Фиксирането на цените на десет стоки за период от три месеца е във вреда на българските производители, се посочва в декларация на Съюз "Произведено в България".
"Чрез картел, създаден от големите вериги, се налагат фиксирани разоряващо ниски цени за така наречените техни "бели марки", се посочва в декларацията.
Според съюза близо 50 на сто от крайната продажна цена на тези 10 основни стоки формират брутната печалба на веригите.
В своята декларация експертите посочват още, че безпрецедентният ръст на безработицата в страната не е свързан само със световната криза, а преимуществено се дължи на неадекватната управленческа политика.
"Така прокламирането на "фиксиране на цени в полза на потребителите" ще доведе до нови фалити на български производители, до ново увеличение на безработицата и свиване на потреблението", се чете още в писмото.
Съюз "Произведено в България" настоява за спешни промени в Закона за защита на конкуренцията, които да спрат практиката на злоупотреба със значителна пазарна сила.
Приблизително половината от фирмите, търгуващи с храни, сега не са регистрирани по ДДС и от това губи и бюджетът на страната, и коректните производители и търговци, и потребителите, пише още в декларацията.
От Съюза настояват за преференциална ставка по ДДС за хранителните стоки от сегмента на масовото потребление и за изравняване на субсидиите за българския производител до равнището им в развитите европейски страни за следващия програмен период.
Dnes.bg припомня, че преди дни няколко търговски вериги обявиха, че няма да вдигат цените на десет хранителни продукта от български производители за три месеца.
Въпросната “социална кошница“ включва: хляб - "Добруджа" и бял, кисело и прясно краве мляко, краве сирене и масло, кашкавал "Витоша", пилешко и свинско месо /трупно/, яйца в разфасовка от десет броя размер "М" и кренвирши.