Замислят "конкурент" на Босфора и Дарданелите

Русия и Иран реанимират проекта за строеж на Трансирански канал
20 май 2016 21:15, Елка Василева
431
Замислят "конкурент" на Босфора и Дарданелите
Снимка: архив, Reuters

Русия и Иран изглежда реанимират проекта за строеж на Трансирански канал, обмислян в двете страни още от края на 19-и век. Подтикват ги навярно влошените отношения с Турция, която заедно с НАТО контролира черноморските проливи - Босфора и Дарданелите, пише Ирина Джорбенадзе от Росбалт.

Предвижда се, накратко, между Каспийско море и Персийския залив да бъде прокопан 700-километров канал - изцяло през иранска територия. Проектът дейно се обсъжда, съобщи неотдавна посланикът на Иран в Русия Мехди Санаи. Руската страна още не е правила официални изявления по въпроса.

Замисълът не само доста променя транспортната логистика, а най-малкото засилва геополитическото влияние на Русия и на Иран, намалявайки влиянието на Турция, тъй че буди множество въпроси от най-различно естество. Да започнем от самия проект.

Осъществен, той би осигурил на Русия и повечето страни в постсъветското пространство и Европа пряк излаз към Индийския океан - при това според експерти пътят ще е двойно по-къс от водния маршрут през Турция. Оптимистични изчисления сочат според защитници на инициативата, че каспийско-персийският канал ще може да се използва още от 2020 г.

Перспективата привлича днес Русия, Иран и още много страни, доколкото става дума за алтернатива на проливите Босфор и Дарданели, контролирани от Турция, която използва привилегированото си положение с политически цели. При това новото трасе между Каспийско море и Залива ще конкурира донякъде и Суецкия канал.

За Иран и Русия строежът на Трансирански канал означава и да бъде засилена отбранителната способност на двете страни, да се развият техни депресивни региони. В случая с Русия ще споменем например Дагестан, който би станал голям транспортен възел.

С оглед на всичко това ролята на Русия и на Иран в региона може съществено да нарасне, освен това ще се активизира морската търговия между Руската федерация, държавите от региона, Китай и Индия.

Тези изгледи безспорно не радват нито монархиите от Персийския залив, нито страните членки на НАТО. Припомняме само, че антииранските санкции на САЩ обхващаха и изграждането на Трансирански канал. Санкционната политика спрямо Ислямската република наистина доста се посмекчи, но е малко вероятно САЩ да посрещнат пасивно появата на канал Каспийско море - Персийски залив. Съответно противниците на това начинание, което цели да премахне турския монопол на Босфора, ще слагат пръти в колелата му.

Оценките за стойността на проекта варират от 10 до 30 милиарда долара. Инвестициите вероятно ще се изплатят за пет години, а годишната печалба се очертава да е близо 3 милиарда долара.

Колкото до въпросите към проекта, с особена острота ги поставя примерно KazAnalytics. Изданието е убедено, че строежът на канала ще срещне големи трудности и ще се проточи с десетилетия: "Защото един канал, дълъг стотици километри, няма как да бъде укрепен само с бетон. Нужни са нови материали и челни технологии, също и време, за да бъдат разработени, изпробвани и внедрени".

Като пречка за изграждане на канала се посочва и фактът, че "характерни белези на региона са сложният географски релеф и различната структура на скалите (. . .) Ще трябва да се пробият милиони кубични метри скали, което изисква колосални ресурси и финансови разходи. А един толкова дълъг канал през иранска територия може да причини и наводнения, които на свой ред да предизвикват по-чести земетресения в страната, където те бездруго не са рядко явление".

"Отделна тема" нарича KazAnalytics техническите и екологическите проблеми на бъдещата водна артерия. Така например "каналът ще трябва да се запълни с големи количества вода - 10 процента от водния обем на река Волга. Освен това по време на строителството неизбежно ще трябва да бъдат евакуирани селища и да се плащат значителни обезщетения на жителите. Не е изключено също да се зародят социални недоволства в различни слоеве от иранското общество".

