Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това

Автоматикът е все повече на мода. Къде обаче отстъпва?
13 сеп 2018 18:31, Красимир Ангелов
150
Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това
Снимка: Reuters

Автоматичните скоростни кутии стават все по-популярни сред автомобилите, като в някои държави те отдавна са изпреварили механичните трансмисии. И все пак, въпреки модата, има много случаи, в които механиката е за предпочитане.

Експерти посочха 14 причини за това да се избере вариант с ръчна смяна на предавките, а AutoMedia.bg ги събра за вас. Ето ги!

1. Цена

Автомобилът с механични скорости е по-евтин, като разликата с автомата все пак зависи от класа на машината. Факт е, че някои модели – най-вече при скъпи и луксозни коли, вече не се предлагат с ръчни скорости. Но пък при масовите модели разликата между двата типа трансмисии може да бъде доста сериозна.

2. Динамика

В повечето случи автомобилът с механична скоростна кутия ускорява по-бързо от автоматика. Тук трябва да се поясни обаче, че това се отново най-вече за моделите от по-ниските класове, на които се поставят по-евтини и съответно по-несъвършенни като конструкция автоматици.

3. Разход на гориво

Разходът на гориво при версиите с механични скорости, по правило, е по-нисък от този на същия автомобил с автоматик. И тук обаче става дума за масовите и по-евтини модели, а не за тези с високотехнологични автоматични скоростни кутии.

4. Няма излишна смяна на предавките

При механичните скорости шофьорът сам решава кога да смени предавката. Тоест, която скорост е избрал сам, на нея ще се движи. При автомата това е изключено, като в зависимост от настройките и избрания режим той може да сменя скоростите, веднага след като шофьорът натисне педала на газта или си махне крака от него.

5. Предсказуемо поведение

Поведението на автовобила при задминаване с механична скоростна кутия е напълно предсказуемо. Шофьорът по-рано включва нужната предавка и съответно знае какво да очаква, като е сигурен, че тягата няма да изчезне по време на маневрата. При автомата това не е така, тъй като той зависи от степента на натискане на газта. Така може да се стигне до смяна на скоростите в най-неподходящия момент.

6. Измъкване от кал или сняг

Измъкването от снежен или кален "капан" при автомобил с механични скорости е по-лесно, отколкото това с автоматика. Водачът може сам да сменя предавките, докато автомобилът се люлее или буксува. Автоматът не позволява бърза смяна на предавките от предна към задна, а освен това може и да прегрее при подобни условия.

7. Теглене на ремарке или друг автомобил

Тегленето на ремарке или взимането на буксир на друг автомобил при машината с механични скорости е далеч по-безопасно с оглед съхраняване на трансмисия. Достатъчно е да се внимава със съединителя при тръгване и превключване, а механиката върши всичко останало. При автоматика натоварването е по-сериозно.

8. Теглене към сервиза

Повреден автомобил с механични скорости може да бъде теглен без ограничения във времето и скоростта. При колите с автоматик обаче действат жестоки ограничения. В повечето случаи действа правилото 50:50 – скорост до 50 км/ч и разстояние от максимум 50 км. А много от производителите не позволяват дори и толкова.

9. Запалване с бутане

Когато акумулаторът падне или се счупи стартера, обикновено се стига до опит за запалване на мотора с бутане. При колите с механични скорости проблем няма, но при автоматиците това е невъзможно. Тоест, трябва да се извика пътна помощ и автомобилът да се закара в сервиз.

10. Ресурс на трансмисията

Ресурсът на механичната скоростна кутия често превъзхожда този на останалите основни компоненти от автомобила. При автоматиците той обикновено е 200 000 – 250 000 км. Някои кутии се нуждаят от ремонт още при пробег от 100 000 км.

11. Загряване през зимата

Дори при студено време механичната скоростна кутия не се нуждае от загряване, за да работи нормално. При някои от автоматиците (най-вече при тези от нисък клас) движението с незагряло масло е крайно нежелателно.

12. Обслужване

Обслужването на механичните скоростни кутии е по-просто и съответно по-евтино. Маслото в механиката е не повече от 4 литра, като се сменя на големи интервали, често превишаващи 100 000 км. При автоматика маслото е 6-8 литра, а освен това се сменя и по-често.

13. Ремонт

Ако механичната скоростна кутия се счупи, то нейният ремонт ще е по-евтин от този на автоматика. Дори смяна на цялата кутия ще струва по-малко на собственика на автомобила в сравнение с поставяне на автоматична трансмисия.

