Как Хитлер помогна за раждането на най-продаваната кола в света?

Той и Фердинанд Порше са бащите на Фолксваген-костенурка
Обновена: 26 май 2018 21:02 | 26 май 2018 21:00, Красимир Ангелов
97
Как Хитлер помогна за раждането на най-продаваната кола в света?
Снимка: Reuters

Най-продаваната кола в света дължи раждането си на Адолф Хитлер. Преди 80 години именно той прави първата копка на заводите "Фолксваген" близо до градчето Фалерслебен, пише в своя материал DW.

Двама мъже - един голям проект - Фолксваген-костенурка. Фердинанд Порше е гениалният конструктор, Адолф Хитлер - политическият акушер. Сътрудничеството между двамата не се базира на симпатии, а на тънки сметки.

Професорът по нова история в университета в Щутгарт Волфрам Пита посочва, че "са се събрали двама души, които взаимно си пасват". В съавторство с Нилс Хавеман и Юта Браун историкът е издал книгата "Порше. От конструкторското бюро до световната марка". В нея той описва историята на концерна, започнала на 25 април 1931 година със създаването на малко конструкторско бюро в Щутгарт.

"Без подкрепата на Хитлер, Фердинанд Порше не би могъл да завърши амбициозния си проект Фолксваген", посочва Волфрам Пита. Хитлер е имал нужда от една творческа личност, която да конструира малолитражен автомобил, годен за серийно производство. А Порше е имал нужда от политически покровител, който да му помогне да конструира без да се съобразява с разходите", пише историкът.

Още на автомобилното изложение през февруари 1933 година, Адолф Хитлер обявява "моторизирането на народа". Малко по-късно, на 10 май 1933 година се провежда и първата среща между канцлера и конструктора.

Моторизиране и мобилизация

През лятото на 1934 година "Сдружението на германската автомобилна индустрия на Райха" дава поръчка на Фердинанд Порше да конструира автомобил, наречен на едноименната националсоциалистическа организация, отговорна за свободното време и наблюдение върху населението. На 29 декември 1935 г. Хитлер лично приема прототипа на "своя Фолксваген", въпреки че няма шофьорска книжка. Две години по-късно, на 26 май 1938 година, той прави първата копка на завода "Фолксваген" във Волфсбург. Радиото на Райха информира за събитието: "Едно малко градче на юг от Хановер е в центъра на вниманието на цяла Германия. Тук по волята на фюрера ще възникне гигантски завод, за който светът тепърва ще говори".

Пророчеството се сбъдва, макар и не точно дума по дума. Защото автомобилът първоначално служи не за "моторизирането на народа", а на Вермахта. Той е изпратен на фронта като военна машина с висока проходимост и като автомобил-амфибия. Никой всъщност не е изненадан от това допълнително военно предназначение на автомобила. Както споделя професор Пита, още от самото начало е било ясно, че той ще се използва за военни цели. В експозе на фирмата Порше от 1934 година изрично се посочва, че "Фолксваген трябва да бъде пригоден като транспортно средство и за военни цели, а не само за лично ползване". Едва след войната започва успешната история на Фолксваген, който е прекръстен на "костенурка", за да се отърси от националсоциалистическото си минало.

И Костенурката става символ на германското икономическо чудо. През 1955 година от конвейрите на Фолксваген слиза милионният екземпляр. А новият модел "Бийтъл" се превръща в хит по продажби в цял свят. От този модел са произведени близо 22 милиона автомобила. Производството в Германия е прекратено още през 1978 година, а последната "костенурка" слиза от конвейра в Мексико през юли 2003 година. Независимо от това, във всички страни по света "костенурките" продължават да се движат.

Малолитражният автомобил се отърсва от националсоциалистическото си минало веднага след войната. Ръководеното от комунистите френско министерство за индустриална продукция влиза в контакт с Порше през октомври 1945 година. Французите са въодушевени от костенурката. "Скъсването с националсоциалистическото минало се изразява най-отчетливо в усилията на френското правителство да привлече на своя страна конструктора на Фолксваген", посочва Волфрам Пита.

Според него сътрудничеството между Порше и Хитлер не е единичен случай в онези времена. "Порше не е единственият, който без никакви морални скрупули се хвърля на врата на властниците", пише историкът. "Така става почти винаги. Икономически отговорните хора, които се заинтересувани единствено от успеха на фирмата си или от осъществяването на амбициозните си технически проекти, обикновено нямат никакви скрупули да сключват пактове с властниците", заключава Волфрам Пита.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
66
5
 
26
 
! Отговори
До 61 преди 5 години
Това са направили едни други, в една друга държава, след преврата през 1917 г.После същото се случило и у нас след 09.09.1944 г.Схемата е една и съща - обявяват определена категория хора за врагове, интернират ги, пращат ги в лагери или пък ги избиват, като главната цел е ДА ИМ ВЗЕМАТ ПАРИТЕ. После некадърните "победители" прахосват всичко и теглят кредити, които народът изплаща мизерствайки.Хитлер действа различно - взима едни пари, но тласка напред икономиката и благосъстоянието на Германия
65
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
39, 44,Не се хаби напразно. Няма кого да заблудиш, освен наивни хора с ограничено мислене, които нямат навика да четат. Виж тук 65 /"аз"/, той е казал верни и разумни неща!
64
6
 
36
 
! Отговори
аз преди 5 години
Отново не се говорият откровените истини, че целта на Хитлер преди войната е въздигане на стандарта на немското население. Войната е просто проекция на действията на победители Англия и Франция от първата световна война. Те са главните виновници за втората световна война, а не Хитлер.
63
20
 
1
 
! Отговори
Инфо преди 5 години
....най продаваната кола в света е ФОРД ТАУНУС /FORD T/.
62
2
 
29
 
! Отговори
kukla преди 5 години
Според мене Хитлер е можел да разбира какво искат масата германци по негово време, а не е живял в някъкъв си негов свят. Идеята на Фолсксвагена е да отговори на желанията на милионите германци за собствена кола. Евтина, икономична, но да може да ги вози. Имала е само 35 к.с. не е била за големи семейства, но цената е хит. Тогава явно и населението е живеело практично. Сега такава кола няма да има успех, всички искат веднага Поршета. Нищо че в България няма пътища за такива коли, но трябват Порше
61
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
от статията, явно поради гугъл преводач излиза, че Хитлер собственоръчно е сглобил Бръмбърчето...
60
25
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А как е извадил Германия от хаосът?Като е тафил парите на еврейте и е теглил кредити.След тва ги е обявил за врагове за да не ги връща.
59
3
 
10
 
! Отговори
Joko преди 5 години
За разработването дизайна на купето е използван прототип на произвеждана към момента кола в Чехия ! В разработката е взел участие прочутият Пининфарина !
58
4
 
22
 
! Отговори
Щирлиц преди 5 години
До DW - фабрика за лъжиВерно е,че DW фабрикува лъжи,но ако си мислиш,че поне две трети от германците не съжаляват за онова време,много грешиш.
57
0
 
21
 
! Отговори
Така е преди 5 години
Не се споменава факта че Хитлер е нарисувал външния вид на колата на скица ,която макар и променена се използва от Порше. Двама гении единия положителен , а другия отрицателен.
56
1
 
17
 
! Отговори
Изгърбич Задвратян преди 5 години
много от нещата дето сега синдикатите ни ги пробутват че били достижения на съвременния свет, са де факто предизборната кампания на нсдап, дирижирана от гьобелс
55
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Инфоограничителните квоти ги е имало и след първата световна, но за някакви двадесетина години германия преодоляла всичко и станала най силната в света!
54
3
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
хитлер е бил истински Патриот (с главно "П"), защото е мислил и правил всичко за германия, въпреки че е бил австриец! азвадил страната си от хаоса и са кратко време я превърнал във водеща сила в европа! няма такъв, който да повтори икономическото чудо на германия, от периода между двете световни войни!
53
6
 
2
 
! Отговори
Инфо преди 5 години
Не пишете глупости , а четете ..Хитлер губи войната . Ограничителни квоти за военни цели от победителите....и т. н.т....
52
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Вие сте некви нeгри на социални помощи?
51
24
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хитлер е бил една катастрофа.В речите си е казвал,че банките в САЩ са "коренът на всяко зло" а те са му спонсорирани безумията.Когато са спрели да му дават кредити ги е обявил за врагове.Твърдял е че вярва в превъзходството на белият човек и поради тая причина е убил почти 60 милиона бели.А заради ВСВ започва масовото изоставяне и освобождение на европейските колонии в Африка.Резултатът го виждате и в САЩ и в Европа.Добре ли е?Крадат от парите на работещите за да дават социални помощи.
50
5
 
22
 
! Отговори
Мишо преди 5 години
До ПешоТочно така!Ако не бяха опитите на д-р Менгеле извършвани върху *** като евреи и джипсита, днес медицината щеше да е сто години назад.
49
4
 
28
 
! Отговори
Сторм преди 5 години
На снимката - последните достойни мъже в Европа.
48
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
2, явно е отдавна на хапчета.Да говориш, че руския грузавик е по-добър от германската автомобилна промишленост си е чист фанатизъм. Факта, че Рашата е най-големият вносител на Мерцедес(по бройки) в света, те оборва тотално.
47
2
 
25
 
! Отговори
Пешо преди 5 години
Дори това, че го обвиняват за убийствата на еврей в концлагерите си е имало и някой плюсове, тъй като именно там, чрез редица експерименти е измислено за пръв път лечението на ракови клетки и благодарение на това сега някой от вас е жив или някои близък на вас - брат, сестра, майка, баща, син, дъщеря и др.. Ама никои не оценява истинските факти, а знае само да обвинява, без и една книга да е прочел за това или друго време.