Изданието сочи и други аргументи срещу строежа на канала, като изтъква, че "проект от такъв мащаб още не е имало на нашия континент. Затова все още липсва единно мнение доколко е осъществим този замисъл".

Същевременно то признава, че начинанието със сигурност е актуално за Иран: "На първо място страната ще се сдобие с невиждана досега национална транспортна мрежа, която ще модернизира, оптимизира, ускори и улесни пътническите и товарните превози по море, сред които най-важно значение ще има транспортирането на енергийни ресурси - петрол и газ. И ако бъде реализирана, новата водна артерия, ще съедини всички каспийски страни с Персийския залив, с Индийския океан, после ще отвори пътища към Африка и Азия. Това на свой ред ще разшири търговско-икономическите и геополитическите възможности на каспийските държави. В крайна сметка се очакват значителни промени в целия регион, засягащи включително световния търговски баланс".

Общо взето, осъществяването на проекта ще донесе очевидни изгоди на Иран и на Русия. Оттук следва, че с оглед запазване на геополитическото статукво той трябва да си остане на хартия - такъв поне ще е стремежът на мнозина световни играчи.

И още един проблем: ако проектът наистина може да струва 30 милиарда долара, кой ще го финансира? Ще имат ли достатъчно средства Иран и Русия, които едва ли ще искат да открехнат вратичка за западни инвеститори - нали каналът е планиран само като руско-ирански, друг не може "да си пъха носа" в него. Сиреч е стратегически важен, твърде примамлив и за Русия, и за Иран, но вероятно е крайно трудно да бъде осъществен - и в техническо-икономически план, и от политическо гледище.

Москва и Техеран обаче са пълни с желание да кажат на Босфора "Сбогом!", а на Трансиранския канал - "Здравей!" - затова той може и да бъде построен, макар с не толкова бързи темпове, колкото желаят лобистите на проекта. Те трябва да са готови на първо място за противодействие от страна на Запада, също и да отговарят на множество въпроси, обективно и/или субективно свързани с околната среда.

Последната, както знаем, е най-мощният аргумент, щом се очертае като приоритетен проект, означаващ загуби за един от политическите полюси.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


431
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
276
4
 
7
 
! Отговори
гепи преди 7 години
Три Топол М и каналът е готов. Една и Босфора и Дарданелите просто са история, Турция също.
275
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"Гробокопачите на капитализма" като не успяха да му изкопат гроба сега ще копат канал. Хахаха
274
2
 
6
 
! Отговори
искам да попитам преди 7 години
До Анонименчували за други български проекти - "да, много са."
273
12
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Да сте чували за други руски проекти - да, много са.И Никой не е осъществен.Тия пак се напиха и говорят врели-некипели
272
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Welt: ЕС има малък шанс да блокира 'Северен поток-2'
271
1
 
5
 
! Отговори
хахахаха....... преди 7 години
До Кккти си украински неонацист, какел, нали
270
2
 
2
 
! Отговори
обективен преди 7 години
До Ккк,Айде уточнете най-накрая Сочи колко беше последно- 50 или 60 милиарда$. Методи Манченко каза, че е 60! Относно този проект мисля , че вече няма какво толкова да се обсъжда!Относно твоето бягство от Русия- щом от 30г. живееш в България, значи си избягал от в края на съществуването на СССР, по времето на демократа Горбачов.
269
1
 
1
 
! Отговори
обективен преди 7 години
море е отрицателен!
268
3
 
1
 
! Отговори
обективен преди 7 години
До субективен,Първо- не мразя руснаците, нито пък Русия! Също смея да твърдя, че съм запознат доста по добре от тебе с тази държава, освен ако не си живял дълго време там!Второ- не е нужно да си някакъв експерт, за да отвориш някоя карта и да видиш през какви планини трябва да бъде прокаран този канал. Освен това, както казах вече, тези планини са сухи с полупустинен и пустинен ладшафт. Много водата, нужна за канала може да се осигури единствено от залива, понеже водния баланс на Каспийско
267
5
 
