По-внимателно с извънземните

Учени наричат изпращането на твърде много послания в Космоса "вселенски спам"
9 мар 2010 19:45,
По-внимателно с извънземните
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

През 2008 година НАСА изпрати във Вселената песента на Бийтълс Across the Universe като послание към евентуален извънземен разум. „Много добре, НАСА. Поздрави на извънземните от мен“, зарадва се тогава Пол Макартни.

Въпреки добрите намерения на подобна идея някои учени критикуват многобройните послания, реещи се из Космоса, като вселенски спам, пише Die Welt.

Има и несъгласни с това тесен кръг да определя посланията, които трябва да говорят за всички земляни.

Трети пък предупреждават, че с объркващи съобщения може да привлечем върху себе си вниманието на евентуално враждебно настроени цивилизации.

„Голяма част от нещата са подбрани с чувство за отговорност, но за някои, които се изпращат, се питам: какво е това“, обяснява Алберт Харисън, професор по социална психология в Калифорнийския университет.

Има снимки на звезди, рекламни клипове на чипс, любовни писма до рокпевци. Който привлича по този начин вниманието върху себе си, трябва много да внимава какъв образ си изгражда.

„Може да ни приемат като заплаха. Ние не знаем как се интерпретират тези послания и докато научим, може да минат много години“, предупреждава Харисън.

Желанието на хората да осъществят контакт с извънземни цивилизации е старо. На изпратените през 1972 и 1973 година американски изследователски сателити Pioneer 10 и 11 са качени таблици със схеми на голи хора и символи, които трябва да покажат мястото на Земята и Слънцето.

Voyager 1 и 2, изстреляни през 1977 година, носят записи със звуци и картини от Земята.

Все пак ще изминат 40 хиляди години, докато Voyager 1, първи от четирите носители на посланията, изобщо се доближи до някоя звезда. Никой не знае дали там ще има интелигентни същества, които да  вземат капсулата на времето и дали човечеството изобщо ще доживее да получи отговор.

По-бързо може да протече комуникацията с извънземните чрез електромагнитния спектър. От 50 години изследователи дебнат сред звуковете на Вселената за сигнали, които може да са свързани с друга цивилизация.

Въпреки това досега не е направено много. Затова програмата „Търсене на извънземен разум“ (SETI) работи все по-активно. Телевизионни и радиопредаватели излъчват разсеяни сигнали в йоносферата. Радиоастрономически предаватели излъчват сигнали към небесни тела извън Слънчевата система.

През 1974 година беше изпратено съобщение към отдалечената на 25 хиляди светлинни години звезда M13. През 1999-а и 2003-та във Вселената бяха излъчени два Cosmic Calls.

През 2006-а германско-френският културен канал ARTE изпрати послание до звездата Errai, която е отдалечена на 45 светлинни години.

Някои послания са сериозни, философски, интелигентни или просто закачки. „Моля, пратете пари“, моли някоя си „Маура, планета Земя“.

За астрофизика Малкълм Фридлунг от Европейската агенция за космически изследвания активното търсене на извънземни е губене на време. В крайна сметка до момента няма и намек за извънземен живот. Но не е сигурно.

„Когато изобщо не знаем какво има там, в Космоса, би трябвало да сме внимателни“.

Британският изследовател Стивън Хокинг също предупреждава за възможна враждебна, технически превъзхождаща ни цивилизация.

Британското научно списание Nature пише през 2006 година: „Не може да се изхожда от това, че извънземните цивилизации са непременно добронамерени, а дори и контактът с добронамерена цивилизация би имал много сериозно отражение върху хората на Земята“.

Борис преди 14 години
А аз пък ти обяснявам, че НЕ ЗНАЕМ дали около Алфа Кентавър няма подобна планета. Глиезе 581 е с 50% по-голяма от Земята, но е открита по-лесно, защото обикаля около малка звезда, и то на 1/14 разстояние, спрямо това, на което се намира Земята от Слънцето. А Алфа Кентавър е доста по-голяма звезда, и оптималното разстояние за планета, на която да има течна вода - е по-голямо. Съответно - планета с такъв размер много по-трудно ще бъде открита. Но ти предпочиташ да пишеш, не да четеш.

Sasho преди 14 години
Някой търкеше сондиbioevibul/products.aspx?vidid=71

люляк преди 14 години
наи близкия хабитат е на 20 св години ..не говоря за звезда преди да трагнееш да хулиш помисли защо го правиш второ глиезе 581 на разтояние 20 св години и е то4но такава планета и такива тепърва ще се откриват ! 3то ти явно знаеш по добре от у4ените с колко се движи като ти гледам компетенцията за другите неща :)а пък ние ще имаме технологиите за скорост въпроса е откаде ще вземеш енергията ..няма такъв неиз4ерпаем изто4ник освен може би антиматерията ..тук на помощ идва анодния ускорител ..

