Нов шофьор – 6 месеца с придружител. Златният талон в историята!

При завой да се пропуска движещ се по велоалея колоездач
5 сеп 2018 07:00, Елка Василева
123
Нов шофьор – 6 месеца с придружител. Златният талон в историята!
Снимка: архив, Булфото

Всеки нов шофьор независимо от възрастта ще кара шест месеца кола задължително с придружител с опит. Това са част от промени, които в момента се обсъждат в работната група от Министерството на транспорта и Министерството на вътрешните работи и Министерството на регионалното развитие, която разделя на три части сега действащия обемист Закон за движение по пътищата.

Едва след като минат изпитателния период с придружител, младите водачи ще получават книжка, а през следващите няколко години поведението им на пътя ще бъде следено изкъсо, предвижда новият закон за водачите, пише "Монитор".

Още по темата

Годишно 120 000 изпита за шофьорски книжки се провеждат от изпитващите на бившата ДАИ. Първоначалното издаване на книжки на нови шофьори е между 60-65 000 годишно, показва статистиката на Пътна полиция.

Идеята датира от преди 5 години, но тогава предвиждаше само младите шофьори да карат с опитен човек до себе си. Сега промените са вкарани в Закон за водачите на МПС и ще важат за всички нови шофьори, без значение дали на 18 или 65 години са си взели книжката.

В Закон за движение по пътищата ще бъдат въведени нови правила, които ги няма никъде в нормативна база. Завиващите пътни превозни средства ще трябва да пропускат движещите се колоездачи по велоалея.

В закона са разписани и промени в определението пешеходна пътека. С тях ще се променят текстове, въведени от преди двадесет години, че продължението на тротоара е пешеходна пътека. Тази разпоредба дълго време създаваше сериозни проблеми при възникнал инцидент на такова място. Скоро пешеходците вече няма да са с предимство.

В стария закон е посочено, че между два тротоара на кръстовище е пешеходна пътека, но пък имаше и задължение да е сигнализирана с пътен знак. Пътните полицаи все още бистрят при писането на протоколите си при инциденти дали тези места са пешеходни пътеки, или не са. В новия закон обаче ще е записано изрично, че пешеходна пътека трябва да е маркирана и сигнализирана.

Посочено е, че ще има предупредителен пътен знак преди мястото за пресичане, както и на самото място.

Към най-опасните и агресивните водачи на пътя също ще има допълнителни мерки. Изписани са седем нарушения, ако водач направи 3 от тези 7 нарушения в рамките на две години, ще губи своята правоспособност, както и загубата на контролни точки. След това ще трябва да извърви цялата процедура за възстановяването им.

Има голяма вероятност да бъде премахнат т.нар. златен талон и всички привилегии, които той предоставя на водачите. Този вид документ по закон се нарича контролен талон "Водач на МПС без наказания". Издава се от Пътна полиция след изрично поискване от водача с подадено заявление и платена такса от 2 лева без банковите комисиони. Шофьорът може да получи златен талон, когато няма нарушения не по-малко от 6 г.

Клиентите на такситата вече няма да заплащат престой. Промени ще въведат на нейно място тарифа, която ще таксува цялото време за пътуване. Така ще бъдат ограничени и помпите в колите на таксиметровите водачи. Сред останалите мерки е изграждането на защитена връзка между генератора на сигнала на фискалния апарат и таксиметровия апарат. Сигналът от скоростната кутия до таксиметровия апарат трябва да е защитена връзка, за да не може да се вкара помпа.

В новия закон ще се уточнят и новите зони за споделено движение или т.нар. зони 30, каквито има в повечето големи градове в Европа. По преценка на кметовете ще се обособяват такива зони, в които превозните средства не трябва да надвишава 30 км в час и с предимство ще бъдат пешеходци и велосипедисти. Тези зони ще се маркират с пътни знаци на входа и изхода им, а вътре ще важат еднакви правила. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


123
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
0
 
22
 
! Отговори
дедо преди 5 години
всичко е въпрос на дефиниции - как дефинират 'нов шофьор'? ако аз взема книжка на 18, а почна да карам кола на 19 ще имам ли придружител?
52
2
 
11
 
! Отговори
НИЕ, ВИЕ, ТЕ. преди 5 години
КВИ 6 МЕСЕЦА... Я ПО ДОБРЕ НАЙ-МАЛКО ДВЕ ГОДИНИ С ПРИДРУЖИТЕЛ...... ТО ЗА 6 МЕСЕЦА МОЖЕ ДА СЕ ПАДНЕ ОТ АПРИЛ ДО АВГУСТ-СЕПТЕМВРИ МЕСЕЦ,, И ЗИМНИЯТ ПЕРИОД КАКВО ПРАВИ ВОДАЧА--***...
51
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
негодниците не могат най - елементарен ред на пътя да вкарат, който преди 120 г. е измислен в белите държави, за какво говорим!? Къв ред, законност, справедливост?
50
0
 
12
 
! Отговори
До шофьор 51 преди 5 години
По принцип пак ще наакат закона, но по-важното е, че ние ще го джвакаме. И не може да е като в Гърция, защото там взимат заплати, на българина като му свалиш номера за наришение и санкция от 1000-1500 лв., а той взима 500 лв. заплата и какво правим, той гледа семейство и деца и има харта за правата на човека и там си пише колко ти трябва за теб и твоето семейство на месец и гражданина ще осъди държавата.
49
5
 
