На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
224
1
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
стигнах до "В Германия..." и спрях да чета. Кое ни е като в Германия че ще се равняваме по тях? Доходите? Пътищата? Корумпирания държавен апарат от-до?
223
5
 
25
 
! Отговори
Колите преди 6 години
хубаво, ама някой да се сети да ревне срещу презастрояването? Тези коли да не падат от небето. Идват с `новодомците` от провинцията, дето плащат мило и драго за гарсониера в квартал-лукс без улици.
222
6
 
27
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Някои искат колите в България да намалеят. Това са индивиди от няколко групи болести:- такива, коити мразят колите- такива, които искат да не им се пречкаме по пътищата, докато те си джиткат по тях- такива, които искат още повече да застроят градовете, в които се строи, а паркираните коли им пречат. Това важи особено силно за София, където около 30% от съществуващите места за паркиране бяха застроени от мафията и хората се принудиха да паркират на места, където не трябва да се паркира
221
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Внимавайте какво си пожелавате
220
32
 
12
 
! Отговори
Край преди 6 години
Отдавна ми прави впечатление че в този сайт много обичат бедните. Всичко трябва да е без пари и да има за бедните и то по много. Всички беди идват от бедните. Ако бедните бяха забранени света щеше да е по-хубав.
219
5
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Г-н Владислав Горанов първо да направи минималната заплата 700 евро,и след това да приказва за по високи данъци и подмяна на автопарка!
218
18
 
9
 
! Отговори
Край преди 6 години
В София и ромите от Факултето вече са с "коли". Това е защото с 500 лв. можеш да имаш кола - нещо немислимо в голям град в нормална държава.
217
1
 
29
 
! Отговори
Усещате ли го преди 6 години
какво ви готвят вашите избранници герб, усещате ли? винетката, гражданската, данъчето, масълцето - докато шавате, ще пълните гушката на вожда ви Бокомир и ще си мислите, че сте в Европата.
216
26
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Една нова кола е 20 хил лв и с начална вноска от 5000 лв се изплаща за 5 години по 250 лв на месец. Дори мрънкачите с по 1000 лв заплата (средното за страната) могат да си го позволят. Да, ама не! По-добре 15 годишен мерцедес или bmw - все пак фукнята е по-голяма от нова фабия, нали?
215
5
 
25
 
! Отговори
Факт преди 6 години
В България данък МПС май е най-висок в Европа, погледанто от гледна точка на съотношението доходи:данък МПС. Това едва ли учдва някого.
214
6
 
8
 
! Отговори
Край преди 6 години
В големите градове колата е лукс Фактически.Ако тук властта изпълни задълженето си да разчисти тротоарите/Градинките/площадките от коли ще се види че в София 1/2 от колите няма къде да бъдат паркирани законно.И ако някой смята че трябва да се събарят кооперации или училища за да се правят паркинги просто не е по главата си.
213
5
 
9
 
! Отговори
Еколог1 преди 6 години
Да обаче никой не споменава,че в Германия не се плаща данък на кола с газово устройство защото има никакво замърсяване без значение колко е стар автомобила.защо мислите тук в БГ на ГТП мерят изгорелите газове на бензин заото на газ нищо не отчита друг е въприса за дизела не мислете,че новите са еко един 25г. Дизел може да е по чист и от чисто нов старите работят на по висока компресия около 32 което значи по добро изгаряне,а кой нов дизел е с повече от 22 bar.компрсия?
212
6
 
18
 
! Отговори
Факт преди 6 години
В държавите по белия свят, колите на човек от населението са много повече в сравнение с България и това е обяснимо - затова ги наричаме белия свят. Там обаче също си карат трошки и не им пука особено много. Само в градове,в които пишман еколози са успели да се наложат, прилагат едни напълно безмислени ограничения за колите,от което полза разбира се няма, освен че пишман еколозите са доволни. Това обикновено са градове в най-богатите държави, които просто си нямат други проблеми и си ги измислят
211
0
 
1
 
! Отговори
7+ преди 6 години
До БългаринЛъжеш!! Данък - 265 лв и гражданската е по малка 196-206 лв.
210
3
 
6
 
! Отговори
Бисер преди 6 години
Мойта е на 37 години и *** с нея където ми душа иска.
209
18
 
5
 
! Отговори
Стамат преди 6 години
Правилно! Данъкът трябва да е 5 пъти по-висок!
208
4
 
10
 
! Отговори
Край преди 6 години
ББ се крепи на това че реализира трите най-големи мечти на българите:1. евтини кебапчета /без значение от какво/2. евтина бира /найлонова бутилка от 3л./3. евтина "кола" на тротара пред блока /без значение 5 или 7 употреба/.Резултата е - мааани беегай.
207
3
 
15
 
! Отговори
Факт преди 6 години
В България от около 1970 година, колата вече не се считаше за лукс, а за необходимост и то при добре развитият градски транспорт. Сега и заради изключително много влошеният обществен транспорт в България, почти всички разбраха, че колата е необходимост. Разбира се въпреки че колите са ни по-стари, ние изоставаме от ЕС по брой коли. А ако махнем старите коли, ще ни запишат в книгата на Гинес за държава с най-малко коли на човек от населението. Е, доста стари коли има и в Амстердам, Брюксел, ...
206
0
 
18
 
! Отговори
Българин преди 6 години
МАГИСТРАЛЕТЕ БИЛ НАПРАВИЛ БОЙКО - ще си ги плащаме БЪЛГАРЕ с данъци , Винетки и т.н.Санирале биле панелките безплатно а ??? Влади Горанов истимарската ще си ги вземе с данъците тея парички , ох бабини златни ГЕРБАДЖИЙЧЕТА !!!
205
12
 
5
 
! Отговори
Край преди 6 години
Ако сме Общество - трудно с много вой ще намалим колите наполовина като всичко свързано с тях стане скъпо. Парите от това ще пратим в градски транспорт и той ще стане бърз комфортен и редовен по часовник. Така са организирани градовете в белия свят.ОБАЧЕ ние сме българи дошли сме някъде от Пакистан/Авганистан и може и да не успеем.Тогава просто ще задръстим града с коли и ще се душим в газове. И нормалните ще продължат да бягат.