Европейски вериги замразяват цените на основни храни

Клиентите се запасяват, войната в Украйна повишава риска от недостиг
5 май 2022 16:52, Анисия Иванова
42
Европейски вериги замразяват цените на основни храни
Снимка: БГНЕС

Купувачите плащат повече за всякакви продукти - от кафе до кетчуп, и някои търговски вериги започнаха да намаляват или ограничават цените на стотици продукти, тъй като се борят за клиенти и се подготвят за преговори с големите производители на пакетирани храни, пише Reuters.

Евростат съобщи, че инфлацията в еврозоната при хранителните продукти, алкохола и тютюневите изделия се е повишила с 6,4 % през април спрямо миналата година в сравнение с 5% през март, тъй като нарастващите разходи за живот в Европа надхвърлят скъпата енергия.

Във вторник ръководителят на Leclerc, най-голямата френска търговска верига по пазарен дял, заяви, че ще определи 120-те артикула, които потребителите купуват най-много, включително тоалетна хартия, сапун, ориз и макаронени изделия, и ще създаде "щит", чрез който Leclerc ще гарантира цената на тези артикули от 4 май до юли.

Увеличението на цените е между 6 и 20 %. Макаронените изделия, например, са поскъпнали с 20%, както и някои марки кафе и шоколад, заяви създателят на веригата в интервю за френската радиостанция franceinfo.

Тъй като почти всеки човек става по-внимателен по отношение на това колко харчи, супермаркетите, чиито маржове са ниски, се стремят да не загубят клиенти в полза на конкуренцията.

Миналата седмица главният изпълнителен директор на британската група супермаркети Sainsbury's заяви пред репортери, че купувачите "следят всяка стотинка".

Анализ на разнообразна кошница от стоки, изготвен за Reuters от фирмата за данни Nielsen, показва, че цените на продукти, сред които бира, бутилирана вода и кетчуп, се повишават рязко, като в много случаи продължават да нарастват значително спрямо миналата година.

Средно европейските купувачи плащат с около 2 евро повече за шест основни хранителни продукта, което е с 8% повече от миналата година. През четирите седмици до 26 март търговските вериги са поискали средно 8,6% повече за разтворимото кафе, а цената на бебешкото мляко се е повишила с над 21%.

Въпреки че Leclerc обеща да замрази някои цени, в цяла Европа магазините се стремят да ограничат въздействието на инфлацията върху най-необходимите стоки.

Говорител на европейската асоциация за търговия на дребно и едро EuroCommerce, в която членуват над 95 компании, сред които Carrefour, Lidl и Marks & Spencer, заяви, че всички те разглеждат възможността за ограничаване и намаляване на цените под някаква форма, въпреки че това ще зависи от производствените разходи и маржовете на доставчиците.

Във Великобритания нарастващите цени са довели до най-голямото свиване на доходите на домакинствата поне от 50-те години на миналия век, тъй като инфлацията на цените на хранителните стоки е достигнала 5,2 % през четирите седмици до 20 март, което е най-високото ниво от април 2012 г. насам, сочат данни на индустрията от миналия месец.

В отговор на това супермаркетите в страната, включително Asda и Morrisons, намалиха цените на основните продукти.

Анализаторите очакват маржовете за цялата година да бъдат без промяна или да намалеят леко в европейските търговски вериги, включително Carrefour, Sainsbury's, Colruyt и Ahold Delhaize.

Те ще се опитат да възстановят част от въздействието на намаленията на цените в тежки преговори с компаниите за производство на храни, които обикновено трябваше да приключат в края на миналата година в някои части на Европа, но се проточиха, тъй като проблемите по веригата за доставки и инфлацията, изострена от руската война в Украйна, усложниха постигането на споразумение.

Производителите на пакетирани храни като Mondelez  и Unilever са нетърпеливи да повишат цените, тъй като техните маржове също са се свили, а цените на суровините са се увеличили заради рекордните разходи за суровини.

Unilever, която произвежда пилешки бульон Knorr и майонеза Hellmann's, заяви миналия четвъртък, че е повишила цените в Европа с 5,4%, като е увеличила тримесечните основни продажби за региона с 0,7%. Въпреки това тя прогнозира, че маржът за първото полугодие ще бъде между 16% и 17%, което е по-малко от 18,8% през миналата година.

Дирк ван де Пут, главен изпълнителен директор на производителя на бисквити "Орео" Mondelez, заяви миналата седмица, че компанията се е обърнала към търговските вериги в Европа за ново повишение на цените, след като ги е увеличила по-рано тази година.

Nestle, най-големият производител на хранителни продукти в света, заяви миналия месец, че очаква да увеличи продажбите си с около 5% тази година след по-високите цени на храната за домашни любимци, млечните продукти и кафето.

Докато приходите от продажби се увеличават, марковите продукти на някои компании за пакетирани храни губят пазарен дял в полза на търговски вериги с по-евтини продукти под собствена марка като Aldi. Клиентите се запасяват, тъй като войната в Украйна повишава риска от недостиг, който също ще доведе до допълнително повишаване на цените.