12
 
! Отговори
Шофьор преди 5 години
Докато не вкарат глобите за нарушения да са сваляне на номера незабавно за няколко седмици, както е в Гърция и естествено да упражняват това наказание, никаква промяна няма да настъпи.С тези парични глоби, дето не могат да ги съберат на никой не му пука и си кара както си иска.
48
0
 
21
 
! Отговори
Бг преди 5 години
Почва да ни писва!
47
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А за студентски картиПет години бях в унито и съм карал само на градски транспорт, но дори аз трябва да призная, че в момента СКГТ в доста случаи не става. София стана твърде голяма. Даже за сегашната ми работа ходя всеки ден с кола, което никога не е било, но просто нямам адекватен транспорт дотам. Един автобус, който редовно е толкова претъпкан, че дори не мога да се кача. Ходя с колело, когато мога, ама не става целогодишно...
46
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В САЩ никой не те пита какви курсове си минал. Просто трябва да имаш 16г. отиваш със личната карта във DMV и се явяваш на изпит. Като го вземеш получаваш книжка след 1 седмица и можеш да караш колкото си искаш включително и камион/пикап то 3.5 тона.
45
0
 
36
 
! Отговори
Коки преди 5 години
До Анонимен 39Защото бедния и измъчен водач на МПС е най-лесната жертва и той не може да плаща, като големите бизнесмени на политиците и магистратите, и висшите държавни служители и ще носи отговорност. Имаше една снимка в интернет пространството, братя галеви, маргините, трактора, баретата и подобни на тях, всички без белезници в съда, а водачът от катастрофата с белезници и гавази около него, както и иванчева, явно те са най-големите престъпници.
44
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Наистина мислят само щуротии в министерствата. Така е когато топ специалисти се събират по бензиностанции и кръстовища. От много време е така, стоят си в меките кресла специалистите и си мислят каква поредна тъпотия да измислят та да не ги уволнят за бездействие. Няма ли най-после един умен да влезе в тези комисии? - .... няма докато има *** да търпят. Народа си заслужава управниците...
43
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В България за пешеходците важи само закона на джунглата. Печели най-силния с най-дебел врат.
42
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Във САЩ няма задължителни шофьорски курсове и книжка се взема на 16г. И родителя също може да научи детето на семейната кола. Във някой северни щати може и на 14г. Повечето училища също предлагат безплатно обучение или на някаква много ниска цена.
41
0
 
40
 
! Отговори
Кратун преди 5 години
Ако ще карат с придружител, защо да карат шофьорски курс? Какво да правят примерно сираци, които нямат близки? А деца, чийто родители ходят на работа? Какви са пак тези безумия? Това, което на практика ще се случи е, че новите шофьори просто няма да карат първите 6 месеца, докато забравят напълно всичко, което са научили на курса.
40
6
 
16
 
! Отговори
Горкият пикльо №27 преди 5 години
Кола му трябвала да ходи на лекции, работа и излети. От как студентските стипендии станаха подигравателни, всички студенти ходят и на лекции, и работят. Но на съвременните глезотии им трябва кола да форсират из студентски град за пред мацките. А за автобуси и влакове да си чувал? А за студентски карти, за които едно време се редяхме с часове на опашки по студ и виелица? А за ходене пеш? Или киснененето в задръстването набичил на мах чалга те прави куул?
39
0
 
10
 
! Отговори
Коки преди 5 години
Аз ще го напиша така, не може със стари труженички, нов бардак да създадеш. То и сега ако има кой да контролира ЗдВП, пак нещата ще бъдат добре, ама пътните полицаичета и служителите на ИА "АА" не контролират, това е въпросът. И прочетох, че МТИТС участва в промените, може да се спомене само едно лице, далян войновски, той нарушава същия този закон и сега същият господин ще участва в разработването на нови правила.
38
0
 
19
 
! Отговори
Хе Хе преди 5 години
А за неработещият КАТ и клеченето в храстите край знаци храники нещо няма ли. Щото на опасният учасък дето катастрофира автобуса патрул никога не е имало. Те са само на гюме на хубав път с *** знак близо до капанче да се наплюскат.
37
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Понеже контролът по шофьорските курсове е занижен, а КАТ и ДАИ люпят семки и не могат да си съберат глобите, дай да прехвърлим проблема върху шофьора. Гениално.
36
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Никъде не пише за затвор, за тези които карат без книжки и хиляди лева неплатени глоби.
35
2
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това е такава глупост, че дори няма какво да се коментира, ама от калинки какво да очакваш.Гошо е от Горна Оряховица. отива да учи в София, примерно. Гошо взима книжка.Гошо трябва да кара шест месеца с придружител.Е, откъде да го вземе този придружител? Да командирова баща си до София, че да го напътства? Да моли приятел? А ако приятелят е примерно с една година стаж, тогава какво толков аможе да му помогне?Поредното признание, че институциите не могат да се справят и прехвърлят отговорност
34
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 28то и и българския закон по пътищата е написано, че когато пешеходец стъпи на пътното платно или чака на пешеходна пътека водачите на автомобили трябва да му дадат предимство. Да ама не, защото тук книжките се взимат без да се чете.