Кварталните магазини сериозно намаляват през последните години. Основните причини за това са голямата конкуренция, която води до фалит на много от дребните търговци, както и онлайн продажбите.
Търговските обекти за продажба на дребно в страната са 112 225 броя, сочат последните официални данни на Националния статистически институт (НСИ). За година те намаляват с 1365 броя.
Това не е много драстичен спад – броят на магазините се е понижил само с 1,22% за година, пише „Труд“. Но по-важното е, че тенденцията за спад в броя на магазините започва през 2012 г. и продължава досега. Така в рамките на шест поредни години магазините за търговия на дребно намаляват с над 20 хил. броя, или с малко повече от 15%.
Реално обаче фалиращите магазини са много повече. Често на мястото на затворения магазин отварят нов в опита на хората да стартират собствен малък бизнес. Но тъй като общият брой на обектите за търговия намалява, явно фалиращите магазини в страната са повече от отваряните.
Намалява броят на магазините от всички сфери на икономиката, сочат данните на НСИ. Например общият брой на магазините за храни, напитки и тютюневи изделия се е понижил от 49 324 до 42 300 в рамките на шест години.
За периода намалява броят както на неспециализираните магазини, в които се продават разнообразни храни, така и тези в които има само плодове и зеленчуци, хляб, месо, риба или алкохол.
Най-голям спад обаче има в специализираните обекти за продажба на алкохолни и безалкохолни напитки и от 3043 те намаляват до около 2 хил.
При магазините за нехранителни стоки също има огромно намаление и броят им от 82 980 се свива до 69 925. В рамките на период от шест години броят на магазините за нехранителни стоки се понижава с над 13 хил., или с повече от 15%. Намаляват магазините за парфюмерия и козметика, текстилни изделия, дрехи, обувки и мебели. При аптеките, обектите за продажба на коли и резервни части, както и на магазините за домашни електроуреди също има спад.
От една страна всичко това се дължи на ръста в онлайн продажбите. Всеки месец от НСИ отчитат сериозен ръст на търговията в интернет. Много хора предпочитат да поръчват стоки онлайн, което води до свиване на оборотите на традиционните магазини и много от тях са принудени за затворят.
Другата тенденция на пазара на дребно е това, че хората все по-често пазаруват от големи магазини, в които има голямо разнообразие от стоки, и пред които могат да спрат с колата. Това води до намаляване на продажбите в малките квартални магазини.
В резултат общият брой на търговските обекти на дребно намалява, въпреки че през годините доходите на хората и оборотът в търговията на дребно като цяло да нарастват.
В малките фурни може да се намерят топли и току-що приготвени хляб, кифли и банички, които често липсват в големите вериги за хранителни стоки.
В страната има два пъти повече магазини за плодове и зеленчуци (3067 броя, според последните данни на Националния статистически институт), отколкото сладкарници (1539 броя). А магазините за месо (1314 броя) са над три пъти повече от тези за риба (433 броя).
В резултат на сериозното намаление на магазините за алкохол през последните години броят им (2133) вече е по-малък от този на хлебарниците (2196). Хлебарниците също намаляват, но с доста по-бавни темпове от специализираните магазини за вино, бира и високо алхоколни напитки.
Причината за това е, че в малките фурни може да се намерят топли и току-що приготвени хляб, кифли и банички, които често липсват в големите вериги за хранителни стоки. Докато при алкохола хората избират магазина, от който да купуват, предимно по цените и местоположението им. На пазара се задържат и специализирани магазини, които продават избрани марки качествено вино.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.