На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
204
1
 
16
 
! Отговори
Българин преди 6 години
ГЕРБ и в ЧАСТНОСТ - ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ - се опитват да вдигнат данъците на колите и имотите - или понеже пускат блъф че ще ги вдигат ,искат народа да иде да си плати данъците за да съберат некой лев в бюджета че бая са покрили с избори и евродупенето !!!
203
6
 
4
 
! Отговори
Край преди 6 години
Факта не можа да вдене че по света подземните надземни и многоетажни паркинги в големите градове са СКЪПИ. В Чикаго - от 20 долара на час. В Манхатън и 30 и 40 долара на час. За да се пригоди София за толкова автомобили колкото има в момента трябва да се събори и построи наново.
202
0
 
6
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Много скоро почти няма да се срещат коли, произведени преди въвеждането на Евро 3, че и Евро 4. Евро 3 е от 2000/2001 години, а Евро 4 е от 2005/2006 години.Евро 1 е от 1992/1994 години, т.е. МПС преди Евро 1 са сега на над 25 години. При това производителите винаги започват да спазват следващият евростандарт няколко години преди въвеждането му. Примерно през 2011 вече се произвеждаха коли по Евро 6, който официално влезе в сила от 2014/2015 години.
201
1
 
21
 
! Отговори
днд преди 6 години
Хаиде стига платени статии . Българинът няма достатъчно пари за нови коли. А и транспортът в големите градове е отвратителен. Така че новите данъци нищо хубаво няма да донесат.
200
5
 
9
 
! Отговори
Край преди 6 години
Факта така и не разбра че в България колите на 1000 човека са по-малко отколкото в Германия а в София са почти два пъти повече отколкото в Берлин.Големите градове по света разчитат на градски транспорт - малките населени места е нормално да имат много коли и там това не е проблем.
199
2
 
23
 
! Отговори
Българин преди 6 години
Всеки имал кола ? Ми като трябва ще има ! Нали за всяка кола се плаща по 250 лв. ЕКОТАКСА 100лв. НОМЕРА В КАТ , ЗАСТРАХОВКА ГО,ГОДИШЕН ДАНЪК МПС ,ВИНЕТКА ,АКЦИЗА НА ГОРИВАТА ,ПРЕГЛЕД ГОДИШЕН ,А СКОРО И НОВА ТОЛ ТАКСА !ТОВА СА НЕЩА КОИТО ОТИВАТ В ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ - НЕ МИ СТАВА ЯСНО КОЕ ИМ Е МАЛКО НА ПОЛИТИЦИТЕ КОЕ НЕ ИМ СТИГНА ДА ОТКРАДНАТ , ЧЕ ОЩЕ ИМ ТРЯБВА ????????????
198
1
 
14
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Колите в България са малко, по-малко отколкото в ЕС. На много хора им изглеждат много, защото няма държавна и общинска политика за строеж на закрити паркинги, чрез които колите по улиците да намалеят значително. Втората причина колите да изглеждат много е изключително лошата и все по-влошаваща се организация на движението и паркирането в България и особено в София.
197
2
 
15
 
! Отговори
РККА преди 6 години
Целия напън с мръсния въздух е от лоби групата на автоджамбазите ,караме таралясници над 15 год. ама на газ.По автокъщите е пълно с следващо поколение тараляски ама се не купуват и това им е зора,пък и да не забравяме мутренските застрахователни компании дето все им е малко,да ме спира от движение все ми е тази пак ще я търкалям...
196
0
 
10
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Промяната в данък МПС, която трябва да се направи е отстъпките за екологичност да важат за коли до 150 к.с., а не до 100 к.с., както е сега. Вече са много малко новите коли под 100 к.с.
195
8
 
7
 
! Отговори
Авто фен преди 6 години
Тук от беднотия и нямане на пари, само между етажите на блоковете и покривите няма паркирани коли..ВСЕ ОЩЕ. Големите градове приличат на кочини, защото на всеки му е много важно да има кола, да ходи с нея и до тоалетната, за да не изглежда беден.Както каза някой преди мен - в богатите държави на хората не им е толкова важно да се изпраскат с БМВ-то и няма проблем да си милионер и да си в метрото или с колело. Кодато и ние узреем за това мислене - може би ще сме готови да сме богати като тях.
194
1
 
5
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Данък МПС е преди всичко данък собственост, но в него е вкаран някакъв елемент на държавна политика с отстъпките за екологичност за икономичните коли до 100 к.с. Затова данъка на нов Опел Корса от 90 к.с. ще е почти същият колкото и на по-старите коли със същата мощност. Отстъпката за новия Опел е 60%, за малко по-стария е 50%, за още по-старите с катализатор е 20-40%, а за най-старите няма отстъпка. При това сумата на данъка е толкова малка, че не оказва влияние на избора на кола до 100 к.с.
193
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Изчистихме старите кошници на цяла Европа.Най старите брички се карат в най бедната държава.
192
0
 
3
 
! Отговори
Бюреков преди 6 години
До БългаринБраво, браво!
191
3
 
30
 
! Отговори
Българин преди 6 години
Всяка година ,като дойде време за данъците и се появява статийка че караме трошляци и че едва ли не плащаме най ниските данъци !!!И кое му е ниско на 14 годишна кола със 130 к.с. - в Пловдив 300лв. данък ?+ 40 лв. ПРЕГЛЕД + 230лв. ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ + 97лв.ВИНЕТКА = 667лв. начало на годината ?ПОЛИТИЦИТЕ КЪДЕ ГИ ВИДЕХТЕ ТЕЯ ЕВТИНИТЕ ДАНЪЦИ ????заплатата ми е 670лв.
190
0
 
24
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Цялата шумотевица около старите коли е май за да ни вдигнат данъците, както и да имитират дейност, че нещо се прави против наднорменото замърсяване на въздуха. Една стара кола на газ дали замърсява толкова много, колкото ни лъжат? Според мен огромната част от най-старите коли се използват много рядко и то главно по селата, където няма трафик и няма значимо амърсяване от колите. В големите градове колите са по-нови, особено в София, където до няколко години няма да видим кола, която да няма Евро4
189
0
 
2
 
! Отговори
Бюреков преди 6 години
До Анонимен 198ЕЕЕЕ ние си имаме, селяните кучета ги яли
188
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Андрешковщина , популизъм и политика ала Тартюф и ала Пушкин,имаме ама защо да даваме,не ми трябва ама да имам
187
2
 
18
 
! Отговори
Те това е! преди 6 години
Нашите работодатели са робисъздатели! С около 400 лева заплата как да живее човек в провинцията? А и няма работа. Ясно е, че едва оцелява. Ама данъци плаща...Няма мърдане.И като му писне-отписва колата, сваля номерата и кара през просото. Или...айде в чужбина. И чак тогава разбира, че не си и струва да се връща при местните дерибеи! Да си копат сами!
186
1
 
12
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Всички измервания показват, че въздухът в София се замърсява наднормено само през най-студените дни на зимата и само с фини прахови частици (ФПЧ10). Всички останали замърсявания, които се причиняват от колите са в нормите. Това е лесно обяснимо - притежаваните коли в България на човек от населението изостават значително от средното за ЕС и въпреки че наистина автопарка в провинцията е много остарял,колите не оказват съществено въздействие на чистотата на въздуха,особено в София с по-новите коли
185
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Много познати се движат с коли от определен модел които производителите поради недоглеждане са ги направили прекалено надеждни. Сами си ги поддържат и си знаят че проблемите сервизи кола предвижване за тях са нещо много далечно.