Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот

Проблемът с вносът на стари дизели е на целият полуостров
20 окт 2018 20:10,
110
Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот
Снимкa: Reuters, архив

Старите дизели вече си търсят късмета в Източна Европа. Ще се превърнат ли Балканите в склад за остарелите германски дизели? И кои категории са разрешени всъщност там? Кратък поглед към Сърбия, България и Румъния.

Мирко е на паркинга на фирмата за коли втора употреба "S-Auto" в Белград. Той много добре знае какво търси и какво иска: стар икономичен дизел с ниски разходи по поддръжката. Мирко внимателно следи дискусията в Германия за дизеловите автомобили.

Още по темата

"Чух за това и си помислих, че по тази причина цените у нас ще паднат. Изчаквах. Наблюдавах дълго ситуацията заради решението на германците и очаквах, че пазарът тук ще бъде залят с такива автомобили. Но не забелязвам цените да падат", споделя той пред "Deutsche Welle".

Още миналото лято сръбските медии обявиха, че в Сърбия ще пристигнат над 300 000 употребявани автомобили от Германия. Това обаче не се случи, споделя сътрудничката във фирмата "S-Auto" Биляна. Ценовият сегмент за нейните клиенти е в долната част на скалата.

"Нашите коли идват от Германия, Франция, Белгия, Холандия и Швейцария. Купуваме ги от застрахователните компании. 20 до 30 процента от автомобилите идват от германския пазар за автомобили втора ръка. Става дума преди всичко за дизелови автомобили с до два кубика двигател, произведени между 2005 и 2008 година. Ние обаче продаваме всякакви коли, както по-стари, така и нови, от евронорма 3 до 5 и 6. В Сърбия могат да се внасят автомобили  с норма евро 3 за изхвърляните газове, произведени след 2000 година", казва председателят на сдружението на сръбските вносители на коли Милош Петрович.

"Употребяваните" дизели - всъщност ветерани

"Ужасяващо е, че през 2017 година в Сърбия са внесени 153 000 "употребявани" автомобили. Казвам нарочно "употребявани, защото 80 процента от тях са по-стари от 10 години. През 2016 година бяха внесени 120 000. Ако вземем един период от пет години, излиза, че в Сърбия са дошли 600 000 употребявани автомобили, които Европа не иска. И това ни боли много като представители на модерните технологични продукти. Най-много ни боли от това, че Сърбия се превърна в автомобилно гробище. Думата е грозна, но пасва идеално на ситуацията", казва той.

Голяма част от внесените в Румъния леки коли също идват от Германия. През 2017 година Румъния е внесла от Германия 300 000 автомобила, като 70 процента от тях са с дизелови двигатели. От Италия са внесени 50 000, а от Австрия - 35 000 автомобила втора употреба.

Проблемът е всеобщ

Роксана Дима е говорителка на румънската служба за регистрация на МПС в Букурещ. "Ако в бъдеще в Германия бъдат забранени и дизелите с евро 4, това ще се отрази и на румънския пазар. Голяма част от автомобилите, които отговарят на този стандарт, са дизели. Те съставляват 30 процента от всички МПС в Румъния", споделя тя. Роксана Дима настоява европейските страни като Германия, които налагат много строги изисквания за отработените газове, да се погрижат тези автомобили да бъдат спрени от движение, за да бъде предотвратен износът им в страните от Източна Европа.

"От гледна точка на сравнително ниската покупателна способност, румънският пазар със сигурност ще бъде залят с автомобили, които не отговарят на германските екологични стандарти. При положение, че тези автомобили продължават да се движат. Още повече, че в Румъния няма никакво покачване на данъците за по-старите и вредящи на околната среда автомобили", казва Роксана Дима.

Българското правителство също не иска старите автомобили от западните страни, които не отговарят на съвременните стандарти,  да бъдат внасяни в страната. Министърът на екологията Нено Димов предлага автомобилите да бъдат преоборудвани, преди да бъдат изнасяни за България и съседните държави. "Регионът не бива да са превръща в склад за стари автомобили", заявява той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
24
 
12
 
! Отговори
Край преди 5 години
Грейт уол Волекс - 99 к.с. , 5годишна на 120хил. км. евро 5 с фабрична газ е 5-6 хил. ЛЕВА. С тая кола можеш да обиколиш България за един ден. Можеш да я паркираш навсякъде в града щото е компактна.*** ви не е престижно нали. Друго си е седмица на БМВ макар и девета употреба с 3л. дизелак без катализатор - много бега. Нафтата от Пешо машиниста и те така. Луксозна работа. Всички бедни сте диви и доста простовати - бедността ви е заслужена.
19
0
 
26
 
! Отговори
Gele преди 5 години
До АнонименВиж сега, трябва да има добър градски транспорт и влакове. Ако влаковете като в чужбина, спазващи си графика доста хора ще си оставят колите за до работа. Проблема е, че нямаме по една, а по 2 на семейство защото без тях неможем или е много сложно поради липсата на добри опции. В малките градчета е отвратително, без кола нищо не можеш да направищ. Аз лично бих карал колело, но има глутници кучета... иначе казано за пореден път политиците ни представят бизнес предложение - нови коли
18
2
 
