Учени доказаха безполезността на упражненията за главния мозък, насочени към повишаване на общите умствени способности на хората и използвани в множество комерсиални програми, се казва в статия в сп. Nature, цитирана от РИА Новости.
Упражненията, разработени за тренировка на паметта, които се основават на приемането на решения, планиране, подобряване на навиците за ориентация в пространството и на вниманието, в действителност водят до подобряването на качеството на изпълнение само на задачите, с които хората се сблъскват по време на тренировката, и не повишават качеството и скоростта на изпълнение дори на подобни умствени задачи, какво остава за всички останали.
Авторите на изследването, проведено от група учени под ръководството на Ейдриън Оуен от отдела за изучаване на мозъка и съзнанието на Британския съвет по медицински изследвания, включили в своята работа 11 430 доброволци, привлечени като участници в проекта на британския тв канал BBC1 "Bang Goes The Theory".
Всички доброволци преминали предварителни тестове за умствени способности, след което в продължение на 6 седмици трябвало по 10 минути на ден да посвещават на изпълнение на упражнения от специално подготвен списък, достъпен през интернет.
Този списък бил съставен на основата на голямо количество комерсиални достъпни програми, които трябвало да подобрят общите умствени способности.
Независимо че тези програми се ползват с голяма популярност, а индустрията на подобни програми, представяни на хората във формата на компютърни интелектуални игри, се оценява на милиони стерлинги, тяхната ефективност не се потвърждава от научните изследвания.
Според данните, получени от екипа на Оуен след преминаването на 6-седмичната програма по подобряване на умствените способности и повторната оценка, ефективността на подобни програми се оказала равна на нула. Всичко, което придобили участниците в експеримента, било подобряване на способностите да изпълняват само тези умствени задачи, които им били поставяни от интелектуалните игри.
„Резултатите са съвсем ясни. Не открихме разлика между подобренията, наблюдавани при тези, които са преминали нашата програма на интелектуални игри, и тези хора, които просто си играят в интернет“, казва Оуен.
„Много от нас играят интелектуални игри, като предполагат, че тези скъпоструващи игри ще ги направят по-добри в план на изпълнението на всекидневните задачи, но досега научно потвърждение на тяхната ефективност няма. Ние се опитахме в рамките на нашия телевизионен проект да получим отговор на въпроса струват ли тези игри парите си. Получихме го“, заключава Далас Кембъл, водещ на телевизионната програма.