Задънена улица за колите на ток. Ще се възроди ли дизелът?

Развитието на науката създава повече проблеми, отколкото решава
3 сеп 2017 13:03,
83
Задънена улица за колите на ток. Ще се възроди ли дизелът?
Снимка: Reuters, архив

Преди 15 години перспективите за масово използване на електромобили изглеждаха съмнителни, но сега колите на ток са нещо напълно реално, въпреки че са подходящи най-вече да използване в града. И макар, че тенденцията за преминаване на електрическа тяга обхваща все повече държави, то проблемите пред тях изглежда ще ги вкарат в задънена улица, поне на този етап.

Работата е там, че при сегашното развитие на науката, промишлеността и технологиите, използването на електромобили създава повече проблеми, отколкото решава такива. Ако САЩ се откажат напълно от използването на автомобили с бензинови или дизелови двигатели, то изработваното от страната електричество просто няма да стигне за зареждане на всички коли на ток. Изчисленията сочат, че за една нощ ще могат да се заредят около 79% от всички превозни средства с електромотори. При това стандартната процедура по зареждане отнема около 8 часа, което ще доведе до допълнително неудобство.

В момента около 60% от енергията в света идва от "мръсни" ресурси - нефт, въглища и газ. За да се увеличат обемите на електроенергия, трябва да се увеличи и броят на елекростанциите, а това означава, че локалното замърсяване около тях също ще нарасне. Не бива да се забравя също, че рециклирането на старите акумулатори също ще погълне електрическа енергия, при това в огромни количества. Което означава, че предприятията, занимаваща се с подобна дейност, също ще замърсят въздуха, при това доста.

Друг проблем са големите товарни камиони, които към момента просто не могат да се откажат от дизеловите си двигатели, защото съществуващите електрически агрегати нямат достатъчно мощност. Освен това самите електромобили са не само по-скъпи от тези с двигатели с вътрешно горене, но имат по-малък пробег с едно зареждане и изискват специална инфраструктура. А това отказва сериозно влияние върху решението на клиентите при покупка на автомобила.

Напълно нов отрасъл е и ремонтът на електромобили, което също затруднява избора им от страна на потребителя, независимо от стимулите, предлагани в различните държави. Факт е, че най-големите концерни смело се хвърлят в тази посока, но и те самите не са напълно готови за това. Производителите със сигурност ще страдат, защото трябвада се откажат от една готова схема - производство, продажба и поддръжка на бензинови (дизелови) коли и да се насочат към друга - производство, продажба и поддръжка на електромобили.

Всичко това изглежда като авантюра, но тя се подкрепя от все повече цели държави. Пионер в тази област е Холандия, където партията GroenLinks, която е с екологична насоченост, обеща отказ от бензиновите и дизеловите двигатели, ако дойде на власт. При това шансовете на движението да спечели са доста високи, така че преминаването към електромобили в страната вероятно ще стане факт. Още повече, че Холандия няма собствено производство на автомобили, но пък разполага с огромен опит в създаването на алтернативна енергия. Какво обаче ще се случи с камионите, които преминават транзитно през страната - няма да ги пускат? Трудно е да се повярва.

Своята готовност да преминат на електричество обявиха Норвегия и Дания, които също не произвеждат автомобили, но пък активно развиват алтернативните източиници на енергия. Като цяло страните от Скандинавия, а също така Австрия и Белгия винаги са били сред лидерите при налагането на електрически иновации, така че за тях промяната няма да бъде особен проблем. В тези държави първата стъпка ще бъде направена още през 2020 г., когато в някои от големите европейски градове ще бъде въведена забрана за използване на дизелови автомобили.

Очаква се популярността на електромобилите (относително, разбира се) да скочи след около 15-20 години, когато тяхната цена, както и разходите по зареждането и ремонта им ще бъдат сходни с тези на бензиновите и дизеловите коли. Такива са предвижданията и на Европейската комисия, която е изпълнителен орган на Европейския съюз. Тя също обяви, че към момента залагането на електромобили е грешка, тъй като все още няма инфраструктура за тях, а и цената им е доста по-висока.

Как стоят нещата в България? Според последни сведения, зарядните станции у нас са около 80 на брой, което на практика прави използването на електромобили извън София и някои други големи градове невъзможно. Проблем е и пробегът им - при някои модели той достига до 300 км, което означава, че трудно може да стигнеш до морето, например.

В същото време оборудването за създаването на зарядна станция е доста скъпо и е съмнително, че някой би инвестирал в подобно нещо. Една бензинова колонка ще се изплати доста по-бързо, особено ако е на подходящо място. На всичко отгоре, по-голяма част от българите не могат да си позволят нов автомобил с бензинов или дизелов двигател, камо ли електромобил, чиято цена е в пъти по-висока. 

Още новини за автомобили четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


83
Още по темата: дизелтокелектромобили
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
55
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Електромобилите имат 3 недостатъка. 1. Бавно се зареждат2. Малък пробег3. Скъпи батерии. Пазара втора ръка също е под въпрос, ако трябва да смениш батерията на колата ще трябва да платиш 10,000 евро. Значи колата като я купиш и става вечно твоя.Докато не се решат тея 3 проблема колите ще са на дизел и бензин.Трябва технологичен пробив в батериите и масово производство за да поевтинеят.
54
5
 
14
 
! Отговори
Да ама не преди 6 години
Електромобилите не се зареждат нощем, а когато цената на електроенергията е по-евтина. Ако произвежданата от фотоволтаиците електроенергия е по-евтина, Логично е електромобилите да се зареждат през деня, докато собствениците им са на работа. 12 кв.м фотоволтаична централа струва 2000$ осигурява 1kwp мощност и 1300kWh електроенергия годишно което се равнява на 12 000км. Това осигурява 25 години пробег около 300 000км без вредни емисии. Кое е невъзможното?
53
6
 
16
 
! Отговори
Joe преди 6 години
Северните народи не грешат.Щом са го решили,ще стане. А Бай *** ще гледа и ще цъка с език.
52
3
 
8
 
! Отговори
Баце преди 6 години
Марйче кой те лъже че можеш да пишеш по тази тема. Мнооггго си далече и встрани.
51
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Освен това проблемното замърсяване е в градовете.Камионите и да пушат по магистралите, там никой не живее.
50
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Много идьотски аргумент - не можеш да стигнеш до морето.Извинявайте, аз ходя на море веднъж в годината.Айде да са два, да са три пъти.Останалите 300 дни навъртам по 30-40 км на ден.Освен това до морето не може, но до Пловдив, Търново, Враца, Благоевград, може. Обратно, от Варна и Бургас се стига до Ловеч и Пловдив.
49
0
 
12
 
! Отговори
Паметлив преди 6 години
До ииЕл автомобили има от над 100 години.Но евтиния петрол спира развитието им и те си остават в индустриалната сфера.Автомобил,годен за ежедневна експлоатация с 50-60 км пробег излиза през 1996г(GM),но след 2000 е спрян принудително,а данъчните облекчения-премахнати.Сега има бързо развитие,но масов няма как да стане при тая цена и експлоатационни показатели.По-нататък-може.
48
4
 
20
 
! Отговори
ии преди 6 години
На един електродвигател няма какво да му се счупи.Няма масло няма поддръжка, няма филтри, няма части.Там е голямата драма.Половината от парите които си докарват големите компании са от това.гледайте "кои уби електрическия автомобил" има го в тубата. технологиите ги има от 20 години въпроса е че няма далавера в електрическия автомобил.
47
0
 
10
 
! Отговори
Trolland Dump преди 6 години
"ОЩЕ ПРЕЗ 2013 г. БЕШЕ СЪЗДАДЕНО ЗАРЯДНО УСТРОЙСТВО С ЧИЯТО ПОМОЩ СЕ ЗАРЕЖДАТ БАТЕРИИ ЗА ЕЛЕКТРОМОБИЛИ ЗА 1 000 км. ПРОБЕГ ЗА ПО-МАЛКО ОТ 10 МИНУТИ!"Дай да го видим де. Име, номер на патент, кой го е изобретил - въобще някаква информация, по която да го видим? Или всичко си го сънувал?До тук най-умното, което са измислили са висококапацитетни кондензатори. Глътват за няколко минути ток, после бааааавно ти зареждат батериите(да не вземат се стопЯт). Но това не е ефективно решение на проблема.
46
6
 
