Колите, които промениха света

10 автомобила, въвели технологии, които се използват и до днес
Обновена: 1 яну 2015 11:30 | 1 яну 2015 11:09,
29
Колите, които промениха света
Снимки: Производителите

Кои са автомобилите, които промениха света? Трудно е да се каже, тъй като зад настоящите модерни коли стоят редица иновации, въведени през годините от най-различни машини и компании. С помощта на изданието The Telegraph представяме 10 автомобила, представили едни от най-значимите за индустрията технологии, които се използват и до днес.

10. Citroen DS

Citroen DS е известен в цял свят със своето хидро-пневматично самонивелиращо се окачване. Мнозина мислят, че технологията се използва само от френската компания, но истината е, че подобни системи могат да бъдат намерени в коли на Rolls-Royce, BMW и Mercedes-Benz. При тях подобно окачване се използва или за подобряване на возията, или за самонивелиране на шасито.

Citroen DS може да се похвали също така със следящи кривата на завоя фарове, които са хит при днешните автомобили. Основната разлика е, че модерните фарове не използват механична връзка с кормилната уредба.

9. Land Rover

Land Rover не е първият 4х4 в историята. Той обаче е първият такъв автомобил, който се предлага масово на пазара. Машината бързо печели популярност, тъй като позволява по-лесен начин на придвижване на хората, живеещи в трудно достъпни райони. Land Rover продължава да бъде сред най-популярните всъдеходи в света.

8. Toyota Prius

Prius е първият масово произвеждан хибриден автомобил в света. Той е и най-добре продаваният хибрид в света, като има 4 поколения зад гърба си и е вече 17 години на пазара. Само до преди няколко години Prius нямаше конкуренция, докато днес подобна технология предлагат почти всички автомобилни компании.

7. Lamborghini Miura

Lamborghini Miura е известен като първата в света шосейна спортна кола със средноразположен двигател и задно задвижване - формула, която се ползва и до днес от всички производители на спортни автомобили. Моделът излиза през 1966 година, като е произведен в серия от 764 екземпляра.

6. Austin Seven

Austin Seven дава колела на огромен брой хора. Този модел се произвежда на цели три континента - във Великобритания и по лиценз в Япония, Германия и Америка. Поради това мнозина твърдят, че конфигурацията волан, три педала и скоростен лост, която става стандарт в автомобилната индустрия, е заслуга именно на Austin Seven. Това обаче не е първият автомобил с такова разположение на уредите.

5. Lancia Lambda

Lambda е прадядото на всички модерни леки коли. Новост в този автомобил е самоносещата конструкция, която е не само по-лека, но и по-здрава от рамата с поставено върху нея купе, която се използва преди това за леките коли. Днес на рама се конструират най-вече предназначени за тежки терени всъдеходи, камиони и др.

4. Tesla Model S

Първият електрически автомобил, който не се оказа провал. Преди Tesla Model S напълно електрическите возила представляваха комични на вид машинки, които избираха малцина шофьори. Електромобилът на Tesla обаче доказа, че екологичен може да бъде синоним на динамика, лукс и комфорт. Нещо повече, Tesla Model S промени начина, по който светът гледа на бъдещето на електрическите возила.

3. Mini

Mini не е първата кола с предно предаване в света. Британската машина обаче е автомобилът, който първи съчетава предното предаване с напречно разположен двигател и скорости - архитектура, която изисква по-малко пространство. Така Mini се превръща в първата кола, която предлага компактни размери, ниска цена, добра управляемост и не на последно място - четириместен слаон. А това е тенденция, която преследват всички съвременни малки коли.

2. Ford Model T

Днешните коли дължат съществуването си именно на Ford Model T - първият масово произвеждан автомобил в света. Преди този автомобил колите са били считани за "играчка за богаташи". С Model T обаче за първи път е въведена нова организация на труда – конвейера. Този способ на производство предизвиква революция в целия автомобилен отрасъл. Докато първоначално за изработката на един Ford T са били нужни 2-3 дни, след въвеждането на новата система на организация на труда, от конвейера е слизал по един нов автомобил всеки час и половина. А това се отразява съществено и на цената - през първите години стойността за производство на една бройка Model T е била 850 долара, а през 1924 г. тя пада до само 290.

Първият Model T се появява на света през септември 1908 г. Производството му продължава до 27 май 1927, като за това време са произведени над 15 милиона екземпляра от този автомобил.

1. Benz Patent Motorwagen

Това е първият в света автомобил, задвижван от двигател с вътрешно горене. Той е конструиран от Карл Бенц (един от основателите на Daimler-Benz), като патентът е получен на 29 януари 1886 г.

Автомобилът е триколка с метална тръбна конструкция и дървени елементи. Двигателят е едноцилиндров, четиритактов с обем 0.954 литра. Мощността му е 1/2  kW при 250 об/мин, а теглото - 100 килограма (на двигателя).

По-късно се появяват оптимизирани версии на автомобила с мощност 1.5 к.с. (1.1 kW) и 2 к.с.(1.5 kW), които развиват максимална скорост от 16 км/ч.

Тук е важно да се отбележи и името на съпругата на Карл Бенц - Берта, която не само е участвала в конструирането на машината, но е и автор на някой популярни и до днес автомобилни елементи, като спирачните накладки и др.