20
 
! Отговори
Gele преди 5 години
До Анонименне е до племето, а до начин по-който ни се поднасят новините. Знаеш ли колко българи си сменяват турбото на колата с катализатора. Изобщо познаваш ли някой който да си е купил нов. Дори и да кажем само Евро 5 и нагоре да е мизата за внос на автомобил трябва да се следи какво става с колата в България. Нещо, което не се случва, технически преглед ако не минава на документи само то се гледа отгоре отгоре и набързо, че другия клиент чака. За какви деца и здраве говорим тук незнам.....
17
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дори и да се внесат тези 10-15 годишни дизели, за тяхна сметка ще изчезнат и ще бъдат нарязани много от най-дъртите дараци от 90-те години които все още се движат по БГ пътищата. Така че пак ще е обновяване на автопарка. При положение, че почти всеки и сега има кола, няма как да се очаква осезаемо увеличение на броя на колите.
16
17
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Погледнете само коментарите.Просто племеВместо да мисли за здравето и това на децата си, предпочита да си вози дебелия КъЗ на продънени пушещи ламарини.
15
11
 
7
 
! Отговори
Bad company преди 5 години
Прочетете внимателно пост 15 !!! Уникален е руския ***!!! Уникален ви думам!! Само той може да напише десет малоумия в три реда!!
14
10
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тикволандия - гробището на Европа.Всеки селянин си купил 20-годишна печка и дошъл в София да трови децата ни.Рсзграден двор без закони и контрол.
13
14
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Двойните стандарти на запада не се ограничават само с износ на второ качесто храни за Източна Европа... Примерно когато се разгоря Дизелгейт, познайте къде САЩ си изхвърли негодните дизели. Точно така в Източна Европа и конкретно- Украйна.
12
32
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ПРОБЛЕМЪТ НЕ Е В КОЛИТЕ, ПРОБЛЕМЪТ Е В НИСКИТЕ ДАНЪЦИ И В НИСКИТЕ ЦЕНИ НА ГОРИВАТА.АКО БЕНЗИНЪТ И НАФТАТА СТАНАТ ПОНЕ 3 ЛЕВА, А ДАНЪКЪТ 1000 ЛЕВА , ВЪЗДУХЪТ ЩЕ СТАНЕ МНОГО ПО-ЧИСТ.
11
4
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хайде поредната доза безумие! Годините на дизела, нямат реална връзка с това колко всъщност замърсява.Например 5г. мощен дизел с заминали катализатори, ще замърсява много повече от 20г с по малка кубатура и подменен катализатор.Западния клиент го направиха пациент, на който не обясниха, че за да подържа еко нормите, ще трябва да бърка дълбоко в джоба си, особено след 3- 5г (в връзка и с изминали км, естествено). Защо се разрешава продажба на неизправни по еко норми автомобили?
10
14
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До SharkАко трябва да бъдем реални в момента въздуха в 20 пъти по-чист отколкото преди 30 г.
9
6
 
31
 
! Отговори
Shark преди 5 години
До Bad company.Не, не те трови баба ти Пена, защото отопление на дърва и *** има от векове, а замърсяването започна сравнително отскоро. И не са виновни на баба ти Пена дървата, а онези, които разрешиха изсичането на горите, което върви с пълна сила. Също и унищожаването на растителността по градовете, за да се удовлетворят със строежи ненаситните гърла на олигархията
8
9
 
19
 
! Отговори
Шафьор преди 5 години
Нека е ТДИ и нека чади. Важното е че е икономично и евтино за поддръжка. Заврете си ТЕСЛите с цена за нова батерия от $8К отзаде!
7
20
 
15
 
! Отговори
Bad company преди 5 години
Поредната статия с подтекст "Лошата Европа ни трови" . Всички се занимават с дизелите ама никой не споменава, че баба Пена дето се топли на сурови дърва и *** замърсява въздуха 100 пъти повече:)
6
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
TОзи наш министър е много ***!Автомобилите да бъдели преоборудвани, преди да ги изнесат.....Как ще стане това, самият мотор е различен, различни катализатори, системи, окомплектовка!
5
3
 
18
 
! Отговори
До 3 преди 5 години
Ти умираш ли от рак? И ако да дали е от колите? Не вярвам, че имаш пари да си купиш кола под 5 години, която да става за каране и да има някакъв живот поне малко повече от гаранционния. И дори да имаш, това означава, че въобще не си в час как стои въпросът с по-голямата част от населението. Така че стига ръкомаха и си прави актив с думички на гърба на хора, които не са изцедени като петорно използван лимон, както е тук. Ланкало.
4
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 3Дрънкаш глупости. В Румъния е забранен вноса до Евро 3. Евро 4 влиза от 2004-2005 г за разли1ните марки и модели.
3
19
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
в Румъния забраниха вноса на втора ръка коли над 5 години и си решиха въпроса.а тук ще умираме от рак на целият дроб
2
3
 
18
 
! Отговори
шматка преди 5 години
Немците да спрели износа.хахаТова не е ли проблем на вносителите.По редно е ние да спрем вноса ама със заплати 500-600евро кво ще правим не знам.
1
1
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тия стари дизели за нашево брата са си направо нови така, че в действителност ще обновят автопарка у нас.