IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Какви са версиите за падането на самолета на Air India?

Няма тяга, губим мощност, казали пилотите на кулата

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Капитан Сумийт Сабхарвал и неговият първи офицер осъзнали, че самолетът им не се държи нормално, когато Boeing-ът 787 излетял от летище Ахмедабад в Индия. Видео от пълното излитане покава как самолетът се издига с видими затруднения, след като е преминал почти цялата дължина на писта 23, преди да се откъсне от земята. Пилотите подали сигнал за бедствие на диспечерите, предупреждавайки ги за проблем около 60 секунди след започване на разбега за излитане.

„Няма тяга, губим мощност, не можем да се издигнем“, казали Сабхарвал или неговият втори пилот, според непотвърдени съобщения в индийските социални медии.

Пилотите, които се опитвали да разберат събитията, довели до това самолетът от серията 787-8 да се мъчи да се изкачи, преди да загуби подемна сила и да се удари в сграда, се фокусирали върху евентуална загуба на тяга на двигателя, както и върху очевидно необичайната конфигурация на клапите на крилата и колесника.

Няма нито една експертна спекулация за причината, а теориите на авиационни сайтове варират от проблеми с двигателя и други технически неизправности до възможни грешки на екипажа.

787 Dreamliner, звездният продукт на Boeing, е в експлоатация от 2011 г. и е оборудван със системи за безопасност. Той, както всички самолети, може да се издигне, дори ако един двигател се повреди. Също така би отказал да започне да се движи по пистата, ако пилотите не са настроили клапите и предкрилките на крилата, които увеличават подемната сила за излитане.

Видео изображения на повредения самолет, който се носи ниско над земята, предполагат, че може да не е бил на пълна мощност, казват експерти. Записи във въздуха показват, че клапите изглежда са били напълно или частично прибрани от позиция за излитане. Това би лишило авиолайнера от подемната сила, решаваща за избягване на аеродинамичния срив, който е преживял, когато пилотът е повдигнал носа в отчаян последен опит да остане във въздуха.

Самолетът е летял със 174 възела над земята при последното си предаване на данни, което би било малко над скоростта му на срив от 140-160 възела без клапите, според данни на Boeing.

Колесникът обикновено се прибира след излитане, веднага щом пилотът, който не управлява самолета в момента, извика „положителна скорост на изкачване“. Това намалява съпротивлението на въздуха и позволява на самолета да се изкачва по-добре. Първоначално Boeing на Air India се е изкачил и е достигнал около 400 фута, според полетните данни, но е държал колелата спуснати, което е затруднило избягването на срив.

Това може да е било пропуск от страна на пилотите или решение на капитана да остави колесника разгънат, за да абсорбира очаквания удар със земята, ксоментират пилоти на авиокомпания.

Денис Давидов, капитан на Boeing 737 на украинска авиокомпания, казва:

„Изглежда, че клапите са били вдигнати, а колесникът - спуснат, което беше най-странното нещо за мен.“

Нормалната процедура би означавала клапите да останат отворени, докато самолетът достигне по-голяма височина, обяснява той в своя канал Pilot Blog. Преждевременното прибиране на клапите е довело до сваляне на самолет Trident на British European Airways в Стейнс, Съри, през юни 1972 г., убивайки всички 118 души на борда.

Пилотите спекулираха в авиационните сайтове за евентуална липса на тяга на Boeing, който бил напълно зареден с гориво и би тежал около 230 тона за деветчасовия си полет до Лондон. Изключително рядкото явление на двойна загуба на двигател може да се обясни само с нещо като удар с птица или замърсяване на горивото, твърдят експерти.

Причината за катастрофата на Air India ще бъде установена едва след като черните кутии на бордните регистратори бъдат извлечени. Досега нищо не е показало техническа повреда, но бедствието е поредният удар върху Boeing след години на проверка относно безопасността на самолетите му. След като два от новите самолети на компанията 737 Max се разбиха през 2018 и 2019 г., компанията е обект на федерално разследване заради твърдения, че съзнателно е позволила дефектни продукти да напуснат фабриките ѝ.

Катастрофата на Air India - първата оперативна загуба на Boeing 787 Dreamliner - следва три големи авиокатастрофи и една сериозна катастрофа през последните шест месеца. На 24 декември самолет Embraer 190 на Azerbaijan Airlines се разби в Казахстан, след като беше ударен от руски противовъздушен огън над руския град Грозни. От 67-те души на борда 38 загинаха, включително двамата пилоти и стюардеса.

На 29 декември само две стюардеси оцеляха, когато Boeing 737 на южнокорейската компания Jeju Air се удари в насип, докато се опитва да кацне след повреда на двигателя на летище Муан. Сблъсък с птица и евентуални грешки на екипажа са в основата на бедствието, при което загинаха 179 души.

При първата авиокатастрофа в САЩ от 2009 г. насам, канадски самолет Bombardier CRJ700 се сблъска с армейски хеликоптер Black Hawk над река Потомак във Вашингтон на 29 януари. Всички 67 души на борда загинаха при катастрофата, която последва очевидната неспособност на пилота на хеликоптера да забележи самолета, докато се приближаваше към Националното летище Вашингтон.

На 17 февруари Bombardier CRJ900 на Delta Airlines загуби крило и се преобърна, когато направи изключително твърдо кацане при лошо време на летище Торонто в Канада. Всички 80 души на борда оцеляха, но 21 бяха ранени.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата