Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ

Кой и защо внася такива возила в Съединените щати?
3 апр 2018 09:25, Елка Василева
185
Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ
Снимка: архив, Reuters

Първият и единствен съветски автомобил в САЩ дълго време бе една "Победа", вкарана от Финландия от американеца с одески корени Стенли Слоткин. Оттогава обаче ситуацията силно се е променила. Кой, как и защо купува класически съветски автомобили в САЩ?

Трудно е да се повярва, но съветските автомобили в САЩ са не просто местно явление, а зараждащо се движение. Клубът на съветските автомобили в Сиатъл има дори тематичен музей и е сред най-големите, също като обединението "СССРGarage" в Лос Анджелис. Постоянно се организират срещи в Ню Йорк и Чикаго, както и в Маями, Портланд и други градове, пише Лента.ру.

Интересното е, че само в 90 % от случаите собствениците на колите са емигранти от Русия и страните от Общността на независимите държави, а в останалите 10 % дори не говорят руски. Сред видните представители на това необичайно ретро-движение е Алексей Борисов, който е и основател на калифорнийския клуб "CCCPGarage".
Първоначално той купува в Сан Франциско кола УАЗ 469, а в момента има и ВАЗ-2106, ГАЗ-69 и мотоциклет К-750.

На последното изложение, наречено CCCP Car Show, в Лос Анджелис са се събрали 18 автомобила, а с всеки месец участниците в движението се увеличават.

Освен в собствените си автомобилни изложения притежателите на емблематични Волга и Жигули редовно участват и в общите сбирки на класически автомобили, където необичайната съветска техника попада в центъра на вниманието.

Трудно е американците да бъдат удивени с традиционните класически коли. В страната има огромен брой автомобили, които рядко се срещат и то от разнороден клас - от Ferrari 250 GTO до всевъзможни хот роуд модели (типично американски автомобили с големи двигатели, модифицирани за високи скорости - бел. прев.). Съветските машини обаче продължават да провокират въпроси.

Хората по улиците реагират особено силно на УАЗ, като един от местните автомобилни ентусиасти дори го сравнява с класически американски училищен автобус - същите неудобни седалки от изкуствена кожа, железен под и твърдо окачване, заради което понякога излиташ до тавана.

При съветските коли американците се учудват най-много от липсата на поставка за чаши, каквато при американските се появява едва ли не още през 50-те години. Трудно е да се обясни, че в СССР просто не е имало какво да се поставя там, а и в момента в Русия далеч не на всяка крачка има Starbucks.

Друга изненада е липсата при някои модели на облегалки за главата. С нервен смях хората питат и за въздушни възглавници.

Минувачите реагират на класическите съветски коли по най-неочаквани начини. Случвало се е хора да прибягват през четири платна плътен трафик, пренебрегвайки всякакъв ред и правила, само за да се приближат и зададат няколко въпроса.

На американска територия съветските коли попадат по крайно разнообразни пътища. Някои от тях идват от Канада, където чак до 1997 година се внасят различни модели, например Lada Niva, Lada Samara и 2106/2107.

Голям брой автомобили идват направо от Русия, Украйна, Беларус, Литва и други страни - по поръчка те пристигат с кораби в пристанищата на Лос Анджелис, Сан Франциско, Ню Йорк и Маями, макар и не винаги в добро състояние.

Например неотдавна в Калифорния пристигна първият в щата ГАЗ 66. Колата е поела от Беларус напълно реставрирана, но пристига в Калифорния без бензин, с разрязани седалки и обшивка. Изглежда митническите служби са търсили нещо в купето и са се отнесли към товара доста грубо.

Цената на съветските автомобили в САЩ варира много силно в зависимост от състоянието и апетита на продавача. Цените на "Жигули" в музейно състояние могат да започнат от 8000 долара с доставка и митническо оформление и да достигнат 27 000 долара. Точно за толкова се продава в момента един ВАЗ-2105 от Масачузетс.
Същите продавачи разполагат с ЛУАЗ, ЗАЗ 968 и Москвич-2141 Aleco. Не се знае кой ще купи този шедьовър на автомобилостроенето за толкова пари, но практиката показва, че рано или късно се намира клиент.

Закупените жигулита трябва и да се поправят, като това често се прави от автомонтьори, работили с руска техника още по времето на СССР, преди да емигрират. Има такива, които се занимават с възстановяване на тапицерията на салона, има специалисти по боядисване и по механиката.

Такива автомонтьори в Лос Анджелис са малко, но засега силите им изглежда са достатъчни за колите на клуба. Съветските машини са твърде специфични, за да бъдат ремонтирани в американски сервизи - необходимо е да се познават нюансите на обслужването и поддръжката.

Съдбата на УАЗ-ките и волгите в САЩ в момента изглежда по-светла от когато и да било. При такова развитие на автомобилната култура темата за съветските коли ще придобива все по-силна загадъчност и ексклузивност. Кой знае, може дори да стане нова мода.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
92
17
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До *** до 91Абе *** Русия и БГ бяха пионери във роботиката и изкуствения интелект. Апъл открадна всичко, когато троянския кон Горбачов съсипа СССР. Другите неща ги откраднаха от немците днес САЩ крадат мозъци и пак са на дъното. НАСА купува двигатели от Русия, а не обратно.
91
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ДПС на Русия ползва Форд, само да ти напомня.
90
12
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Браво, съветските коли и до днес се търсят, а краварските барутници и таратйки никой не ги търси, краварите са изтърбушени отвсякъде и мислят да избягат чак на Марс.
89
5
 
11
 
! Отговори
до Боби преди 6 години
Верно ли задаваш толкова наивни въпроси?!Ресурса на цяла държава е впрегнат да строи танкове. Освен това там всичко е предименсионирано. Никой не гледа цена, разход на гориво и материали, цена на поддръжка. Държавата плаща. Идеята и изкуството е точно обратното да бъде направено - евтино, финно, икономично.Мислиш ли, че ако дадът задание - направете двигател дето да пали винаги без оглед колко ще струва, колко ще гори и т.н. ВСИЧКИ ще се справят по-добре от руските кошници.
88
15
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Краварофили кажете краварника какво съдаде как ви се подобри живота или пак купувате от братски Китай и cе топлите с руски газ, що не отивате в краварника.
87
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Технически гении: Първият руски пощенски дрон се разби. Дронът трябваше да достави пратката от Улан-Уде до село на 15 км разстояние, но малко след излитането си променил траекторията си, ударил се в къща и се разбил, съобщи Россия 24Некадърност, безхаберие, мръсотия, варварство, агресия, омраза, завист... - Русия.
86
15
 
8
 
! Отговори
Боби преди 6 години
Хора защо СССР танкове ги вадят от калния им гроб в някое блато. Продухват двигателя, слагат масло и гориво и двигателя заработва?Защо 50 годишни СССР танкове воюват в Сирия вече 8 година за всичките страни - а Американските Абрамси Пленени от ИДИЛ ги показаха само на няколко "парада"КАК успяха ИДИЛ да Пленят два Т-90, Да ги възстановят горе долу така че да ги ползват срещу АСАД Защо рашките правят военните машини с 5-10 ресурс на елементите?дори некачествени елементи издържат при такова
85
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Е то километража на жигулата беше с пет цифри. За 25 години 100 000 км, направо си е за хвалене.
84
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не е само производство. В момента доста голяма част от борд-електрониката на BMW, Daimler, Porsche, Ford, японските и френските производители се разработват в България.Има фирми с по няколкостотин служители, които се занимават с това.
83
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Искам да питам разбирачите тука, които обясняват какви невероятни машини били съвеЦките батали, защо 90-те години се юрнаха да купуват стари Фиати и Опели ами не даваха заявки за Лада та Авто Ваз фалира?
82
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До до 75Кажи му и че ние сега правим части за Ролс Ройс.Профили от въглеродни нишки, които се вграждат във вратите за по-голяма сигурност при евентуална катастрофа.В Ролс-Ройс и Мерцедес има ли руски части, че български има?
81
9
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Защо ми е да вдигам кофа, като мога да си наема багер?
80
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Булгаралпин... И колко твои познати караха булгаралпин?А за колелетата си много не в час, България и сега е един от най-големите производители. Ама понеже в опорните ти точки го няма, та явно не си го разбрал.
79
6
 
10
 
! Отговори
Запознат преди 6 години
Ние цяла кола не сглобяваме, но у нас има вече над 100 фирми произвеждащи компоненти за автомобили.Примерно у нас се правят главите на ДВГ на всеки един модел БМВ и половината от моделите на Ауди/Фолксваген, както и климатици за тях.Отделно окабеляване, датчици, маркучи, амортисьори.ЕГР клапана на последните модели на Мерцедес е проектиран в ТУ-София.Кожените салони на Мерцедес и БМВ се шият у нас.Правим и седалки.Мултимедиината система на таблото на S-klass е проектирана от българска фирма.
78
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Руски автомобил не съм виждал
77
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Едно време имаше балканкар, електрокари се конструираха, имаше дори и булгаралпин, което изглежда като порше, имаше и завод за колела мотопеди и пирин фиат в Ловеч, сега има само грантови многознайковци, които плюят по поръчка, а не са вдигнали една кофа през живота си.
76
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
70, България няма претенции да е световна сила. А правим автомобилни части за куп производители. За софтуер дори не говорим.Вие имате претенции да сте такава, а освен да показвате ролики как можете да затриете света, друго не ви хрумва. Противопожарната система на един мол още не ви е по силите и се включва с копче, а не автоматично. И на всичко отгоре копчето и не работи. Пий си одеколона и не се обаждай.
75
1
 
10
 
! Отговори
до 75 преди 6 години
Да ти кажа, като те мързи да четеш. Завода се казваше ВАМО и произвеждаше двигатели по лиценз на Перкинс. А Перкинс Енджайнс е собственост на Ролс Ройс.
74
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До до 70Абе хаберлия я разкажи че ми стана интересно. Български дизел ...баф маааму
73
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Да внасят и да показват на американците какви коли са правили докато хората, които сега им дават работа, сигурност и подслон още 60-те години са правили луксозни коли серийно с климатик и автоматични скорости, а разхода им е бил колкото на Волга.