14
 
! Отговори
петров преди 6 години
До dpТолкова е "чиста и зелена, дори евтина" твоята атомна енергия, че после 300 години се обслужват отпадъците?! Сигурно безплатно, как мислиш?!
45
6
 
7
 
! Отговори
Отговор преди 6 години
До Анонимен 18 Решението е двигател на газ.За мизерниците е отлично решение.
44
0
 
3
 
! Отговори
Космос преди 6 години
Временни приказки
43
2
 
20
 
! Отговори
чичо Манчо преди 6 години
Ся и чичо ви Манчо да изрази мнение: - И с водно гориво да измислят автомобили, пак ще нарушат баланса в природата! Шот' веднага ще сложат ръце на океани, морета и реки;)! Ами самолетите, корабите, совалки и военна техника? И те ли ще са на акумулатори? Тогава арабите ще ядат пясък ли? Мислите ли, че огромният петролен бизнес просто ще стои и гледа безучастно отстрани?! ТЦ!
42
5
 
9
 
! Отговори
dp преди 6 години
Всъщност големият проблем е обръщането на насажданато с десетилетия в общата публика негативно отношение към атомната енергетика.Последната е единственият познат ни начин да произвеждаме чиста енергия, но решенията за нови централи се взимат от политици а политиците се избират от публиката, която пък десетилетия е била облъчвана от агитацията на петролното лоби и подобни (БГ е най-малкият проблем в тоя смисъл, и в щатите и из Европа - освен във Франция - е пълна трагедия).
41
12
 
7
 
! Отговори
seira преди 6 години
ЗАЩО ЛИ СИ МИСЛЯ, ЧЕ ТОВА Е "ПОРЪЧКОВА СТАТИЯ"?!ОЩЕ ПРЕЗ 2013 г. БЕШЕ СЪЗДАДЕНО ЗАРЯДНО УСТРОЙСТВО С ЧИЯТО ПОМОЩ СЕ ЗАРЕЖДАТ БАТЕРИИ ЗА ЕЛЕКТРОМОБИЛИ ЗА 1 000 км. ПРОБЕГ ЗА ПО-МАЛКО ОТ 10 МИНУТИ!КОЙ ИМА ИНТЕРЕС ОТ ПРЕЧКИТЕ ПРЕД ВЪВЕЖДАНЕТО НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ?
40
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Фотоволтаиците дали произвеждат ток от лунната светлина или от светлината на облаците през нощта, защото нормалното е на един ел. автомобил батерията му да се зарежда през нощта, а през деня автомобила да се използва?!С други думи за тока на ел.автомобилите трябват много нови АЕЦ и ТЕЦ, а замърсяването ще се увеличи вместо да се намали.
39
8
 
11
 
! Отговори
Обективен преди 6 години
Ако в България се премине на ел. автомобили, ще ни трябват още два-три АЕЦ-а като непостроеният АЕЦ Белене. Другият вариант е още един куп ТЕЦ-ове на въглища, като Мариците и половин България няма да може да диша заради ел.колите.
38
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Имам познат който си купи електрически скутер той е 120 кг дават пробег 30 км тръгнал на един баир и оп ядец каза 3км батерията свърши тока
37
2
 
11
 
! Отговори
Реалист преди 6 години
Ограниченията за изпозлването на коли с ДВГ в бедните държави, само ще доведе до затвърждаване на икономическото превъзходство на по-богатите държави над по-бедните, а от там и по-ниско качество на живота в по-бедните държави, по-ниска продължителност на живота и т.н. Тук едни непрекъснато лъжат, че щели да спрат в някои държави дизеловите коли. Планират да спрат производството и продажбата на нови дизелови коли, а не са приели закона за спиране на употребата им, както ни внушават лъжците.
36
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
таман у нас масите се уредиха да си крадат нафтата и сега, ще им махат дизела! Ужас! Ама щели да го връщат щото електричките били кофти, бе карай там, лаф да става!