На Запад не ги искат, на Изток ги купуват: през 2017 само в България са били внесени 30 000 "мръсни дизели". ЕК иска да ограничи износа на стари автомобили за Източна Европа. Но може ли да го направи?
Открай време Източна Европа предупреждава: старите и мръсни дизелови автомобили, които излизат от употреба на Запад заради обсъжданите забрани и ограничения на тези коли, рано или късно се оказват в източноевропейските членки на ЕС.
Докато благосъстоятелните западноевропейски държави подобряват качеството на въздуха на своя територия, преследването на европейските климатични цели на Изток става все по-трудно, пише "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг", цитиран от Дойче веле.
Така например само през миналата година в България са били внесени над 100 000 стари автомобили, като над 30 000 от тях са били "мръсни дизели", по данни на европейската екологична организация "Transport & Environment" (T&E), посочва в тази връзка порталът heise.de.
Проблемът се измества - от Запад на Изток
На този фон Европейската комисия (ЕК) е решена да се задейства, пишат редица немскоезични издания: тя предупреждава германските автомобилни компании да се въздържат от износ в Източна Европа на онези стари дизелови автомобили, които техните клиенти връщат, за да получат премия и да закупят нови коли.
"Износът (на тези коли) не е решение, това е просто изместване на проблема със замърсяването на въздуха от Западна към Източна Европа", казва пред "Тагесшпигел" еврокомисарката по промишлеността и вътрешния пазар Елжбета Биенковска.
Разбираемо е, че германските собственици на подобни автомобили желаят да се възползват от предлаганите им "премии за бракуване" или "екологични премии". Само че не бива старите и лошо оборудвани автомобили да продължат да се движат по пътищата на Европа, макар и в други страни, казва тя, цитирана от "Дойчландфунк".
По този повод интернет-порталът heise.de припомня, че в началото на октомври германското правителство и автопроизводителите са приели концепция за решаване на проблема с "мръсните дизели". Тя залага основно на премии, полагащи се на собственици на стари автомобили при покупката на нова кола.
Същевременно техническо преоборудване се предвижда само при някои определени случаи - за сметка на производителите. Автоконцерните обаче отказват да поемат тези допълнителни разходи, което превръща изпълнението на тази част от плана в много несигурно, четем в статиите по темата. Според еврокомисарката Биенковска старите дизелови автомобили могат да бъдат експортирани само ако преди това са били дооборудвани. Същевременно от ЕК признават, че не разполагат с правна основа за налагането на подобно задължение и добавят, че става дума по-скоро за оказване на политически натиск, посочва "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг".
20% по-висок износ от Германия
През 2017 броят на експортираните стари дизелови автомобили от Германия действително се е увеличил - с 20% в сравнение с 2016, достигайки 240 000. Една трета от тези автомобили се оказват в Италия, Австрия, Франция, Украйна и Холандия. Останалите - в източноевропейските членки на ЕС.
Откакто избухна скандалът "Дизелгейт" преди три години, дебатът за "чистите" дизелови автомобили не е стихвал. "Проблемът вече е европейски, а не национален", е цитирана да казва още Елжбета Биенковска. Този вторник (9 октомври) министрите на околната среда от ЕС ще обсъждат в Люксембург мерки за ограничаване на замърсяването на въздуха, причинявано от вноса на употребявани коли.

Чужденците се насочват към все по-скъпи ваканционни имоти в Гърция
UNIQA LifeInvest - лимитираният застрахователен продукт, комбиниращ сигурност и доходност
Xiaomi повиши перспективите за доставки на електромобили за тази година
Потребителското доверие във Великобритания се срива преди новия бюджет
Големите музикални лейбъли сключиха сделка с нова AI стрийминг услуга
УЗФ дава начало на национален конкурс по застраховане за ученици и студенти
Храните не поскъпват заради еврото, а на база търсене и предлагане
Коледните добавки за пенсионерите не решават проблема с бедността и социалните неравенства
В "България сутрин" на 21 ноември от 09:30 часа: Влизат в сила санкциите за "Лукойл" - какво следва?
Зимата и снегът са близо - синоптик с прогноза за времето през декември
Асен Василев за прасето-касичка: Бюджетът ще вземе по 600 лв. от всеки български гражданин
От "Продължаваме промяната" поставиха прасе касичка пред Народното събрание (СНИМКИ)
Голям "шивач": Неймар ги почна и след контузията
Меси е играч №1 на Барса за този век
В Испания: Първият трофей на Веласкес ще бъде с Левски
Хюстън започва да набира скорост в НБА
Локо вместо Швеция: Виза спънала Айб за по-голям клуб
Падт останал в Лудогорец заради децата си
Тенденции в офис пространствата: новата роля на ергономичния комфорт
„Където и да избягам, аз не мога да избягам от себе си“ – Откровено за борбата със зависимостите
Поверия и обичаи за 21 ноември, Деня на християнското семейство
Шоколадов сладкиш с 3 съставки и без брашно
Beverly Hills Polo Club: Спортен шик за есента
Красотата на COLLAGENA вече в BioLine.bg на най-добри цени
Кръводарителска кампания във Варна ще помгне на 120 души да получат своя шанс за живот
Адвокат за случая Коцев: ВКС сложи кръст на процесуланите трикове на прокуратурата
Менса България организира провеждането на тест за интелигентност във Варна
Трагедия във Варна: 19-годишна украинка е скомила от общежитие към Технически университет
ГЕРБ предлагат 120 лева коледни надбавки за най-бедните пенсионери
Часове след старта на Зелената зона варненци излизат на протест срещу нея
Как галактиката Андромеда поглъща своите съседи
НАСА показа снимка на 3I/ATLAS от марсианската камера HiRISE (видео)
Откриха две геоложки структури в Италия, които могат да предизвикат силни трусове
НАСА е готова да прекрати договора си със SpaceX в полза на Blue Origin
James Webb откри агресивна черна дупка в ранната Вселена
Обсерваторията „Вера Рубин“ направи неочаквано откритие