Бюджетните автомобили и автоматичните скоростни кутии никога не са вървели ръка за ръка. Съществуват обаче така наречените автоматизирани механични трансмисии, които решават проблема с досадното сменяне на скоростите. Такава опция вече предлага и румънската марка Dacia. Името й е Easy-R, като е достъпна както с бензинов, така и с дизелов двигател.
Easy-R не е класически автоматик, въпреки че оборудваните с нея автомобили нямат педал на съединителя и не изискват от водача да сменя скоростите. Трансмисията използва компютърно контролирани електромеханични механизми, които превключват предавките вместо шофьора.
Боравенето с Easy-R е същото като при автоматиците. Трансмисията има четири режима на работа - D (Движение), N (Неутрален), R (Заден) и M (ръчен), които се изобразяват на таблото. Не е налична обаче позиция P (Паркинг), което налага водачът да активира ръчната спирачка при паркиране.
Основните предимства на автоматизираната механична трансмисия на Dacia спрямо класическите автоматици са по-ниското тегло, по-простото обслужване, по-ниската цена и аналогичното потребление на гориво спрямо версиите с механични скорости. Недостатъкът е само един - представянето, което не е така "добре смазано" като при автоматиците от ново поколение.
Изпробвахме Easy-R на борда на Dacia Sandero, оборудвана с бензиновия двигател TCe 90. В този случай трансмисията разполага с 5 степени, докато при моделите с дизеловия dCi 90 степените са 6. И при двете версии на Easy-R е предвидена система Stop & Start, която "гаси" мотора по време на престой.
Още при първата смяна от 1-ва на 2-ра предавка ни стана ясно, че Easy-R не е истински автоматик. Управлението на кутията е поверено на компютърно контролирани електромеханични механизми, които изключват съединителя, сменят предавката и след това отново задействат съединителя. Казано иначе, все едно някой натиска съединителя, сменя скоростите и след това отново пуска съединителя вместо вас. А това се усеща от шофьора и пътуващите в колата, тъй като превключването на по-висока или по-ниска скорост не е така гладко и отнема повече време спрямо автоматиците.
Първоначалното ни впечатление не бе особено добро, но след като свикнахме с особеностите на кутията, пътуването из градските улици стана далеч по-комфортно. Ако шофьорът се "научи" да борави плавно с газта - да я отпуска леко при смяната на предавките, представянето на Easy-R става значително по-добро. Освен това кутията отчита стила на шофиране и се адаптира към него, което допълнително спомага за синхронизирането между шофьора и трансмисията.
Инженерите на марката са предвидили и ръчен режим на управление, който е добро решение за любителите на по-динамичното шофиране. При този режим водачът просто бута лоста на пред или назад, изреждайки скоростите. Друго предимство е системата Hill Start Assist, която задържа автоматично спирачките при потегляне, за да не тръгне автомобилът назад. А в случаите, при които се налага рязко ускорение - например изпреварване, шофьорът просто трябва да активира функцията кикдаун, която може да свали 1 или 2 предавки. Това става чрез натискане до долу на педала на газта. Тъй като Easy-R е насочена предимно към шофьорите, които използват колата си най-вече в града, кутията разполага с функция „пълзене“ - автомобилът автоматично потегля бавно напред или назад, без върху педала да се осъществява никакъв натиск.
Като цяло Easy-R би свършила отлична работа на онези, които не искат кола с ръчни скорости, но в същото време търсят бюджетен автомобил. Тя предоставя по-висок комфорт спрямо колите с ръчни скорости, без да увеличава потреблението на гориво. Е, свикналите с модерните автоматични трансмисии вероятно ще останат разочаровани от представянето на автоматизираната механична трансмисия на Dacia. Но пък определено ще се впечатлят от цената - 1400 лв. Кутията е достъпна за моделите Sandero и Sandero Stepway.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Wall Street приключи със спадове първата сесия за декември
Кадър на деня за 1 декември
Проучване: Двама от трима германци са стресирани от мисълта за война
Канада ще се присъедини към отбранителния фонд на ЕС
Глобалните наводнения застрашават някои от най-големите мегаполиси
Може ли робот да влияе на емоциите на домашните любимци
Хороскоп за всички зодии за 2 декември
Поверия и традиции на Света Варвара
Терзиев: Най-многолюдният протест - маскираните не са лицето на недоволството
Вандализъм след протеста в София: Арести, погром и напрежение с полицията (СНИМКИ)
Протестиращи потрошиха офис на ГЕРБ в район "Оборище"
Пистолета засече и си тръгна бързо от "Ю Кей Чемпиъншип"
Смъртни заплахи за пилот на Мерцедес
Спортът по телевизията днес, 2 декември
Мачовете по телевизията, днес 2 декември
Голът на Челси в дербито с Арсенал се оказа от засада
Красавица дари тенис ас с второ + СНИМКИ
Дневен хороскоп за 2 декември, вторник
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Вълшебни карти разкриват какво да очакват зодиите през 2026
Какво означава, ако сънувате, че намирате монети?
Biocell: Красива отвътре и отвън
Приказка в Брюксел – Магията на коледните базари
Радев: Насилието трябва да спре. Българите казаха "не" на тази власт
Напрежението ескалира пред централата на ДПС-Ново начало в София (СНИМКИ)
Оксфорд: Rage bait е дума на годината
Няма арестувани по време на протеста в столицата
Глобиха Черно море и Спартак
Хванаха за ден 36-ма шофьори с алкохол или наркотици
Китайски спътници се разкачиха след експеримент, продължил няколко месеца
Европа губи водни запаси: Къде е най-критично това?
Изгубен шедьовър на Рубенс, открит след 4 века, е продаден на търг за 2,3 млн. евро
Астероидът Бену: Възможно ли е животът да е дошъл на Земята от Космоса
Какво ни разкриват седем десетилетия търсене на извънземен живот
На Луната: Космонавт посочи къде хората трябва да строят своите селища