14. Удоволствие от шофирането

Този известен рекламен лозунг описва пълния контрол върху движеието на автомобила с механични скорости. Особено, ако се движиш по път с много завои, но в случая това до голяма степен зависи и от опита на шофьора. За тези, които нямат такъв, автоматът е по-подходящ.,

Още подобни съвети четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
60
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колкото до автоматичните скорости - удобство и по-голяма безопасност. Защо по-голяма безопасност? Изследвания в областта на шофирането показват, че на всеки три секунди шофьорът взима средно 12 решения. Колкото повече са решенията, толкова по-голяма е вероятността за грешка. Като замениш ръчната скоростна кутия с автоматична ти се налага да взимаш по-малко решения за единица време. Затова и броят на грешните решения намалява, т.е. безопасността е по-голяма.
59
4
 
15
 
! Отговори
Гост преди 5 години
от 1988 г. карах само ръчки до преди шест месеца, над 2 млн.км. съм минал и повече не искам и да си помисля за ръчни скорости.
58
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
По-голямата част от причините завършват със следното: "Това все пак зависи от класа и цената на автомобилите, при по-високия клас и цена на колите с автоматични скорости това не е така".Всъщност, дори и при автомобилите с ръчни скорости нещата също зависят от класа и цената им.Изводът: не купувайте евтини коли.
57
14
 
15
 
! Отговори
Механика преди 5 години
Статията е смехотворна, важи за миналото хилядолетие. В момента автоматиците са много по добри от ръчките по всяка точка, без паленето с бутане. То и ръчка кой ли кара в днешно време, освен някви потни заварчици, които нямат 5 лв за цигари.
56
1
 
16
 
! Отговори
Ха-ха преди 5 години
Като чете коментарите,човек остава с впечатлението че повечето от пишещите тук вземат заплати от 3000 нагоре*.Обаче статистиката казва друго-80% карат стари коли,т.е. доходите са много по-надолу.В тоя контекст определено автоматикът е или проблемен,или недостъпен.*Дето се вика-IT-тата и бизнесмените са мнозинство във форума,а сиромасите-рядкост,хи-хи.
55
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В САЩ всички карат автоматик, сигурно щото са по *** от нас нали?
54
18
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Автоматика е за жени ,*** и мързеливци....Точка...
53
9
 
7
 
! Отговори
Кифладжията преди 5 години
До до 44Ще карам ръчка, не защото не мога да си позволя автомат, а защото предпочитам парите, които ще дам за него, да ги вложа в тунинг на джипа. Разбра ли?
52
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До СъстезателчеЗа WRX съм съгласен. Но съгласи се че едно Форестър че или оутбек е по добре да е с автомат.
51
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма тръпка на каране без ръчкане.
50
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тия които плюят по автоматика никога не са карали нещо по различно от Москвич. То за и за това Москвича е спортен модел на трактора, щото се предлага само ръчка.
49
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аргументи от 1 до 7 + 14-ти са съвсем неадекватни и направо нелепи!Или ааторът има опит от автомат. скорости поколение 80-те на XX век,или просто - "гроздето му е кисело"😂
48
5
 
7
 
! Отговори
до 44 преди 5 години
Ами то значи, ти не си за Мерцедес, ти си за Голфче или някоя полицейска Астра :)Карай каквото можеш да си позволиш и дерзай за автоматик!
47
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Кифладжиятами той майстора по-долу хубаво казва човека, че си изхранил децата с ремонт на автоматици.
46
8
 
14
 
! Отговори
Състезателче преди 5 години
До Анонимен 42Точно Субару WRX ръчни скорости карам. Е, няма такъв кеф! Специално си я купих заради ръчните скорости - губи се идеята спортна кола и смешни автоматици, ***...като някакъв дядка със забавени реакции ще съм с тоя автомат, мани тая работа!
45
4
 
13
 
! Отговори
ПРЕПАТИЛ преди 5 години
До Анонимен 36ПРИ РЕМОНТ на автоматична скоростна кутия, само отварянето и, за да установят повредата струва 900 лв. Отделно плащаш повредените части за смяна.
44
5
 
14
 
! Отговори
Кифладжията преди 5 години
ИЗВИНЕТЕ, ОБАЧЕ:-Мерцедесов автомат: пълна профилактика и смяна на масло = над 300 ? и то на прИмоция-друг 4х4 автомобил с ръчна - 4л масло и развиване на 2 пробки = 40 ?"Открийте 10-те разлики!!!"
43
7
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Майстор механикНема лошо и други хора са изхранили деца, но докато си им лежал под колите омазан в масло, а те са си карали автоматите и са позлвали удобствата, защото могат да си го позволят, ако света следваше логиката ти, тогава да се качваме на каруците, че там няма въобще двигател и трансмисия.
42
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Съветвам хората ришили да си продадат колите да запомнят тази статия и да я рецитират и така може да се намери човек който да се излъже и да им купи колата.
41
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
освен автоматика,настройваш на круизконтрол например на 110 и не си в нарушение на магистралата ,колата дори сама си държи зададената скорост без газ,а в населено място 49.