"Наблюдаваме по-високи продажби на всички наши собствени марки и във всички категории", заяви пред Reuters Ролф Буйл, управляващ директор "Международни покупки" в Aldi Nord. "В момента особено силно се отразява натрупването на запаси като олио, макаронени изделия, ориз, консерви и брашно”.

Целията анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


42
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
1
 
13
 
! Отговори
Ламята преди 2 години
Пххахаххаа,на комунизъм и тоталитаризъм замириса.А когато продуктите престанат да пристигат във веригите,кво правим?
30
2
 
1
 
! Отговори
До Анонимен 24 преди 2 години
Плащане през телефона го има отдавна тук..много са напред русите, да знаеш. Напълно безсмислено според мен
29
3
 
2
 
! Отговори
До Анонимен 28 преди 2 години
Хмм, един *** салам у Франция и Италия почва от 25 евра, ти говориш за прошуто! Прошуто са намира за 20 евро в Бг. Прошуто ди Парма е около 500 лв за 7-8 кг
28
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ами самнкциите,коитоЕС наложи на Русия,всъщност удрят много повече гражданите на ЕС,отколкото руските.Това е защото суровините си остават в Русия,а тук има недостиг,така,че за руснаците има бол и цените падат, а за нас има гол и цените растат
27
2
 
17
 
! Отговори
SS преди 2 години
Иде глад ! И скъпотия !
26
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Повечето пишещи и четящи едва ли си дават сметката, че цените в западна Европа са 2-3 пъти по-ниски от тези в България. Разгледайте брошури.
25
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Във Фр 1кг прошуто .......15 ойро а в Бг 30 ойро МИНИМУМ !!Българетата сти бУгЪташи веее ..........ХА-ХА-ХА
24
10
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Във франция маслото си е на цените отпреди 10 години, зехтина СЪЩО, хляба СЪЩО,месото СЪЩО, рибата СЪЩО................... и така мога да изреждам до утре по това време.250гр масло Президент във Франция е макс 2 ойро в София е 10 лв.Кило сирене в София 20-40 лв а във Франция 10 ойро. ............и т.н и т.н.Наема ми от 10 г не е мръднал. Оппс, излъгах, като започна пандемията го свалих с 20% и си е все така. И те така ганЮвццийййй !!!
23
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Била прави точно същото като Карфур-по-евтини продукти,но марка Била.
22
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Глупави статии от глупави хора за глупави хора.Карфур във Франция е решила проблема с "поскъпването" ОТДАВНА!!! Просто изхвърлиха всички алчни марки и започнаха да продават продукти с марка "Карфур". Така не плащаш за логото на някоя популярна марка-производител а си купуваш почти същото качество но с марка "Карфур и на цени отпреди 10 години. Естествено в Бг това няма НИКОГА да се случи защото стИ ПТОцТИ СЕЛЯНИ !!
21
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В Русия плащат в магазина с мобилния телефон вместо с банкова карта от 2019 год. като им даваха промоции,ако платиш с телефона печелиш от 10-15% от сметката.Във Франция едва от тази година забелязах само веднъж едни момичета да плащат с телефона като с карта.Одеве в Карфур прочетох че олио дават до 3 бутилки.
20
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Европейците са комунисти. Ние сме капиталисти.
19
3
 
14
 
! Отговори
До Някой преди 2 години
Ти в цяла Европа ли живееш? Лично моето семейство е пръснато в 4 европейски държави. Аз живея в Европа и често пътувам и комуникирам с хора от всички страни. Не е имало случай, ако стане дума някой да не се оплаче от галопиращите цени и недостига на продукти. Особено в някои индустрии, с които работя. Аз им казвам - а нищо ви няма, живейте си, че и по-зле ще стане.
18
11
 
4
 
! Отговори
До Анонимен 19 преди 2 години
Голем праз, като е станал 2,5 лв. Хляба и без това е вреден
17
4
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
84-та Маргарет Тачер заминава за 3 дни в САЩ.Когато се връща животът на англичаните се променя за една нощ.Започва масовото използване на банкови карти и кредити.Храни се изсипват в морето,но цените остават високи.Сега е същата схема почти 40 години по-късно.
16
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ха честит ви хляб от 700 грама с цена 2,49 левчета. Ще ходители да разцелувата Кокорчо и Ромчето Кирчо от Столипиново. Да не забравите да разцелувате дебелия за.. Дник на Крушовица с Техноимпекса.
15
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
това не е демократично,ес става като късния социялизъм
14
3
 
9
 
! Отговори
До Анонимен 5 преди 2 години
Мда, отворих сайта на Нето и гледам кафява захар 10 пакета по 500 гр общо за 13,50 евро. Тук струва повече. Липсвала а? За останалото няма и да гледам
13
1
 
23
 
! Отговори
ЕДИ КОЙСИ преди 2 години
А ТУК НИ ПЕЧАТ НА БАВЕН ОГЪН И ГАЙДА ИМ СВИРИ
12
3
 
28
 
! Отговори
Qanon преди 2 години
Ей сега ше ядете нато и ес! Ше разберете кой ви е приятел и кой не!...