Възможно ли е някой доскоро изобщо да не бе чувал името Фердинанд Пиех? Той бе дългогодишен председател на Съвета на директорите на концерна Volkswagen, но бе свален от трона си преди дни, като обяснението за това бе доста жестоко – загуба на взаимно доверие, пише изданието cartimes.ru.
Кой всъщност е Пиех и защо се стигна дотук? И какво ще се случи след неговото оттегляне?
Фердинанд Карл Пиех е роден в Австрия през 1937 г. Той е второто дете в семейството на Антон Пиех – член на нацистката партия на Австрия и адвокат по професия. Повратният момент в неговата кариера е съдебен процес в края на 20-те години на миналия век, на който се разглежда трудов спор между компанията Daimler-Benz и бивши нейни служители. Пиех представлява един от тях и печели делото. Същият този бивш служител на Daimler-Benz се казва Фердинанд Порше.
Младият адвокат се харесва не само на гениалния конструктор, но и на неговата дъщеря Луизе. Пиех се жени за нея през 1928 г. и от този момент нататък животът му е неразривно свързан с автомобилната промишленост. През 1941 г. Антон оглавява компанията Volkswagen, но напуска поста си след като Германия губи Втората световна война.
Синът му – Фердинанд, всъщност е внук на основателя на Porsche Фердинанд Порше. Същият, който изобретява Volkswagen Beetle.
Племенник е на Фери Порше – създател на Porsche 911, и е син на един от първите ръководители на концерна Volkswagen. Всичко това ясно говори накъде ще поеме той в живота си.
Реално погледнато, Фердинанд Пиех е можело изобщо да не работи. Той израства в богато семейство, наследява част от състоянието на фамилията и това му гарантира безгрижен и охолен живот. Възпитанието, което получава от баща си и дядо си, обаче не му позволява да остане настрани от фамилния бизнес.
Съгласно семейните традиции, младият Фердинанд получава инженерно образование в Швейцария. Дипломната си работа посвещава на моторите от Формула 1, като участва лично в разработката на 8-цилиндров агрегат за болида на Porsche през 1962 г. Започва работа във фамилната компания под ръководството на вуйчо си Фери, като създава състезателни автомобили за различни първенства.
През 1972 г. преминава в Audi, откъдето стартира големият му възход. Марката току-що е възродена от Volkswagen, което на мнозина се струва безумна идея. Само няколко години по-рано Volkswagen е купил концерна NSU с една единствена цел – получаването на платформа за коли с предно предаване, която е нужна на марката за да се избави най-после от тежките рами, наложени от предлагания със задно предаване и задно разположение на мотора Beetle.
В крайна сметка платформата става собственост на Volkswagen, но с нея вървят и ненадеждните двигатели на NSU, както и правата на марката Audi, която произвежда автомобили до началото на Втората световна война. Взето е решение тя да бъде възродена и да се превърне в конкурент на BMW и Mercedes-Benz, а задачата за това е поверена на Фердинанд Пиех.
Самият той като създател на спортни коли е наясно, че за целта трябва от една страна да залага на победи в състезанията и от друга да използва технологиите от тези машини в гражданските модели. Именно Пиех първи се сеща първоначално да снабди състезателните, а после и стандартните коли със система за задвижване на четирите колела.
Със системата quattro автомобилите Audi започват да печелят състезания, а след това и сърцата на клиентите. Реакцията на конкурентите – от BMW и Mercedes-Benz до Lancia, Peugeot и Alfa Romeo, идва незабавно и те правят същото. Но първата крачка е именно на Audi, която благодарение на quattro се нарежда сред германските премиум марки.
Успехите на Пиех не остават незабелязани в главния офис на концерна Volkswagen и в крайна сметка той оглавява компанията през 1993 г., като бързо я превръща в един от световните автомобилни гиганти. В този момент VW притежава SEAT, Skoda и Audi, като именно новият шеф въвежда преминаването към една техническа база, унифицирани двигатели, шасита и трансмисии, без това да наруши уникалността на нито една от марките.
Пиех настоява за разширяване на портфолиото от марки, като купува нишовите Bentley и Lamborghini, и привлича в концерна производителите на камиони MAN и Scania. В крайна сметка именно той възражда марката Bugatti, като според легендата сам е нарисувал схемата с W16 двигателя на Veyron. Твърди се, че го е направил по време на обяд в ресторант.
