Луди ли са норвежците, или просто така им отърва

Готова ли е страната за забрана на бензиновите и дизеловите коли
16 авг 2016 20:36, Бойчо Попов
33
Луди ли са норвежците, или просто така им отърва
снимка: Ройтерс

В битката срещу климатичните промени Норвегия посяга към драстични мерки. Правителството възнамерява да вкара за гласуване в парламента пълна забрана на регистрации на нови бензинови и дизелови автомобили след 2025 г. С това трябва значително да бъдат намалени емисиите вредни газове. Това представлява и много важен елемент от Националния план за транспорта, който в момента е предмет на разгорещени спорове в страната. Транспортният сектор е отговорен за една трета от емисиите на въглероден диоксид в Норвегия, предава DPA.

И други видове транспорт се предвижда да бъдат обърнати наопаки. След 2030 г. всички нови кораби и фериботи трябва да бъдат беземисионни, а във въздушния транспорт и при транспорта с камиони трябва да бъдат ползвани само биогорива.  

Страната с малко над 5 млн. жители вече е лидер по отношение на електрическата мобилност. В нито една друга държава в Европа няма толкова много електрически автомобили на глава от населението. Вече 15% от всички новорегистрирани коли се движат с помощта на електричество. А този дял се покачва.

Норвегия, която забогатя преди всичко заради своите петролни и газови залежи, генерира почти 100% от своето електричество от незамърсяващи околната среда източници – вода и вятър. Придобиването на електрически автомобил се подпомага значително от властите – с данъчни облекчения и отпадане на различни такси. 

Държавата обаче загуби от това данъчни постъпления за 2,3 млрд. крони (243 млн. евро) и сега обмисля дали да продължи с тази политика, или моделите на Tesla, VW и Nissan са достатъчно атрактивни и без тези стимули?

Главният проблем на задвижваните с ток коли са батериите. С един Nissan Leaf за около 200 000 норвежки крони (21 000 евро) може да се изминат около 200 километра с едно зареждане, а Tesla Model S за 900 000 крони трябва да се зареди след 500 километра. А станциите за зареждане дори и в Норвегия са кът. 

Луизе Брунборг-Нес има лош опит с такива коли. 38-годишната норвежка си е купила преди няколко месеца употребяван електрически автомобил и почти веднага е закъсала с него. „Бях напълно отчаяна“, разказва майката на три деца. С много мъка успяла да стигне до станция за зареждане.

От тогава тя е развила "rekkevideangst" – тревожност за разстоянията. Сега тя ползва своята електрическа кола почти само за пазаруване и ако децата трябва да бъдат закарани на тренировка по футбол. По-дългите пътувания семейството предприема с втората си кола - дизел.

„Аз не мисля, че електрическите автомобили са бъдещето", казва продавачът на автомобили Ханс-Петер Клевен. Специалистът по марката Volvo смята, че хибридните автомобили и превозните средства, ползващи водородни клетки, ще се наложат в дългосрочен план. „Просто е – собствениците на електрически коли трябва да планират твърде много. Това просто не е практично".

И Нилс Сьодал от автомобилния клуб NAF предупреждава, че преди Норвегия да забрани колите с двигатели с вътрешно горене, трябва да се случат много неща. „Трябва да бъдат построени още повече зарядни станции, особено за водородните превозни средства". Защото такива почти няма. В допълнение и батериите на електрическите коли трябва да станат по-добри и да позволяват изминаването на по-дълги разстояния. „Но все пак и тези неща се случват“, казва Сьодал. 

И наистина - батериите стават все по-мощни. Nissan обяви през есента, че следващото поколение на Leaf ще има пробег от 500 километра.

Важна предпоставка за успеха на прехода към щадящите околната среда превозни средства е запазването на данъчните предимства за собствениците на такива коли. Хората просто трябва да приемат, че държавата ще загуби част от приходите си, казва Сьодал.

И в националния транспортен план се препоръчва колите с малки или никакви емисии да бъдат данъчно стимулирани. Но правителството, което се състои от либерали и консерватори, вече планира да се откаже от това. „Четирите несоциалистически партии са единни, че данъчните предимства за коли с нулеви емисии трябва поетапно да бъдат намалявани след 2017 г.“, казва Николай Астръп, ръководител на транспортната комисия в парламента.

Засега се планира данъкът за автомобили да важи отново и за електрическите коли след 2018 г., а освобождаването от ДДС да бъде заменено с еднократна субсидия. Свободното придвижване по бус лентите вече е ограничено в някои градове. А дали собствениците на електрическите коли ще могат да продължат да паркират безплатно, ще трябва да решава всяка община. През пролетта на следващата година планът трябва да бъде вкаран за гласуване в парламента.