Борис преди 14 години
Най-близката звезда до нас е Алфа Кентавър, на около 4.3 св/год. Но засега астрономите могат да откриват сравнително големи планети, докато тези с размери колкото Земята все още са недоловими. Така че не знаем дали на най-близката до нас звезда има подходящи планети за живот. Другото в което грешиш е, че няма понятие като "1-ва светлинна скорост". Пък и числото 330 000 не пасва на нищо. Може би си искал да напишеш 330 000 км/сек, но светлината всъщност не се движи с толкова. :)

Ще видят те скептиците, като доближи Вояджър до най-близката звезда след 40-хиляди години. Няма начин да не поканят тогава Валя Балканска на турне.

люляк до 89 преди 14 години
доста си ограни4ен/ние сме само прашинка даже и само в нашата галактика/наи близкия хабитат е глиезе 581 ! на 20 св години/има данни 4е в рамкиите на около 50 свтлини години около нас има около 30 иденти4ни на нашия свят/от тях даже и само 20 % да са подобни/то това зна4и 6 подобни свята никои не казва 4е животните са същите разбира се/но за да стигнем там ни трябва поне 1ва светлина скорост 330 000/и за 20 години стигаме глиезе 581/тря ни двигателя и енергията може би на основа на фотоните :)

fenomen преди 14 години
Лично Президента на Република България - Георги Първанов е пратил запис от разговора си със Симеон Дянков, за да видим отношението и на извънземните :)))

Мислител преди 14 години
Не възможно е да има друга Земя,с характеристиката на нашата Земя,следователно също така е невъзможно да има човечество с нанашата характеристика.Има разум ,не е извънземен а е извънчовешки,който се намира в друго измерение.

gandoni преди 14 години
Снощи една летяща чиния едва не се разби в главата ми , само дето не можах да разбера от къде доиде , от жена ми или от тъщата да им еб.. мамичката извънземна...

Х( преди 14 години
Съжелявам за офтопика ... Ти сигурно преди си викал ууууу и на БСП, ДПС, НДСВ, СДС ... изобщо тебе който и да те управлява ти ще си викаш ууу щото си "хейтър" ... пич поне не пълни коментарите с безмислените си коментари ... и без друго е пренаселено ... 1.Не си интелигентен 2.Не разбираш от политика 3.Нито едно от двете ... просто изчезни!

Пример: Замислете се като сме стъпили в Америка сме им занесли всевъзможни болести ... ами ако се срещнем и си разменим нелечими вируси които да заличат видовете ни ахахахах Или просто да са по-напреднали от нас и да дойдат да ни "фармят" за храна или работна сила за някоя минна колония на Алфа Кентавър ...

Звездоброец преди 14 години
Докато не постигнем 1ва светлинна скорост, извънземните няма да влязат в контакт с нас, защото още сме в примитивен стадии на развитие. Не сте ли гледали Стар Трек?! хахах :Д Те ни наблюдават от време на време и чакат да вдигнем level ... ама има още да си почакат.

аз преди 14 години
ами ако те стигнат то нас, а не ние до тях то следва, че те са по-напред с корабостроенето поне (физика, химия, електроника, асторномия, медицина).

4(*i*)vek преди 14 години
Vsichko ni e nared!Vreme e da obarnem vnimanie i na kolegite ot Kosmosa,che vij ni se razsardili neshto.

Просветителя преди 14 години
Хора бдете ! След като така нареченета "опасност от тероризъм" вече започна да се изтърква. След като се доказа, че най-големите "терористични атаки" всъщност са си дело на службите.Според планът на илюминати за Нов Световен Ред следващата "опасност", от която ще трябва да ни пазят е тази от извънземно нашествие ! Ние заради псевдотероризма се отказахме от половината си граждански и човешки права, а представете си какво ще бъде, когато ни внушат, че сме застрашени от нападение на извънземни !?

Ууууууууу на ГЕРБ преди 14 години
Извънземните да внимават, че ако не слушат, ще им изпратимБатман Борисов да ги управлява и тогава - майка им жална.И току виж, като го няма ББ - България ще тръгне да се оправя!!!

Kaligula преди 14 години
Не само те, ами и ние гледаме тяхната телевизия, и въобще телевизията си е тяхно а не наше откритие както и всички други напреднали технологий! Религийте и еволюционната теория, комунизма и фашизма, демокрацията, политиката и другите неща и те са тяхна работа! Че има извънземни е вече смешно да се замисляме но май нещата са вече като при Диоген дето ходел с фенера и търсел да намери човек! Дали има все още Земни това е въпроса!?

ае теа бавни ли са. "Извънземните" отдавна гледат телевизия от земята и са си дали сметка, че ние сме враждебната страна. Аз ако бях извънземен щях да си плюя на петите и да бегам колко ми крака държат. Къв контакт кви пет лева. "Човек" е вече обидно да го ***.

Рубик до 73 преди 14 години
Астероидът хич даже не лети с галактически скорости - да не е по-нанадолнище, че да ускорява ... Отделен е въпросът, че фотоните, които са в светлината, се движат със скоростта на светлината (каква изненада), но нямат въобще маса ... Както казва Володя Стоянов - Виктор Калев: '' въпросът е кое лети - времето или светлината?'' :D

муспи преди 14 години
Всички дето не вярвате в Бога, обърнете внимание че има много хора които не виждат разлика чежду враждебна цивилизация и нашата.