На внука на Фердинанд Порше принадлежи не само идеята за пускането на суперколата Veyron, но и за създаването на свръхикономичния Volkswagen XL1, който предлага разход на гориво от 1 л/100 км. Има, разбира се, и провали – например Phaeton, който въпреки добрия си инженеринг, така и не успя да намери достатъчно купувачи.
До 2002 г. Пиех е начело на концерна, а след оттеглянето си остава в Надзорния съвет и се превръща в Сивия кардинал. Именно той е виновен за оставката на наследника си Бернд Пишетсридер, както и на ръководителя на марката Porsche – Венделин Видекинг. Разногласията с двамата са огромни и те са принудени да напуснат.
В крайна сметка обаче Патриарха, както наричат Пиех, загуби битката с човека, който сам назначи за шеф на Volkswagen през 2007 г. – Мартин Винтеркорн. Слуховете за конфликт между двамата се появиха още през миналата година, а в началото на април Пиех поиска оставката на наследника си. Съветът на директорите в крайна сметка подкрепи Винтеркорн, а само седмица по-късно обяви, че Пиех подава оставка от всички заемани постове.
Излиза, че именно Винтеркорн е супергероят, който може да се справи с всеки противник, но не е точно така. Все пак главните акционери във Volkswagen са именно хората от семействата Пиех и Порше, които контролират целия концерн, без да има значение кой го ръководи. Това означава, че Фердинанд Пиех е бил предаден именно от своите хора.
Сега Пиех вече е пенсионер, който ще получи шанс да напише своята автобиография. А тя със сигурност ще бъде бестселър, защото този човек пое Volkswagen при годишни продажби от 3,5 млн. автомобила, за да ги доведе до 10 млн. Разликата със световния лидер Toyota е съвсем малка, така че не е изключено още през тази година германският концерн да стане №1 по продажби в света.
И още нещо – самият Пиех притежава повече от 10% от акциите на Porsche, така че ще продължи да бъде близо до тази компания. Без да може да влияе на случващото се в нея. Той обаче оставя на наследниците си една огромна автомобилна империя и предстои да видим дали те ще успеят да справят с тази отговорност.
Още интересни статии за историята на автомобилните компании четете в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Европейският парламент даде зелена светлина на бюджета на ЕС за 2026 г.
Фонд на фондовете започва процедура за избор на посредник за инвестиции в технологии
Два световни рекорда и една мисия: Д-р Стояна Нацева издига българското лидерство на световната сцена
ЕЦБ: Банките в еврозоната с експозиция към долара се нуждаят от повече буфери
Цветомир Узунов: Промяната в търговията на дребно преди еврозоната налага нови подходи в маркетинга
Стефан Добрев: Въпреки че AI е в начален етап на развитие, потенциалът е огромен
Умора и стареене: Тръмп се сблъсква с реалностите на възрастта (+СНИМКИ)
19-годишен войник загина при експлозия на граната на остров Родос
Франция потвърди присъдата срещу Саркози за изборни измами
Петков: Властта краде "на тъмно", не обича светлината
Митрополит Киприан води българска делегация в Южна Африка
Дибала възстановен, може да играе срещу Мидтиланд
Героят Мактоминей за персонала в клуба: Те са истинските MVP
Диего Симеоне се предложи на Интер
Уейн Рууни се скъса да хвали Кукурея
Испанец от Лудогорец: Знаем кой е Яго Аспас
Проблем за Хулио Веласкес, Левски губи двама играчи
4 малки трика за разширяване на пространството в дома
Трапезата на Андреевден
Зимна мода: 5 пуловера, които ще владеят гардероба
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от "Зоотрополис 2"
Bulgaria ON ART представя: Слава Георгиева и дебютната ѝ стихосбирка „Предвидила съм и тази рана“
Поверия за Андреевден – 30 ноември
Медиите ще гледат мярката на Коцев чрез видеоконферентна връзка
Обучават 20 ученици от Варна да разпознават рисково поведение сред връстниците си
Внук счупи ребрата на дядо си след жесток побой
Премиерът на РС Македония отрече нападението над българския журналист
Във Варненско: 245 пешеходци са глобени
Скандал в НС: Депутати окупираха бюджетната комисия! (ВДИЕО)
Amazon пуска конкурент на Starlink
Магнитното поле на Земята издава зловещи звуци: Чуйте как „пее“ нашата планета
Последна среща: Накъде ще поеме 3I/ATLAS след прелитането край Земята
Магнитна буря удря Земята днес, 26 ноември
Три ключови тенденции, които определят бъдещето на електроенергията
Учени предлагат на Луната да се създаде „резервно копие на живота“