Американски новатори решиха, че допълнителен половин хектар дървета, треви и цветя изобщо няма да са излишни, дори ако са разположени под една от улиците на Манхатън.
Нюйоркският архитект Джеймс Рамси и неговото студио RAAD са разработили проект за градски парк Delancey Underground, който да се разположи под Delancey Street. Алеи, пейки, храсти, цветя и фонтани – всичко, което обикновено се полага за отдих на гражданите, ще заеме пустеещия там подземен трамваен парк, изоставен преди 60 години, съобщава Membrana.ru.
По информация на The Lo-Down площта на този пустинен терминал е около 6000 кв. м. Това не е толкова малко, ако се сравни с типичната площ на нюйоркските паркове (без да се брои Сентръл парк).
За да може зеленината да се развива нормално под земята, а сметката за електричество да не лети до небесата, Рамси решил да прокара под улицата естествена слънчева светлина с помощта на оптични кабели, лещи и огледала.
Джеймс, който, преди да открие влечението си към архитектурата, работел като инженер в НАСА, в интервю за New York Magazine заявил: "Ще направим слънчева светлина както в древноегипетските гробници, но по суперсъвременен начин".
За събирането на светлина Рамси се готви да постави на улиците десетки колектори, напомнящи улично осветление. Ако замисълът се осъществи, градът ще получи привлекателно парче зеленина вместо тъмното подземие, служило за транспортен възел преди повече от половин век.
И това ще бъде далеч не първото подобно въплъщение. Очевидно на Джеймс не му дава покой нюйоркската висяща градина High Line, извървяла пътя от смелия замисъл до откриването, успеха сред публиката и ефективното разширение. Паркът High Line е изграден върху естакада, някога държала върху плещите си железопътна линия.
За споменатия идеологически предшественик на Delancey Underground са мислили доста хора. Не е чудно, че новият проект по аналогия е получил неофициалното име Low Line.
По-нататъшната съдба на този интересен замисъл е обвита в мъгла. Както съобщава Inhabitat, бездействащото подземно съоръжение принадлежи на департамента на обществения транспорт на Ню Йорк (MTA). Чиновниците от МТА с удоволствие изслушали предложението на Рамси и неговите съратници, но веднага заявили, че няма да финансират конструкцията.
Все пак авторите на Delancey Underground се надяват да заинтересуват търговците и жителите на Долен Ийст сайд. Днес архитектите ще представят плана си пред местния обществен съвет.