Изграждането на магистралите в България е една епична сага - изграждани от много правителства, бавно, трудно и нестабилно.
Общо девет са предвидените за изграждане автомагистрали в страната ни, а общата им дължина е 1370 км.
Към днешна дата обаче завършени и пуснати в експлоатация са едва половината от тези километри (777 км), а други 32 км са в строеж, пресмятат от Съюза на българските автомобилисти.
През 1964 г. българското правителство взема решение за изграждане на автомагистрален пръстен, който да се състои от магистралите "Тракия", "Хемус" и "Черно море". Изпълнението на този план започва с изграждането през 1973 г. на пътните отсечки София-Ихтиман и Варна-Девня. Демокрацията заварва едва 274 км готови магистрални пътища, изградени при социализма, т.е. средно по 17 км на година, пише "Дарик".
В следващите 16 години до влизането на страната в ЕС през 2007 г. са построени още около 150 км, което прави средно по 9,3 км на година, показват сметките.
"Бумът на магистралното строителство" е през 2015 г., когато са пуснати в употреба цели 124 км. Тези участъци обаче са започнати да се строят по различно време и при различни правителства.
Деветте магистрали са "Тракия", "Хемус", "Струма", "Марица", "Черно море", "Люлин", "Калотина", Северна скоростна тангента на София, Велико Търново - Русе. В началото на 2018 г. обаче картината на магистралния пръстен показва само четири напълно завършени магистрали. Тяхната обща дължина е около 512 км.
Най-дълго е трасето на магистрала "Тракия". Нейните 360 км са били строени цели 42 години. 100% в експлоатация са още "Марица" (117 км), "Люлин" (19 км), както и Северната тангента (16,5 км).
През настоящата година управляващите обещават да започнат да се строят нови участъци по магистрала "Хемус". Това са отсечките между Ябланица и Боаза (9,3 км) и Буховци-Белокопитово (16 км). Тези участъци трябва да бъдат готови до 2020 г. Това обаче няма да облекчи особено шофьорите, защото ще останат за изграждане още над 220 км трасе. Към момента са изградени участъците София - Ябланица и Белокопитово - Варна - или общо 165 км.
Другият приоритет на правителството за 2018 г. е автомагистрала "Струма", като очакванията са, че участъкът от Кресна до Сандански ще бъде готов до края на настоящата година. До средата на годината пък ще трябва да се избере изпълнител за най-тежкия участък - през Кресненското дефиле.
Започва подготовката за строителство и за други две магистрали "Калотина" и "Велико Търново-Русе", допълват от СБА.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Защо наградните фондове в ски спортовете минават от швейцарски франкове в евро
Япония ще задели 1,6 млрд. долара в подкрепа на секторите за чипове и AI
Печалбата на банките у нас надхвърли 3 млрд. лв. към края на октомври
Германските депутати одобриха Бюджет 2026 с нов нетен дълг за 98 млрд. евро
Nasdaq приключи сесията с повишение, но отбелязва загуба за ноември
Европейските пазари затвориха с повишения след нестабилен месец
Верижна катастрофа блокира ключов булевард в София
Късна емисия
Село Митино е под вода от след скъсана стена на частен язовир
София: Тротоари, затрупани с листа, дъждът ги превръща в хлъзгава кал
Паника в Ман Юнайтед! Аморим ходи с мокра кърпа на главата
Хаджиевски разказа за мачовете между ЦСКА и Бенфика
Тежки обвинения и огромна криза в претендент за Първа лига
Гонзо участва във важно заседание
След невиждания червен картон: Стана ясно ще по пожалят ли Гей
Нанков сияе от щастие
Дневен хороскоп за 29 ноември, събота
Роботът Робърт пристигна с костюм за участие в „България сутрин“
Съвети за безопасно и безпроблемно пътуване до ритрийт центровете на Тайланд
Как да си осигурим финансов резерв, без да ограничаваме живота си?
Месечен хороскоп за декември 2025
Късмет и пари за 4 зодии през декември
Германия одобри бюджет с дълг от 180 милиарда евро
Младежки национал на България подписа нов договор със Спартак (Варна)
От 1 декември започва продажбата на стартовите пакети евромонети
Зеленски уволни дясната си ръка
Банковата асоциация с важна информация за еврото в новогодишната нощ
Никола Цолов седми в първата си квалификация във Формула 2
Междузвездната комета 3I/ATLAS продължава да показва рядка прахова антиопашка
Китай планира да започне да строи орбитални центрове за данни още през 2026 година
ЕКА получава рекордни средства за космически проекти
Разкриха причините за упадъка на цивилизацията в долината на Инд
Астрономи заснеха космическа пеперуда
Китай ще използва андроиди за патрулиране по границата с Виетнам