Още подобни новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


33
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Да забраняват, китайците бълват с пълна сила, тъй, че ще компенсират многократно Норвегия.
24
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Доста глупави намерения, или с други думи политиците за пореден път се опитват да прецакат хората ( имайки в предвид пълната измислица за глобалното затопляне и човешкият фактор в него). Всъщност на политиците трябва да се забрани да използват научни и ненаучни теории за агитация. Утре ще вмъкнат в предизборната си програма усвояването на енергия от черни дупки - пак ли ще повярвате?
23
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Класика- тъпичкото,но загрижено за последните модни тенденции еко хъни ходи до супермаркета с ел количката си иначе за всичко по-далеч ползват дизелов джип..
22
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ако повечето коли примерно през 2025 г. са електрически, по-добре да почват да строят атомни електроцентрали. Ще трябват доста от тях. И после какво правим с отработеното гориво? В бетонни блокове под земята? Звучи доста по-страшно от бензинов/дизелов мотор.
21
1
 
1
 
! Отговори
Наблюдател преди 7 години
Дори за Норвегия която е най-богата в Европа от към водни ресурси, съответно ток от ВЕЦ-ове минаване само на ел. возила е проблем. Всичко опира да акумулаторите, цени/капацитет за които трябва технологичен пробив за да могат да се наложат изобщо. В момента цена на 1 "Тесла" варира около 100 бона. Cъответно неможе да е конкурентноспособна на возила с вътрешно горене. При водородните клетки проблемите пък са от друго естество...
20
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Електрическите коли са хубаво ама има една дребна подробност че в момента сумарно мощностите за производство на електроенергия са доста по малко от мощностите инсталирани като двигатели в колите. Така че ако света ще минава на електроколи то с колата трябва и продават по един ветрогенератор
19
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 21 40 % от петрола е за транспорт Нали се сещаш какво значи за разни бананови икономики като Саудитска Арабия и Русия
18
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До азпонеже петрола се ползва само в автомобилите нали :)
17
1
 
2
 
! Отговори
Morqk i polovina преди 7 години
Zhalko samo, che shte padne tyrseneto, a syotvetno i tsenata na petrola!
16
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Спокойно никой не ви кара да карате електрически автомобили,нали ние трябва да им изкупим дизеловите и бензиновите коли първо няма да си правят там *** от коли, а и гориво ще ни продадат ,така че няма нищо страшно втора употреба коли ще има и гориво също.
15
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Хората си искат чистота и си мислят за нея, България има много проблеми да решава за да стигне до това хората да мислят за чистотата, няма как да ги разберем при условие че доста сме изостанали спрямо тях.Дори храната тук не е от хранителни продукти а химия ,няма как да мислим за въздуха при условие, че поглъщаме химия с храната.А те отдавна са си пазара на екологичната храна .А за здравеопазването да не говорим.Там са стигнали до превантивно здравеопазване, а при нас и болните ги отлагат.
14
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Урок от 5 клас- енергията не се губи, само преминава от една форма в друга.Понякога и магарета влизат в конюшнята, но това не ги прави коне.
13
1
 
3
 
! Отговори
ODESSA преди 7 години
Хей Чарли там където живея като се огледам на 360 градуса виждам поне 200 ветрогенератора по 60 метра със по 20 метрови пропелери. Нордфрийзланд. За сечене на дърва край пътя римляните околу тебе. Проблема е във съхранението на произведената енергия.
12
3
 
5
 
! Отговори
До 13 преди 7 години
Да, бъдещето е на твърдото гориво. Като закъсаш слизаш сечеш един кубик, палиш и продължаваш.
11
9
 
7
 
! Отговори
ODESSA преди 7 години
Електрическите коли нямат никакво бъдеще. Цялата истина е във водородните клетки. Начини да произведеш електричество много. Начини да го съхраниш малко. Единият е разграждане на вода до водород и кислород.
10
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Е да ама в момента ако имаш електровозило в Норвегия зареждаш на аванта. Лесно им е на Норвежците - реки бол енергия на аванта също.
9
10
 
10
 
! Отговори
пена преди 7 години
Не бях и очаквал различни коментари от българтските ***. На тях им е толкова празен живота, че мислят притежаването на дърт голф за върховно постижение....
8
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"В България ако бъдат открити природни ресурси, ще бъдат продадени в полза на единици наречени олигарси"В България има природни ресурси, проблемът е, че еничарите веднага ги подаряват на западни компании на концесия срещу дебел процент и жълти стотинки за държавата.
7
6
 
20
 
! Отговори
Zohan преди 7 години
Голямо лицемерие е това. Ако нямаха петрол щяха да видят как живеят рибарите.
6
9
 
12
 
! Отговори
Питам преди 7 години
Кристо да им опакова държавата ,така че чистия въздух да си стои само при тях и да не идва мръсен въздух от другаде.И като си помисля че е и студено , горките акумулатори.В интерес на истината Скандинавските страни построиха социализма на базата на капиталистически производствени отношения.А братска Русия от феодализъм реши да прескочи капитализма и направо в социализма и бедността е налице.