5
 
! Отговори
Субективен преди 7 години
До обективенИ ти си решил, щото са ти дали достъп до интернет и щото мразиш руснаците, че си геодезист по призвание и можеш да пишеш смело експертизи за надморски височини, води и прочее! Според кухата ти кра туна в държава, която държи в момента ключа за Космоса и ходи там по-често, отколкото в разкапаната ти дрипава държавица палят уличното осветление, няма кой да сметне надморски височини, технически и икономически параметри и целесъобразност? В тая ко чина Б. вече останаха само плъхове!
266
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Те сърбите и македонците имат проект за Сава и Вардарот. Същата история.
265
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
И кое му е скъпото, щом за пет години ще си избие парите? Няма и колкото подготовката за олимпиадата в Сочи!
264
8
 
2
 
! Отговори
обективен преди 7 години
Скрийте я тази новина вече, по скоро не новина, ами фантастика! Редица руски, казахстански и други експерти са установили че строителството на този канал е именно фантастика! Да качиш морска вода на около 1500-2000м. надморска височина, понеже там няма друга е абсурдно! Да не говорим за дължината на канала! Някой беше споменал вчера за Йотаканал в Швеция. Първо-в Швеция,където е този канал няма планини, второ- по него, по цялата му дължина могат да преминават само малки речни корабчета и лодки.
263
3
 
8
 
! Отговори
муспи преди 7 години
Има и по евтин канал, Бургас - Средиземно море. Ще е много по евтин и удобен, а Босфора и Дарданелите да се затлачат. Пречките са лесни за преодоляване - разбирателство с Гърция и сваляне на българската окупационна власт от 30 години. И двете са лесно изпълними сравнени с трудностите на Иранския. Нещо повече, Суадитска арабия ще бъде доволна от такъв канал вместо Ирански и диваците арапи ще са доволни че Суецкия си остава важен. Европа както винаги ще говори празни приказки, и то на арабски.
262
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В Берлин, не се обърне внимание на възраженията на съюзниците за изграждането на втора линия 'Северен поток'. Повечето европейски страни, водени от САЩ се противопоставят на изграждането му и обясняват позицията си различни аргументи. Но в Берлин, като се преструваше, че не забелязва възраженията и настроения партньори и да продължи да се придържа към своята линия - за изграждане на газопровода. След завършване тя ще премине през 80% от руския газ, а делът му в германския пазар ще нарасне от 40 на 60%.
261
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Kkkобикновена бг завист, нали
260
2
 
13
 
! Отговори
Цък преди 7 години
Ако, проекта бъде реализиран, Иран ще такава и "каката и лелята" на своите "партньори" в региона - Турция, С.Арабия, Катар, е, разбира се и на големия, и на малкия "шайтан" - САЩ и РФ.Всякакви по-нататъшни "разговори" за санкции от страна на САЩ и ЕС срещу персите - Изчезват.Печалбите и ползите от този проект може да се окажат поввече и от тъгрговията с газ!!!Следователно за иранците този проект е повече от печаливш.Китай при всички случаи ще се включи към него!
259
13
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"..Еми строи се "Силата на Сибир"--има даже онлайн сайт където можеш да видиш в реално време.И "Северен Поток" започнаха да строят..."Строят ги наистина, само че онлайн. Ха, ха, ха!
258
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До щщдПо една случайност бях свързочник и ти отговарям "щщд"! Аралско море в Русия ли е, географе? Кой отлони водата на реките, за да напоява памучните плантации? От 25 г тази страна е абсолютно независима и спокойно можеше да прави нещо друго с водата си, ама не го направи! Защо? Я, щщд!А по темата - струва ми се много сложно и скъпо, но и Русия, и Казахстан, и Узбекистан, и Туркменистан, и Азърбайджан, и самият Иран ще имат огромни ползи.
257
21
 
6
 
! Отговори
xaxa преди 7 години
Ще свалите на ердоган на куково лято.копайте си там канала през това време ердо ще прокопае още един успоредно на босфора.