Toyota Mirai

Вероятно е редно да споменем още един автомобил - Toyota Mirai. Това не е първият автомобил с горивна клетка, но е първият, който си поставя за цел да направи водородните коли масови - не само като удобство, но и като цена. Toyota Mirai излиза на пазара догодина, а от представянето й зависи дали ще бъде включена в бъдещите класации на автомобилите, които промениха света.

Още статии с автомобилна тематика четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


29
Още по темата: автомобиликоли
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
0
 
0
 
! Отговори
До avtofen преди 9 години
Lancia може да са най-големите експериментатори в автомобилостроенето, както и да са едни от най-красивите и екстравагантни серийни автомобили, но не са с най-много нововъведения. Въвели са ел. спойлер, монококпит, първи са сложили турбо и компресор на един двигател, както и първата кола, проектирана във въздушен тунел (пълна скръб - Aprilia). Не ме разбирай погрешно - фен съм на италианките, но най-много и най-разпространени нововъведения са Mercedes (и по-конкретно разработките с S клас).
25
1
 
1
 
! Отговори
avtofen преди 9 години
при споменаването *** Lancia можехте да добавите и, че всъщност това е марката въвела най-много нововъведения в историята въобще
24
0
 
5
 
! Отговори
баче кико преди 9 години
И между другото Ситроен Е ХОЛАНДСКИ ЕВРЕЙН АЙДЕ ЧЕСТИТА НОВА ГОДИНА И ГОЛФА Е КАРУЦА НЕ Е КОЛА
23
2
 
2
 
! Отговори
партиен член преди 9 години
В статията пишат за леки коли не военни.Лично имах москвич и бях доволен.Това че една кола е най скъпа не означава че е най добра.Руснаците за съжаление не могат да направят добра кола.Добрите се виждат лесно заставаш на улицата и гледаш такава.онакава *** руска няма .
22
0
 
6
 
! Отговори
Никола преди 9 години
Доста фенска и некоректна класация на англичаните от Телеграф, напречния двигател в Мини го отбелязват ,обаче за първия в света сериен автомобил с предно предаване и самоносеща конструкция Citroen Traction Avant от 1934-1957Г. нито дума. Сега повечето автомобили ползват именно предното предаване изобретено и въведено от Андре Ситроен !
21
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До партиен член А муждувпрочем най-скъпата кола в света е ,,Империял,,Познай от първия път в коя страна се произвежда!
20
6
 
3
 
! Отговори
за 21 преди 9 години
Главанак, аз с колата да не ходя по учения...беж у тайгата )
19
5
 
8
 
! Отговори
42 преди 9 години
ДО ПАРТИЕН ЧЛЕНВОЕННИТЕ МАШИНИ С НАЙ- ДОБРА ПРОХОДИМОСТ И ДО ДЕН-ДНЕШЕН СА РУСКИ, ФАКТ ПРИЗНАТ МАКАР И С ПОЛОВИН УСТА ОТ АМЕРИКАНЦИТЕ. ЕДНА ПРОСТА УАЗ-КА СЪСИПВА КАТО ПРОХОДИМОСТ ИНАЧЕ БОМБАСТИЧНИТЕ ХАМЪРИ И ПОДОБНИ ***. КОЛА НА ДНЕШНО ВРЕМЕ ВСЕКИ МОЖЕ ДА НАПРАВИ, НО НАДПРЕВАРАТА ОСТАВА ВЪВ ВОЕННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ.
18
8
 
8
 
! Отговори
партиен член преди 9 години
В класацията няма съветски автомобили защото просто няма такива. Всички са крадени или са по лиценз на западни фирми.
17
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До 11 A-hZ-achto L-li te K-upih
16
0
 
1
 
! Отговори
Пиотър преди 9 години
Първата кола в света не е тва а тва - https://youtube/watch?v=lYWnxUxZlmw
15
1
 
33
 
! Отговори
баче кико преди 9 години
Ами тунингована БМВ тройка с надпис Господ ми е Навигатор от 1991 газ/бензин да не харчи много със оригинален ремус за 20 лева от пазара и лепенка М пауър?
14
15
 
6
 
! Отговори
ЦИГАНИН преди 9 години
MERCEDES 190 I 124 G KLASA I S CLASS W 140 ДРУГОТО Е ЗА ГЛУПАЦИТЕ
13
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До Анонименскоростната кутия е българска
12
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До АнонименГОУФО Е ВЕЧНА КЛАСИКА. СИМВОЛ НА ГЕРМАНСКОТО СВЕТОВНО ПРЕВЪЗХОДСТВО ПРЕЗ 90-ТЕ
11
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Golf II защо го няма?
10
19
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До АнонименМосквича не е по-лоша кола от западните произвеждани по същото време. Просто е по-здрав.
9
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Не виждам в класацията советцкии масквич?
8
7
 
23
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 9 години
Трабантът е единствената кола, благодарение на която един евреин си е осигурил 4 години министерска заплата, възползвайки се от добрината и доверието на българите, в чиято държава е роден и израстнал и сред който народ баща му е станал уважаван учен.
7
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ясно е, че самоносещите конструкции не са по-здрави.