преди 7 години
Предлагам с цел тотална безопастност и екология, колите да преминават през тунелите с изключен двигател и с бутане! А който не носи слънчеви очила в тунела (даже на задната седалка) моментално сваляне на табелите, 1000лв глоба и 3 до 5г. затвор...при първоначален строг режим. Книжката се отнема завинаги, разбира се! трябва да се борим свойната на пътя... тъй де! Даже да победим в нея!
20
4
 
7
 
! Отговори
sinbad0 преди 7 години
Не е глупост, със съпругата ми минавахме първият ден след монтажа им и моята реплика беше, че тези лампи имат толкова силни широкоъгълни диоди,че направо ме заслепяваха. Това беше 11:00ч. на обед....
19
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Не мисля, че 3 секунди шофьорът нищо не вижда. Според мен става дума за по-малко от секунда или изобщо няма такова "невиждане", ако тунела е добре осветен. Ако шофьора кара като изоглавен и вместо с 50-70 км/час, влети с 150-200 км/час, всичко може да се случи, каквито и лампи да сложат. За 3 секунди при 70 км/час, се минават 58 метра, а за 1 секунда 19 метра. Даже и при 30 км/час за 3 секунди се минават 25 метра, т.е. нещо из основи не е наред в това твърдение, че не вижда нищо.
18
4
 
8
 
! Отговори
Само преди 7 години
в *** не разбраха - през деня дръжте лампите включени, нощем оставяйте само 30% от тях включени и всичко ще е наред. Няма проблеми с очите, няма адаптация. Само в Бантустан нощем всичко свети в тунелите на 100%, а денем не свети. Няма такава държава. Били сме най-умните. Понеже пътувам из цяла Европа - толкова ***, като нас са само руснаците.
17
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Боко нали се изпляска, че това никакъв ремонт не било, защото лампите били взети от другия тунел.Сега като не ви харесват се обърнете към него.
16
2
 
10
 
! Отговори
Минавала преди 7 години
Минах през тунела нощем след поставянето на лед осветлението. По-добро от това осветление никога не е имало. Имам жесток спомен от този тунел преди около година. Влизам в слънчево време и пълен мрак, дупка, нищо Намалявам скоростта и излизам невредима като по чудо. От 112 ми отговорят, че в този тунел често имат проблеми с осветлението. Всичките тези изчисления защо никой не ги направи преди, когато слънцето те заслепява, а трябва да преминеш през целия тунел в пълен мрак ??
15
2
 
12
 
! Отговори
Мирослав преди 7 години
Нещата трябва да се правят от хора които разбират от това, независимо какво е то! Не случайно има толкова различни професии! Не може един депутат юрист да каже какви лампи да се сложат в тунел например. Трябва си специалист с опит който знае какво, как и защо трябва да се сложи и как ще струва най-малко на държавата!!! Докато няма граждански контрол от наша страна на тея лешояди, ще ни кълват и изяждат още 1000 години...
14
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Е, то важното беше едни пари да се усвоят....
13
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Щото самите шофьори от насрещното никога не го правят. Било то с фаровете самоделки, крушките за дълги светлини или заради манталитета.Най-добре спираме пред тунела, гасим двигателя и освобождаваме от скорост, булката запретва ръкави и отзад ... да бута.А след тунела може да открият обширен паркинг с кафе и място за почивка. На булките де.
12
10
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Не вярвайте на измислиците на в-к Труд. Това е дезинформация, целяща объркване в предизборна обстановка. Такива песни сме ги слушали.
11
10
 
11
 
! Отговори
изнервен преди 7 години
Айде сега Герджика да извика тези, дето ги хвалеше и награждаваше и да върнат наградите. А шефа на пътното няма ли да го сменим ПАК след този гаф?
10
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
минвах от там, наистина заслепяват. Отделно са с бяла светлина, която не е подходяща при мъгливи условия. Лампите трябва да са в жълтия спектър
9
8
 
14
 
! Отговори
niki преди 7 години
българска работа- навсякъде и във всичко! ПИПНЕ ЛИ БЪЛГАРИН - БЕЗ КОМЕНТАР!!!